Mini One 2009: Mini slaat af en geeft nokkenas storing

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N12B14, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Beste,

Ik heb hier een Mini R56 1.4 55kw bj 2009 staan met een probleem wat ik niet gevonden krijg.
De motor is volledig gereviseerd. Opnieuw geboord, nieuwe zuigers, kop gevlakt, 8x nieuwe inlaat klepzitting, kleppen opnieuw gefreesd, kleppen op lekkage getest, kleppen weer exact op maat gemaakt tbv het valvetronic systeem. Bovenstaande is allemaal door een revisie bedrijf gedaan.
Motor is gereviseerd omdat er klepzittingen losgekomen waren. De motor liep niet toen ik deze kocht.
Motor staat perfect op tijd.
Ik blijf de volgende storingen houden;
P0030 heater control circuit bank 1 sensor 1 (lambda sonde is vervangen)
P0340 Camshaft position sensor A circuit bank 1 or single sensor.

De motor loopt netjes en rond. Als de motor een tijdje gelopen heeft en warm is en je zet de motor uit en start hem daarna weer dan kan het zijn dat deze voor circa 3-4 seconden goed loopt en dan uitvalt. Valt gewoon stil zonder gekke geluiden. Start je opnieuw gebeurd er weer hetzelfde.
Trek je de inlaatnokkenas sensor los start de motor gewoon.
Heel soms komt het voor dat de motor uitvalt als hij net aan het regelen is en dan krijg je hem niet meer gestart. Hij gooit de motor goed rond maar de motor slaat dan niet aan. Inmiddels ben ik erachter dat dan de stelmotor van de valvetronic in een uiterste stand staat. Als je met een inbus sleutel de valvetronic motor een aantal slagen verdraait zodat de "stel nokkenas" niet meer in de uiterste stand staat start de motor weer gewoon.
Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat de stelmotor meer regelt dan deze eigenlijk kan en zichzelf kapot draait. Het inbus boutje aan de achterzijde van de motor komt er dan ongeveer 1mm uit. Hiertoe breekt de kunststofkap aan de achterkant van de motor zelfs kapot.
Als de motor niet wil starten of afslaat krijg je helemaal geen foutmeldingen. Enkel de bovengenoemde foutmeldingen blijven.
Ik heb een anatal onderdelen van zo'n motor liggen en inmiddels al veel onderdelen gewisseld maar tot op heden nog zonder resultaat.
De volgende onderdelen heb ik al gewisseld;
Nokkenas sensoren
Vanos ventielen
Hall Sensor nokkenas
Nokkenas verstelling uitlaat zijde.

Alles tot op heden zonder resultaat.
Inmiddels ben ik aardig door mijn ideeën heen.
Voordat ik de auto met kapotte motor kocht was er al aan gesleuteld en niet bepaald professioneel kwam ik bij het demonteren achter. Koppakking en kopbouten waren hergebruikt!
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er voordat ik de auto kocht er met geweld aan de inlaat nokkenas is gedraaid en dat de nok waar je het gereedschap overheen zet om de timing af te stellen is verdraaid tov de nokkenas.
Mijn gedachten gang is dan als volgt;
Het lijkt daardoor dat je het geheel optijd zet. De ECU regelt de motor vanaf de inlaat nokkenas. De hallsensor staat ook in verbinding met de inlaat en daardoor kent de ECU de exacte positie van de inlaatnokkenas. De foutmelding op de uitlaat nokkenas komt omdat de ECU denkt dat de inlaat klopt en de uitlaat nokkenas een afwijkende waarde geeft maar in feite start de fout bij de inlaatnokkenas omdat mogelijk de "timing nok" niet klopt.
Zo’n nokkenas is opgebouwd uit een aantal delen en de nok om de timing af te stellen is op de nokkenas geperst..
Mogelijk verklaart dit ook het afslaan van de motor en blijft de motor wel lopen als je de inlaatnokkenas sensor lostrekt omdat dan de gasklep wordt gebruikt ipv de valvetronic.
Ik hoor graag wat jullie van mijn gedachten gang vinden en of er nog ander suggesties zijn die ik niet meer zie.

MiniR56

Geplaatst door MiniR56 (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mini One? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

arjankempeneers (0) PRO, 2 jaar geleden

Misschien helpt dit je verder.
https://www.woutbouman.nl/blog/bmw-mini-...

MiniR56 (0), 2 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord. Deze kende ik idd. Ook al gecontroleerd en mijns inziens zijn de nokken niet magnetisch.

kaleido 1 (1395) PRO, 2 jaar geleden

Zit neem ik aan ook een nieuwe ketting op , mits deze een ketting heeft ?

    Ketting is inderdaad ook vervangen - MiniR56 (0), 2 jaar geleden

MiniR56 (0), 2 jaar geleden

Ik sluit deze topic en maak een nieuwe aan met inmiddels mijn nieuwste bevindingen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini One of stel zelf een nieuwe vraag.