Mini Mini One 2009: Slaat warm af na start en zuigt vacuum.

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N12B14A, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Ik heb een storing in een Mini 1.4 75PK van 2009 die ik niet opgelost krijg. Hopelijk kan iemand me helpen. Ik heb slechts 1 soortgelijke storing gevonden, echter zonder oplossing.

Basis gegevens
De motor is volledig gereviseerd;
8x nieuwe klepzitting aan de inlaat.
Alle kleppen opnieuw ingefreesd.
Alle kleppen opnieuw afgesteld op de juiste hoogte voor het Vanos system
Cilinders opgeboord, nieuwe zuigers
Hoofdlagers, drijfstang lagers nieuw.
De motor is dus helemaal aangepakt.

Probleem is nu het volgende;
Ik blijf foutmelding P0011 en P0014 houden. Timing staat correct,
Nokkenasverstellers, Vanos ventielen en nokkenas sensoren reeds verwisseld.

Motor loopt stationair echt mooi en goed, start koud ook goed.
Echter motor zuigt erg hard onder het kleppendeksel. Als je de carterventilatie lostrekt slaat de motor af en bij het losdraaien van de olievuldop of peilstok gaat de motor erg bokken.
Ook het uitschakelen van de benzinedamp afzuiging helpt niet. Trek je die slang los slaat de motor ook af.
Als de motor warm is en je start, loopt de motor goed voor 3-4 seconden en slaat dan af. Dat gebeurt zonder gekke dingen of foutmeldingen. Dat komt omdat de motor de gasklep dan dicht trekt. Om de motor dan lopend te houden moet je gasgeven tot 2200rpm. Dat gaat niet lekker en hapt de motor naar lucht. In het begin reageert de motor ook niet op het gaspedaal. Als deze wel reageert dan houd je het even vast en dan schiet de motor door naar 3000rpm. Daarna blijft de motor lopen maar blijft zo hard zuigen. Hierbij komen ook de foutmeldingen P0015 en P0012 (dacht ik)

Inmiddels het volgende reeds gedaan:
ander gasklephuis geprobeerd,
inlaat spruitstuk vervangen en gecontroleerd op lekkages.
Magnetisme nokkenas gecontroleerd.
Complete verstelling van de inlaatnokkenas vervangen incl inlaatnokkenas. (Dit kwam van een goed lopende motor met een gescheurde kop)
Vanos ventielen vervangen.
Nokkenasverstelling vervangen.
Nokkenas sensoren vervangen.
Hall sensor vervangen.
Ik heb al aandacht geschonken aan de afdichtingn van de nokkenas richting de versteller. Deze motor heeft al de gemodificeerde afdichtingen. (dus niet de stalen zoals in de eerste versies)
Verder geen foutmeldingen. Bougies zijn nieuw. Geen foutmeldingen naar verkeerde mengels of ontstekingen.



Iemand nog tips??

MiniR56

Geplaatst door MiniR56 (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mini One? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

check

Beste antwoord, geplaatst door jokertje (65) PRO, 2 jaar geleden

Timing controleren... mechanische... daarna scope erop en meten ... misschien word er ergens spanning weggetrokken in de sensorgroep...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini One of stel zelf een nieuwe vraag.