Hallo,
Ik heb hier een auto met het volgende probleem:
Al direct na het starten begint de auto een gigantische witte rookwolk uit de uitlaat te geven. Tijdens het rijden blijf dit zo, ook als de motor warm is. het olieverbruik is ook hoog (1/4l op 20 km).
Probleem is dat de auto dit van de een op de andere dag is gaan doen.
Slang van intercooler naar inlaat losgemaakt, daar staat wel wat olie in, maar niet echt extreem. Als je de motor start met de intercoolerslag eraf komt ook de witte rook uit de slag van de intercooler.
Door met de hand te voelen lijkt de turbo een goede druk op te bouwen, en ook bij het rijden trekt de auto goed op en rijd verder normaal (op het roken na dan).
Kan de turbo uitlaatgassen de inlaat in blazen zonder zelf stuk te zijn (lijkt mij sterk) of kan het zijn dat bv de egr klep constant open staat (maar waarom dan olieverbruik).
Zoals ik al zei is het van de ene op de anderen dag en van te voren is er nooit een extreem olieverbruik geweest.
Ik heb de koppakking al gecontroleerd met een tester met blauwe vloeistof (verkleurd als uitlaatgas in koelvloeistof zit).
Net de motor nogmaals gestart, en nu lijkt de auto op 3 cilinders te lopen, en bij het gas loslaten geeft de motor een rammel.
Iemand enig idee wat er allemaal aan de hand kan zijn met deze, 160000 km probleemloze, Vito.
Ik hoor het graag,
Erik.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koppakking lek. Komt vaker voor.
Gr.
Inderdaad koppakking kapot.
Die is dan bij het oliekanaaltje gescheurd naar eerste cilinder.
Dus met koppakkingtest meet je gassen in koelvloeistof maar daar komt geen compressie.
succes
Ik heb altijd geleerd dat witte rook duidt op water/koelvloeistof in de verbrandingsruimte. Olie in de verbrandingsruimte zou de uitlaatgassen blauw kleuren.
01Erik01 : Ik heb de koppakking al gecontroleerd met een tester met blauwe vloeistof (verkleurd als uitlaatgas in koelvloeistof zit). Zit er nu wel of geen uitlaatgas in de koelvloeistof?
MB, ik kan je niet helemaal volgen. Ik kan het wel met je eens zijn dat de koppakking lek kan zijn. Als er een oliekanaal lek is naar de eerste cilinder, wil niet zeggen dat je gassen in je koelvloeistof krijg (want tussen de gassen en de koelvloeistof is dan nog geen verbinding).
01Erik01 Als je denkt dat ie op 3 cilinders loopt, kan het ook nog zijn dat de rookwolk wordt veroorzaakt doordat de uitlaatklep niet (af)sluit. Over de kleur van de rookwolk zal dan nog geoordeeld moeten worden. En als het waar is wat MB zegt, kan het op 3 cilinders lopen nog verklaard worden door het teveel aan olie in 1 cilinder.
Sjaak
Ja dat bedoel ik, dat er nu geen uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten omdat de koppakking heel is tussen de cilinder en koelgaten.
Maar het is echt 100% zeker de koppakking want dat komt vaker voor, de ene keer is ie een beetje lek en rookt ie een beetje en laatst een keer bij een sprinter liep ook op 3 cilinders en die was echt goed kapot.
Succes ermee
het op 3 cilinders lopen komt mischien omdat de klepstoters het met minder oliedruk moeten doen als gevolg van de interne olielekkage. dit is bijna altijd het gevolg van een kapotte koppaking bij een vito 110d en 108d
Allereerst; bedankt voor alle snelle reacties,
@ Sjaak; met de tester heb ik geen uitlaatgassen in de koevloeistof gevonden. de rook is echt spierwit, ik heb de handicap dat ik geen geur heb, dus ik kan niet aan de geur bepalen wat de rook is.
Als de motor loopt en je haalt de oliedop eraf krijg je sterke drukpulsen (slagen van de motor) uit de olievulpijp, en ook weer die witte rook.
Omdat ik ook zo onderhand het vermoeden heb dat de koppakking doorgeslagen is tussen de cilinder en een oliekanaal, ben ik begonnen met het demonteren van de kop.
Overal in het inlaatsysteem en uitlaatsysteem staat olie, in de intercooler zelfs 1/4liter.
Nu heb ik het volgende, en hopelijk laatste, probleem:
Hoe krijg ik de stalen pen van de kettinggeleider (van voren af gezien voor het nokkenastandwiel) uit de (aluminium) kop, dat ding zit muurvast, en het gat is niet doorgeboord, zodat ik er niet met eer drijver bij kan.
Heeft iemand hier mischien ook nog een oplossing voor.
Alvast bedankt weer,
groeten Erik
draai op een bout van m6x40 een moer tot de kop van de bout daar weer een plaatring op, deze moet je in de pen van de geleider draaien en de ruimte tussen de plaatring en de kop opvullen met m8 moeren, nu het m6 moertje indraaien en je trekt de geleiderpen er uit. wel de bout ver genoeg in de pen draaien zodat je niet de draad uit de pen trekt. succes ermee
Wederom bedankt voor de reactie (en weer snel). Heb het pinnetje eruit gekregen en de kop eraf gehaald. De koppakking is aan de distributiekant geheel over ongeveer 1 cm doorgeslagen, en op de kop zit olieaanslag tussen het achterste olietoevoerkanaal en de cilinder. Tevens stond in cilinder 1 ongeveer 1 cm olie.
Dit moet dus de oorzaak geweest zijn.
Ik hoop alleen dat de rammel (bij het afvallen van toeren) uit het blok ook door de koppakking komt en niet dat er een soort waterslag met olie heeft plaatsgevonden, waardoor ook het drijfstanglager van cilinder 1 heen gegaan is.
In ieder geval bedank weer,
Groeten Erik.
Dat valt meestal wel mee. Als straks de boel weer in elkaar zit, loopt ie weer als 'n zonnetje.
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar