Ik heb een rationeel slechte maar emotioneel goede aankoop gedaan: de Mercury Sable 3.8 uit 1992 die van mijn veels te vroeg overleden vader is geweest. Eenmalige kans dus die heb ik maar gegrepen -:))
Vermoed echter dat de koppakkingen lek zijn, veel druk op het koelsysteem.
Gezien de emotionele waarde van de auto wil ik hem weer in topconditie brengen en dus de koppen eraf halen.
Heeft iemand (@PECO?) een werkomschrijving ? Welke haken en ogen zitten eraan ?
Motor loopt niet warm maar druk is hoog, wil het ding betrouwbaar krijgen dus ga er maar aan sleutelen -:)
Zijn de onderdelen nog een beetje te krijgen ? Iemand een adresje ?
Alvast hartelijk dank.
Groet Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
onderdelen kun je gewoon hier in NL bestellen bij een USA specialist of rechtstreeks bij Rockauto.com (aanrader).
Het is een klus wat zonder spec. gereedschap te doen is, behalve de poulie van de stuurbekr. pomp heb je een trekker nodig.
Ik kan me alleen niet meer herinneren waarom die poulie eraf moest,dacht dat er een bout achter zat die in de kop zat.
nou Paul heb jij ff mazzel (en eigenlijk ook weer niet) maar goed, ik heb zelf jaren zo'n able gebruikt voor dagelijks gebruik, ook een 92 er, bordeaux rood, zelfde kleur stoffen interieur, schuifdak, heerlijke rijdersauto, op lpg, en reed er 1op 10 mee... Bakken zijn niet de tofsten, maar zijn er zat op de sloop, alleen uitkijken voor de goede kleur stekker..... Maar dat is niet aan de orde, dus back to topic. De slangen worden al vrij snel hard, omdat dit koelsysteem onder druk werkt. Dus zolang je geen koelvloeistofverlies hebt, en hij niet warm loopt, zou ik er niks aan doen, wel even goed de zender op het thermostaat huis controleren, en checken of de fan wel aanslaat. De 3.8 motor is de 5liter VB (302 cub inch)maar dan met 2 cilinders minder, dus waterpomp,thermostaat,en dergelijke zijn gelijk aan de V8 .ik weet niet wat ik er nog van heb, maar stuur je vanavond even een mail,heb er estijds ook een aantal gesloopt en weet niet wat er nog van ligt.de koppen loshalen is niet zo'n grote klus, alleen ff om de injectors denken. Je hoort van mij
gr
Peco Power
de stuurbekrachtiging van het nieuwere type heeft gaten in de poelie waar je door kunt, of je haalt de hele stuurbekr pomp los...enneh maak niet te veel reclame voor rockauto, want anders verkoopt mijn onderdelenman ook niks meer haha ;-).......trouwens koppakkingsets zijn hier vaak amper duurder dan daar, voor de transsports haal ik ze gewoon hier, kost maar een paar tientjes meer.......
Heren alvast hartelijk bedankt voor de info en de hulp om dit project te laten slagen -:)
Bij koude motor kan je de slangen gewoon indrukken maar na 5 minuten rijden keihard dus ik vertrouw het niet helemaal.
Kijk het nog wel even aan.
Bak schakelt overigens prima en olie is mooi rood (heb echter nog maar 5 minuten ermee gereden maar kan mijn niet herinneren dat hij slechter schakelt dan 18 jaar geleden.) KM stand is nu 151000 dus ook nog niet echt veel. Gezien de staat en het feit dat de vorige eigenaar de auto drie jaar heeft laten stilstaan kan dat nog wel kloppen ook. Pa ruilde hem in 1995 in op een nieuwe Sable en toen had hij geloof ik ergens rond de 75dkm gereden.
Het is overigens een door Zoet geïmporteerde auto, dus niet die rare hessing koplampen maar gewoon origineel.
Heren nogmaals dank en Peter ik zie je mailtje graag tegemoet!
Groet Paul
ik wil toch ook even reageren van die keiharde slangen ,dat is wel zo bij deze auto's,en net wat peco zegt als je geen koelvloeistofverlies hebt niks aan doen.
12 jaar
Idd Robby, volgens mij niks aan de hand, wil best een koppakkingset leveren, maar waarom ?
Wijze les van mijn leermeester als ik weer eens een opgevoerde camaro stond af te stellen omdat ie volgens mij nog net ff beter rubber op de straat kon leggen : Wat GOED is MOET je GOED laten.......
einde van het verhaal was meestal een sputterende of net niet meer 5000 toeren halende camaro......
Stuur je alsbog wel ff een mail Paul, vindt het een interessante auto, ga zelf maar eens ff 1 opzoeken voor dagelijks gebruik.....
gr
Peco Power
Peter en Robby bedankt.
Kijk het eerst even aan. Doel is deze auto optisch en technisch in topconditie te brengen. Las verhalen dat die koppakkingen standaard lek gingen en icm de harde slangen dacht ik gelijk hieraan.........
Houd jullie op de hoogte.
@Peter vaders heeft er drie gehad (dit was de tweede) en die waren toenertijd probleemloos. Maar ja drie jaar oud en 75dkm...... Heb deze nog samen met hem opgehaald bij Zoet -:)
Nogmaals dank waardeer ik zeer!
Groet Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercury Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar