Mini cooper 1.3 mpi: te hoog co-percentage

Bouwjaar: 1997

auto is afgekeurd op te hoog co-percentage.
koppakking is vervangen wegens koelvloeistoflekkage.
lambda-sensor is reeds vervangen. koelwatertemperatuurzender is ook al vervangen. co percentage blijft schommelen op ongeveer 4%. Heeft iemand enig idee wat we nog kunnen proberen ?
Alvast bedankt.

autodonkersloot

Geplaatst door autodonkersloot (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mini Cooper? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

geert3496 (0) PRO, 20 jaar geleden

Wat is de lambda en hc bij 4-gasmeting?

autodonkersloot (0) PRO, 20 jaar geleden

Stationair:

CO: 5.050
HC: 2820
Lambda: 0.840

Op 3500 toeren:

CO: 0.398
HC: 0382
Lamdba: 1.040

Olie is ververst (incl. filter) voor deze laatste meting en na een stevige proefrit.

Siem Bijman (140) PRO, 20 jaar geleden

Is de brandstofdruk wel ok?Misschien aan en afvoerleidingen na koppakking vervangen verwisseld?

autodonkersloot (0) PRO, 20 jaar geleden

Brandstofleidingen zijn niet los geweest bij het demonteren van de cylinderkop. Brandstofdruk is niet bekend, hoe is deze te meten bij deze Mini ?

Garage_LUX (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoe is het O2?
Als er via de uitlaat lucht wordt aangezogen meet de lambdasensor te veel zuurstof en gaat verrijken.
Komt nog al eens voor dat de voorpijp langs de las van de lanmbdasensor is gescheurd.
Verder de slang naar de ECU van de mapsensor ,kan er af liggen.
Rinus

Garage_LUX (0) PRO, 20 jaar geleden

Kijk ook eens even of je door de Katalysator heen kunt kijken?
Heb ook als diverse malen een kapotte Katalysator gehad op de
Mini
Rinus

autodonkersloot (0) PRO, 20 jaar geleden

De katalysator is visueel gecontroleerd en ziet er goed uit.
Een MPi heeft geen slangetje naar de ECU, alleen een SPi heeft dat volgens mij.
Het vreemde is dat het CO op toeren _wel_ goed is. De hierboven genoemde waarden worden ongetwijfeld nog beter als de meting wat langer duurt.

Zou het kunnen zijn dat de stationair stappenmotor te weinig lucht doorlaat tijdens stationair draaien, en dat de minimale hoeveelheid brandstof die de ECU bij stationair toerental kan inspuiten al teveel is ? Hij staat ook wel een klein beetje onregelmatig te draaien stationair.
Zit er een pakking of O-ring tussen de stationair regelklep en het inlaatspruitstuk ?

geert3496 (0) PRO, 20 jaar geleden

Doet me denken aan het aanzuigen van valse lucht aan de inlaatcollector.

teundebeun20011980 (0), 20 jaar geleden

probeer het eens door de pvc de vrije natuur in te laten en dan te keuren....ik heb er wel eens mee geexperimenteerd en het werkte, na de keuring natuurlijk wel weer aansluiten.....groeten teun

b.v.d.welk799 (0) PRO, 20 jaar geleden

uitlaatspruitstukpakking gaan vaak kapot bij die mini,s

leo saab (0) PRO, 19 jaar geleden

Rob als dit probleem er is ingekomen na de koppakking vervangen moet je even kijken of de distributie op tijd staat ,groet Leo

dutch123 (0), 18 jaar geleden

Is dit probleem opgelost? Een kennis van mij heeft hetzelfde probleem met eenzelfde motor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini Cooper of stel zelf een nieuwe vraag.