auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz C-Klasse: Zware punten stuurinrichting bij linksaf C klasse W202

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 220 cdi

Hallo, ik heb hier denk ik een bijzonder probleem.

Ik heb vorig jaar een C220 cdi kombi gekocht die naar tevredenheid rijd, helaas na aanschaf (temperaturen onder 8 graden ongeveer) hapt het stuur bij volledig links sturen en bijna volledig naar links.

Het vermoeden was eerst dat de banden ergens aanliepen, maar deze hebben ruim baan en er zitten originele velgen op.

Toen de lente begon was het probleem weg en sinds het begin van het koude weer is het weer raak, voor de duidelijkheid alleen bij parkeren, straatje keren e.d. is het merkbaar.
Toch wil ik graag van dit probleem af en daarom heb ik de stuurkogels bekeken en vond rechtsvoor met veel speling.
Deze vervangen, maar helaas loste dit niet het probleem op.

Ik vermoed nu de fuseekogel(s), maar heb nooit deze klacht gehoord, verder ook niks merkbaar aan de auto.
Is er iemand die dit kan bevestigen of een ander idee heeft?
Ik hoor het graag!
mvg
Edwin

Geplaatst door

Mercedeseddy (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je gaat als het ware door een zwaar punt ?
Laat de fuseekogels eens controleren op een brug met de wielen belast , goede koevoet en grote tang doen wonderen als er speling op zit , naar rechts heb je de problemen niet ?
Haal de hoes ook eens los van het stuurhuis , en kijk eens of de assen niet verroest zijn, links en rechts.

kaleido 1 7445
badge vip badge

11 jaar

Hoi Ferrie,

Sturen links en rechts gaat vlekkenloos totdat je gaat rijden.

Met stuur uitgestuurd naar links is het net of je band aanloopt, weerstand, meer weerstand, schiet weer los en dan begint het opnieuw.

Ik heb het zelf nooit meegemaakt, bedankt voor het meedenken.

mvg
Ed

Mercedeseddy 0

11 jaar

Auto is achterwiel aangedreven toch ?
Als je de wielen met de hand draaid , als deze helemaal naar links staan , wat dan ?
Voel je het ook in het stuur ?
Komt het niet achter vandaan , differentieel ?

kaleido 1 7445
badge vip badge

11 jaar

Auto is achterwiel aangedreven, maar diff werkt probleemloos en werkt onafhankelijk van de stuurinrichting.
De tikken zijn goed te voelen in het stuur.

Ik zal de auto eens opkrikken om de wielen met de hand te draaien.

Zou de stuurbekrachiging hier een rol in hebben?

Mercedeseddy 0

11 jaar

En de hoezen zal ik eens bekijken.
Heb hier niet aan gedacht.

Mercedeseddy 0

11 jaar

Gisteren had ik even de tijd om te kijken en de auto opgekrikt, stuur volledig beide kanten uitgestuurd en het wiel rond gedraaid.
Uiteraard niets te voelen.

Stuurkogeltje links heeft denk ik ook te veel ruimte, kan ik makkelijk beide kanten op draaien dus die ga ik eerst vervangen.

Fuseekogel links gecontroleerd (heb ik niet zo veel ervaring mee) en volgens mij heeft te veel ruimte.
Auto opgekrikt en krikstang onder de band gezet en band op en neer bewogen, kogel lijkt meer te bewegen dan het stuk waar de moer op gaat.
Deze moet aarschijnlijk ook vervangen worden, maar wacht even de stuurkogel af.

De hoesjes kon ik zo op straat niet goed controleren.

Mercedeseddy 0

11 jaar

Het kan zo wel , maar je moet de kogel zelf belasten tov de draagarm , of inknijpen of arm naar boven of beneden bewegen dmv een koevoet / bandenijzer

kaleido 1 7445
badge vip badge

11 jaar

Dus de draagarm naar beneden duwen en dan de band op en neer?
Dank voor je tijd en moeite!

Mercedeseddy 0

11 jaar

Even een update:

Nu beide stuurkogels vervangen, rubbers kapot en speling, helaas geen resultaat.

Beide fuseekogels vervangen, links voor rubber kapot en speling, rechts voor alleen speling.

Status nu:

Bij koud wegrijden nog een enkele tik met lichte weerstand en na een kwartiertje rijden merk je er nauwelijks nog iets van.

Het is dus nog niet helemaal in orde!

Moet ik nu denken aan de bovenste kogels boven de schroefveer?

Als ik het wiel draai af en toe een rammeltje hoorbaar (slepend) wellicht wiellager of alleen opspannen?

Iemand nog een idee?

Wil niet alles maar lukraak gaan vervangen.

Alvast bedankt!

[url=http://postimage.org/image/xzdiuivk3/][img]http://s13.postimage.org/xzdiuivk3/IMG_0...[/img][/url]

Mercedeseddy 0

11 jaar

zit er geen filter op je sturhuis.

ster 0

11 jaar

Ding inmiddels ook al x uitgelijnd geweest ?

ernhemmer 0

11 jaar

Filter op het stuurhuis?
Komt dat wel eens voor?
Ik heb het nog niet eerder gezien/gehoord.
Ga het zeker controleren, bedankt.

Mercedeseddy 0

11 jaar

Is bij mij niet uitgelijnd, heb de auto nu 14 maanden, maar denk dat vorige eigenaar nauwelijks onderhoud heeft gepleegd.
Trok niet overdreven, nu wel ivm het vervangen van de stuurkogels.

Kan dat er iets mee te maken hebben?

Mercedeseddy 0

11 jaar

Heb hier een topic gevonden die nagenoeg hetzelfde is als de mijne. http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Ik heb alleen geen nieuw type stuurhuis (zoals op de oude 190 w201) zoals op deze tekening, maar als ik zijn oplossing lees vermoed ik dat hij ook een oud type heeft?

Weet iemand of een stuurhuis van de 190 hier op past, ze komen wel erg overeen op foto's en daar heb ik er nog 3 van liggen.
Dan kan ik dat ook uitsluiten.

Mercedeseddy 0

11 jaar

Laat eerst x de sporing en camber afstellen zowel voor als achter. Wanneer men iets vervangt wat betreft wielophanging stuurinrichting moet een auto altijd uitgelijnd worden

ernhemmer 0

11 jaar

Het probleem werd erger en erger dus auto voor diagnose naar de garage.

Resulaat:

Linksvoor beide draagarmrubbers ingescheurd

Auto rijd weer fijn, iedereen toch bedankt voor zijn poging om te helpen.

mvg
Ed

Mercedeseddy 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.