Mini 0: mini loopt niet

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100

Hallo

Mijn mini loopt niet meer hij maakt een paar slagen en is vervolgens niet meer aan de praat te krijgen.
Ik heb inmiddels de bougies,contactpunten vervangen en de carb schoongemaakt.
Ik heb wel een vonk maar hij wil maar niet lopen.
Hij krijgt ook benzine.
Ikzelf zit te denken aan de bobine maar twijfel aangezien hij toch even loopt.

gr Jaap

jaap4742

Geplaatst door jaap4742 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mini 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

Mausx (0), 14 jaar geleden

Heeft ie wel goed gelopen?

samen met de contactpunten ook de condensator vervangen? staat de ontsteking goed op tijd? verdelerkap niet stuk of gescheurd?

geeft de benzinepomp voldoende benzine? raken nog wel eens versleten, dan heb je wel benzine in de carburateur maar onvoldoende om te blijven lopen.

en ook nog, hebben alle cilinders genoeg compressie en zijn de kleppen goed gesteld?

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

Hallo Maurice

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de condensator niet vervangen.
Ontsteking staat op tijd
Komt zat benzine uit dus de pomp werkt prima.
Compressie weet ik niet maar dat leek wel goed zou dat na moeten kijken maar ik heb er geen meter voor.De Vonk bij de bougies ziet er goed uit.
Zit zelf dus nog alleen aan de condensator te denken.


gr Jaap

Mausx (0), 14 jaar geleden

de condensator hoor je altijd samen met de contactpunten te vervangen. maar als er een mooie blauwe vonk is dan zou hij moeten lopen.

Hoe zien de bougies er uit als hij even gelopen heeft? nat of droog? zwart, bruin, wit?

lichthoogte van de contactpunten goed afgesteld?

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

Hallo Maurice

Bougies zijn nat en zwart dus krijgt wel benzine maar ontsteekt niet.
Als ik de bougies eruit haal en tegen blanke ijzer hou dan fonkt de bougie.
De condensator had de garage niet liggen vandaar dat ik die nog niet vervangen heb.
Heb er vier nieuwe bougies in gedaan maar dat helpt ook niet.
En op je eerdere vraag terug te komen over het lopen van de mini,hij heeft bij mij nog niet goed gelopen en bij de vorige eigenaar dus waarscheinlijk ook niet.(heb er ook maar een kort stukje in gereden)


gr Jaap

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

Hallo

Ik heb denk ik het probleem gevonden.
Heb net wat benzine in de carburateur gedaan en hij loopt onmiddelijk.
Ga morgen de carb uit elkaar halen en kijken wat het probleem is.
Pomp is het in ieder geval niet want die gooit zat benzine door de leiding heen.

gr Jaap

Mausx (0), 14 jaar geleden

deze carburateurs raken "bijna" nooit verstopt, ik denk eerder dat hij veel te rijk staat.

Hoe staat de choke? onder op de carburateur zit een dikke moer en een veer, dat is de co afstelschroef. als de choke er op staat dan staat het onderste gedeelte nog een eind naar beneden. dat wil wel eens vast lopen.

de choke in zetten, de moer helemaal in draaien en dan ongeveer anderhalf tot twee slagen naar beneden draaien. dat is ongeveer de basisafstelling.

bougies er even uit halen en een paar slagen starten zodat de cilinders even kunnen luchten (wel even de bobine afkoppelen)
daarna alles monteren en dan zal hij moeten starten. als dan weer de bougies nat slaan dan ben ik bang dat er geen compressie is.
dan ligt waarschijnlijk de koppakking er uit. dan zul je toch even compressie moeten meten.

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

Halo hier weer een bericht over de mini.

Heb de compressie opgemeten en die kwam op alle 4 cilinders uit op 100 psi en dat is volgens mij heel netjes.
Andere carburateur er op gehad(een klijner model su carb) maar dat werkt ook niet.
Ben nu wel door mijn ideen heen en heb geen vlouw idee meer waar ik het moet zoeken en zelfs mijn schoonvader die monteur is krijgt er nog meer grijze haren van.
Heb ook de condensator vervangen zoals aangeraden.


gr Jaap

Santa (0), 14 jaar geleden

http://www.bossclassics.nl/

Wie weet kan deze je morgen nog van dienst zijn........

Weet zo niet of er nog een andere Mini-specialist dichter bij jou in de buurt zit....

En vergeet niet dat een bougie soms BUITEN de motor WEL vonkt maar dit NIET hoeft te doen wanneer hij gemonteerd zit! (Zwakke vonk)

Mausx (0), 14 jaar geleden

Michel Tingen in Witten. die kan je mischien ook nog helpen. iets dichterbij

Nog geen 7 bar, is niet heel veel hoor. is dat bij een warme of koude motor? bij koude motor zou het kunnen.

pakkingen van de in- uitlaat goed dicht /vernieuwd?

is de ontstekingsvolgorde ook goed? 1-3-4-2, beginnend aan de radiateurkant.

en, zijn de kleppen al gesteld?

Santa (0), 14 jaar geleden

En heb je er zelf voldoende verstand van en/of handigheid in...?

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

Hallo

Alvast bedankt voor het meedenken jongens.
Druk is bij koude motor gemeten.
Heeft wel gelopen maar was toen ook al moeilijk aan de praat te krijgen.
De ontsteking staat ook goed want als ik benzine in de carb giet loopt hij wel even maar trekt vervolgen niets uit de carburateur.

gr Jaap

Mausx (0), 14 jaar geleden

Maar is de pakking nog wel in orde? als je een kleiner model SU erop zet dan ga je dus van hs4 naar hs2, die past niet op het zelfde spruitstuk dus moet je die ook vervangen.
of zit er nu een hif44 op?

zit de carburateur helemaal goed in elkaar? is de juiste naald gemonteerd, niet versleten? olie in de vacuumdemper? werkt de vlotter, staat de vlotterkamer vol?

en qua naald, welke naald zit er in. als je dat nummer even doorgeeft kan ik wel kijken of het de goeie is.

harnak (0), 14 jaar geleden

hoe oud is de Benzine???

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

Naald ziet er goed uit en heeft geen slijtgesporen of beschadigingen en pakkingen zijn goed.
De carburateur is van het type hiff 44 en daar moet hij gewoon op kunnen lopen.
Carburateur zit ook goed in elkaar want hoorde vandaag ook de zuiger op en neer gaan bij het starten van de motor.
De code op de naald is BDL.
Krijg nu het vermoeden dat de bobine naar z'n grootje is want ik heb een vonk als ik de bougies eruit heb en hij krijgt ook benzine maar als ze erin zitten dan wil hij nog niet lopen.
Ontsteking staat op tijd.

gr Jaap

Mausx (0), 14 jaar geleden

bij een hif44 zit er gewoon een co schroef schuin aan de achterzijde.

is het nog wel een 1100cc of zit er een andere motor in? is de motorcode 99H, 10H of 12H?

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

?????????

gr jaap

Mausx (0), 14 jaar geleden

ik wilde een afbeelding van de hif44 bijvoegen maar dat lukt niet. geen idee hoe dat moet.

en volgens mij is BDL voor een 1275 dus zal voor een 1100 een beetje rijk zijn. maar zoals je zegt, hij zal er op moeten kunnen lopen.

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

hahahahaaha

Geeft niks fijn nieuwjaar nog trouwens

gr Jaap

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

Heb de mini geprobeerd te starten en hij gaf een paar klappen en toen niks meer en hij krijgt wel benzine want toen ik de bougie eruit haalde stond de damp nog in de cilinder.

Mausx (0), 14 jaar geleden

Ook een gelukkig nieuwjaar!

kan zijn dat ie dan dus gewoon verzuipt. de co schroef staat naar binnen, basis-afstelling is helemaal in en dan anderhalve slag uit draaien.

maar eh, hoe zit het nou met de afstelling van de kleppen?

en hoe is de afstelling van de ontsteking gecontroleerd? je zou kunnen proberen om die iets vroeger te zetten. maar ook dat hangt af van wat voor motor erin staat. een 1100 moet meer voorontsteking hebben dan een 1275.

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

co schroef heb ik inderdaad al helemaal ingedraaid en daarna anderhalve slag uitgedraaid.
De kleppen zijn al goed afgesteld.
De ontsteking staat ook goed.
Ga morgen nog eens proberen met iets andere afstelling van ontsteking en carburateur.

Mausx (0), 14 jaar geleden

weet je toevallig de motorcode?

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

12A2AG01 206157 is de code die op het blok staat

Mausx (0), 14 jaar geleden

dat is dan waarschijnlijk een goed oud motortje, niet uit een metro. wel een 1275. horen dubbele SU hs2 carburateurs op.

heb je de goeie bougies er in zitten? NGK - BPR6ES

ontsteking iets vroeger proberen, beetje met de klok mee draaien. moet eigenlijk op 13 graden stroboscopisch staan

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

Kijk daar heb ik tenminste wat aan is met de tijd een ander blok ingekomen dat had ik wel in de gaten,maar niet dat het een 1275 was.
Ga morgen even proberen.
Zitten trouwens goede bougies in.
Mini is trouwens niet zo snel maar dat komt wel goed met een andere eindoverbrenging.

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=jaap4742]co schroef heb ik inderdaad al helemaal ingedraaid en daarna anderhalve slag uitgedraaid.
De kleppen zijn al goed afgesteld.
De ontsteking staat ook goed.
Ga morgen nog eens proberen met iets andere afstelling van ontsteking en carburateur.[/quote]
Je kunt alles goed hebben staan, maar heb je ook gekeken of de afstelling van de distributie goed is zodat de merktekens van de nokken en krukas goed staan?

Wat is niet snel? als de motor niet goed afgestelt is heb je ook niets aan een andere eindoverbrenging.

Je zegt: [quote]Heb de mini geprobeerd te starten en hij gaf een paar klappen en toen niks meer en hij krijgt wel benzine want toen ik de bougie eruit haalde stond de damp nog in de cilinder.[/quote]
Wat zijn die klappen, net alsof de motor vastslaat? en ploffen?

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

Fijn dat je reageerd maar zoals je in voorgaande berichten hebt kunnen lezen heeft de mini gewoon gelopen en is rijdend bij mij thuis gekomen waardoor ik er ook gelijk achter kwam dat de topsnelheid van de auto niet zo hoog is en daar kun je weer andere tandwielen voor de eindoverbrenging krijgen waardoor de trekkracht van de auto afneemt maar je snelheid hoger wordt.
Met klappen bedoel ik dat hij een paar slagen heeft gemaakt en het daarna helemaal niet meer deed.

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik volg dit topic al geruime tijd, en heb ik idd gelezen dat de mini heeft gelopen en niet gewoon, want je zegt [quote]"En op je eerdere vraag terug te komen over het lopen van de mini,hij heeft bij mij nog niet goed gelopen en bij de vorige eigenaar dus waarscheinlijk ook niet.(heb er ook maar een kort stukje in gereden)"[/quote]
Dus geef je al aan dat er iets niet klopte, en merkte je dat het vermogen van de motor niet toppie was.
Wat heb je aan andere tandwielen, als de motor nu al niet presteerd dat ligt niet aan de tandwielen, en als je andere tandwielen plaatst komt ook de rijsnelheid niet meer overeen met de km aanduiding.
Ik ben zelf een vervent liefhebber van de classic mini en heb er in totaal 4 gerestaureerd en gemodificeerd, in mijn jongere jaren en was altijd leuk te ervaren wat de prestatie's waren ervan, vooral de voor/nadelen.
Laten we ééns er vanuit gaan dat de vorige eigenaar er een snelle nokkenas heeft in gezet de SW dan ben je al niets met een BDL naald en bied een BBL meer.. laat ik de LCB en de RC 40 en wat nog allemaal weg.

Dus een andere nokkenas maar verkeerd afgesteld, dan heb je al problemen, heb je daar na gekeken?
Ik heb het 1 keer gehad dat de mini ook maar effe liep en ermee ophield en was te wijten aan de vacuum vervroeger, de grondplaat kwam vast te zitten door het kleine boutje waarmee het kontaktpunt wordt vast gezet.

We zijn nu 28 repley's verder, Mausx die zeker ook niet onbekend is met de mini heeft al het mogelijke aangehaald en heb je ook op geantwoord, maar of de distributie goed staat was nog niet de revu gepasseerd.
Ik zeg niet dat dit het geval is, kan er wel mee te maken hebben.

Gelukkig nieuwjaar nog , en hopenlijk vind je het probleem

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

jij ook een gelukkig en gezond nieuwjaar Theo

Zal in het vervolg even duidelijker zijn in de uitleg en specifieker.
Hij liep wel goed en trok ook goed weg had ik het idee.
Maar ga verder op oderzoek uit en zal mijn schoonvader er ook even bij halen die heeft in het verleden ook aardig wat mini's onder handen gehad.
Ga gauw op onderzoek uit.

gr jaap

Mausx (0), 14 jaar geleden

12A2AG01 (mini) 9.4 : 1, 1991 1.3 Mini with carburettor manual transmission. dus de hif44 hoort er gewoon op.

Hier hoort een electronische ontsteking in te zitten, die geeft een sterkere vonk. zeker als jouw bobine van een electrische ontsteking is. gaat niet met contactpuntjes.

staat normaal op 12" wielen dus dat verklaart de snelheid.

jaap4742 (0), 14 jaar geleden

Nou ben flink met de mini bezig geweest en hij loopt nu en hoe.
Heb allereerst de CO2 schroef helemaal ingedraait en met een slang eens flink in de retour aansluiting van de carburateur geblazen wat tot gevolg had dat er weer een goede doorstroming van de benzine was.
Heb er ook een andere accu in gedaan(van een volvo 480 2liter)en toen gestart en hij liep gelijk als een naaimachientje.
Heb het idee dat het een samenloop is van een slechte accu en verkeerde afstelling van de carburateur want toen ik hem op twee slagen uitdraaien zette sloeg hij gelijk af.
Weet nog niet of de afstelling helemaal goed is maar ga zodra de bestuurdersstoel weer heel is en een paar kleine dingen opgelost zijn de mini gelijk keuren.

Bedankt voor jullie hulp/raad/ideeën en meedenken.

Groeten Jaap

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini 0 of stel zelf een nieuwe vraag.