Geachte, specialisten/hobbisten
Heb weer een leuke uitdaging.
Afgelopen augustus is van mijn vito de koppakking vervangen, waarna de auto weer liep als een zonnetje. geen enkel vuiltje aan de lucht. Geen tikkende klepstoters, geen olie verbruik, vol vermogen en een voorzover mogelijk bij een vito een mooi motor geluid. so far so good, zou je denken.
Maar, laatst reed ik de snelweg op en om de auto toch maar eens te testen, heb ik het gas volledig in getrapt in de bocht richting invoegstrook. En toen begon het gedonder. Vanuit mijn speigels zag ik alleen maar witte rook achter de wagen. de motor maakte geen bijgeluiden, liep en trok gewoon goed, en op het dashboard geen enkele aanwijzing dat er iets mis zou zijn.
Ik heb de auto stil gezet en het oliepijl gecontroleerd. Deze stond inmiddels op het minimum pijl en was verder schoon. ook het koelwater is gewoon schoon. je zou zeggen dat de koppakking er weer uit zou liggen. Maar na 10 min toch te wagen weer gestart. om te proberen thuis te komen. Het roken was compleet verdwenen, en de auto bleef lopen zoals voorheen. heb er nog 1l olie bijgegooit. en sindsdien is het pijl niet meer gezakt.
heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Witte rook uit de uitlaat (behoudens de witte rook in het Vaticaan) duidt op koelwater in de verbrandingsruimte.
Ik durf zo niet te stellen of het gasgeven in de BOCHT relevant is voor de rookontwikkeling.
Het is wel vreemd dat dit maar een eenmalige gebeurtenis is.
Indien het de koppakking danwel een scheur in de kop zou zijn, zou er eigenlijk continue verlies van vloeistof/olie moeten zijn, maar ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Zijn het blok en de slangen/radiateur uitwendig gewoon droog?
[quote=Santa]Witte rook uit de uitlaat (behoudens de witte rook in het Vaticaan) duidt op koelwater in de verbrandingsruimte.
Ik durf zo niet te stellen of het gasgeven in de BOCHT relevant is voor de rookontwikkeling.
Het is wel vreemd dat dit maar een eenmalige gebeurtenis is.
Indien het de koppakking danwel een scheur in de kop zou zijn, zou er eigenlijk continue verlies van vloeistof/olie moeten zijn, maar ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Zijn het blok en de slangen/radiateur uitwendig gewoon droog?[/quote]
@ Santa,
het zou geen koelwater kunnen zijn, want het koelwaterpijl is totaal niet gezakt. en het blok en alle lijdingen zijn gewoon droog, geen spoortje vloeistof te bekennen.
17 jaar
Regende het ten tijde van de witte rook? Het zou ook nog kunnen dat er door die bochtbeweging water op hete onderdelen is gekomen en dat de witte rook slechts stoom was..?
Blijft het wel vreemd dat het oliepeil eenmalig is gedaald tot het minimum...............
17 jaar
[quote=Santa]Regende het ten tijde van de witte rook? Het zou ook nog kunnen dat er door die bochtbeweging water op hete onderdelen is gekomen en dat de witte rook slechts stoom was..?
Blijft het wel vreemd dat het oliepeil eenmalig is gedaald tot het minimum...............[/quote]
Nee, het was absoluut droog. ik zit zelf te denken aan de carter ontluchting oid. Dit was ook de eerste keer sinds de koppakking is vervangen is, dat hij verder in zijn toeren is door getrokken, zou dat een probleem kunnen zijn. De rook is gebleven tot ik de auto 1500 meter verder stil zette, dus vanaf het moment dat het roken begon tot stilzetten heeft hij olie verbrand.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar