close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Microcar Virgo : Microcar wil niet starten

Hallo allemaal;
Even een kleine inleiding van het probleem.
Het begon met na het starten dat het water en olielampje de eerste 200 meter rijden bleven branden. Daarna ging het vanzelf weer uit. (water en olie is op peil, en alleen bij koude motor)
Even daarna viel de motor spontaan af en toe uit onder het rijden. Hij was "dood" Dus uit laten rollen tot eerste de beste parkeerplaats indien mogelijk was.
Even daarna kon je hem weer starten en reed hij weer als een zonnetje. Geen rare geluiden of trillingen.
Dit is een paar keer zo geweest, en nu doet hij het helemaal niet meer.
De relais van de startmotor hoorde je tikken en meer niet. Nieuwe accu geplaatst, dynamo weggebracht voor evt revisie, maar die was oke. Toen de startmotor gedemonteerd (wat een rot klus bij een Microcar Virgo, motorkoppeling en bakkoppeling moesten er eerst af voor je erbij kon) en die was wel aan revisie toe, dus die kwam een paar dagen later weer terug.
Probleem opgelost dachten we, maar dus niet.
Exact hetzelfde probleem. Startmotor tikt, wil draaien, maar kan zijn kracht niet kwijt op het vliegwiel (motorkoppeling). Dit krijgt hij niet rondgedraaid.
De bakkoppeling loopt soepel.
Wie heeft er goede raad?

Ik heb geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn, als meer info nodig is hoor ik het graag!
Vast bedankt voor reacties ;-)

Geplaatst door

Mario020 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mario,
Aan het startrelais op de startmotor zit een kort draadje met een stekkerverbinding, controleer of deze stekker goed contact maakt. Verder zit er aan de achterzijde van de motor ,dicht bij de gashevel, een massakabel die naar de accu gaat. Controleer ook deze kabel eens: zit het kabeloog goed vast een de cilinderkop en zit de kabel goed in het kabeloog gesoldeerd?
Jan.

janw 0

16 jaar

Janw, dat korte draadje met die stekkerverbinding had ik al nagelopen voor ik de startmotor weg bracht. Daar zit het probleem niet, contacten zijn vrij van oxidatie.
Ik had voor de zekerheid ook al 2 startkabels gebruikt vanaf de min pool van de accu naar de startmotor en naar chassis voor evt slechte aarding.
Ik denk zelf dat het waarschijnlijk iets is in de kop.

Mario020 0

16 jaar

Mario,
Kan je met de hand de motor rond draaien (aan het vliegwiel of voorzichtig aan de koelfan)?

janw 0

16 jaar

De motorkoppeling draait wel, maar dat staat een beetje los van de aandriving naar binnen toe van het blok.
Het vliegwiel wat erachter zit kan ik niet ronddraaien. Kon ook al niet toen ik de gehele koppeling en riem verwijderd had.
Heb net even geprobeerd op jouw aanraden om de fan te draaien.
Die draait wel, maar als ik een vinger op de riem houd, voel ik dat hij doorslipt.
Dus de fan kan wel draaien.

Mario020 0

16 jaar

Wilde de motor nog wel met de hand draaien toen je de startmotor er af had? Het zou kunnen zijn dat er een verkeerde bendix (het kleine tandwieltje voorop de startmotor) op gekomen is. Misschien een tand teveel waardoor deze vast loopt op de starterkrans. wanneer je langs het vliegwiel kijkt kun je zien of het tandwieltje vrij van de starterkrans is.

janw 0

16 jaar

Ja, het tandwieltje van de startmotor loopt vrij
Maar dit probleem was ook al vóór de startmotor revisie. Vandaar dat ik hemweggebracht had.
Hij kon wel een beurt gebruiken, maar was niet op.

Maar vast heel veel dank voor de reacties tot nu toe!!

Mario020 0

16 jaar

Het is wel vreemd dat hij niet meer wil starten sinds de laatste keer dat de motor weer afsloeg tijdens het rijden.
Daarna heeft hij het niet meer gedaan.
Ik denk niet direct aan de zuiger/cylinder, want dan kon hij ook niet uitrijden met nog steeds de pook in zijn vooruit.
Dan had hij volgens mij moeten blokkeren tijdens het uitrijden.
Zelf denk ik meer aan de kleppen/water in de kop. Hoewel het waterpeil niet noemenswaardig snel zakt.

Mario020 0

16 jaar

Ik heb vandaag geprobeerd om het vliegwiel met een grote sleutel te kunnen draaien.
Zowel links als rechtsom zat er geen beweging in.
Stel dat er vocht in de kop zat, had hij wel terug moeten draaien.
Ik begin wel met de oplossing die het makkelijkst uit te voeren is, en dat is de kleppendeksel eraf, gloeibougies eruit en kijken wat hij dan doet.
Als hij nog vast zit, draai ik de kop eraf voor inspectie.
Later meer .......

edit:
Stel dat ik hem eruit ga halen om warm en droog te kunnen sleutelen in de blokhut, weet iemand wat zo een Lombardini blok ongeveer weegt?

Mario020 0

16 jaar

Mario,
heb je inmiddels een oplossing?
Ik heb exact hetzelfde probleem dat de(nieuwe)startmotor het vliegwiel niet kan laten draaien.
( heb een Microcar Virgo)
Bart

shup 0

16 jaar

Hoi Shup, ja ik het afgelopen zondag gevonden.
Het zijn de drijfstang lagers die vastzitten.
Van het weekend ga ik de oude eraf proberen te halen.

Mario020 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Microcar Virgo of stel zelf een nieuwe vraag.