close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Lancer: accu of spanningsregelaar

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 83kw/ 113pk

Hallo Allen,

Mijn lancer wagon 1.6 loppt stationair prima. Maar als ik mijn lichten aan doe dan zakt het toerental en de auto gaat onregelmatig lopen. Doe ik ook nog eens de ruitenwissers aan dan wordt het nog erger.

Stationair zonder elektrische dingen aan geeft de accu 14.2 aan. Met lichten, ruitenwissers en achterruit verwarming geeft de accu 12.5 aan.
De auto van mijn vader (nissan micra) geeft de accu 14.3 aan. Met lichten, airco en verwarming geeft de accu 14.0 aan.

Wat denken jullie? Is de spanningsregelaar in de dynamo kapot aan het gaan of moet ik een andere accu?
Het is een 1.6 83kw/ 113pk uit 1998 met 101.000km.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Danny

Geplaatst door

d928s2 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

inderdaad is de spanning regelaar van je dynamo kapot
het kan echter ook zijn dat de dynamo te zwak is voor de auto
weet niet hoe sterk de dynamo kan leveren

tussen de 14.5 en de 13.5 zou hij moeten zitten
12.5 is direct van de accu
meet ook een keer als de motor uit staat
zonder verbruiker zou hij ook 12.5 ongeveer moeten halen
als dit lager (12.2) is dan moet de accu een keer opgeladen worden of hij is inderdaad kapot (vooral als hij zelfs lager is dan 12.2)

denk eerder aan de stappenmotor. deze zit onder op de gasklep. te controleren door de stelschroef op de bovenzijde van de gasklep wat in te draaien. motortoerental zal nu zakken als dit zich niet vanzelf hersteld binnen ongeveer een minuut, zal de stappenmotor defect zijn en is waarschijnlijk ook de ecu defect geraakt.

als je er niet heel veel verstand van hebt raad ik je aan om niet aan de stelschroef te komen.

succes

johan112 0
badge

16 jaar

een stappenmotor zal moeilijk zijn
omdat hij ook 12.5 volt aangeeft
als het een stappenmotor zou zijn dan zal je eerder 13-13.5 meten

door de lage spanning 12.5 volt kan het voorkomen dat de ontstekking te zwak wordt (zie daar stotteren)
en een sterk werkende dynamo erbij

even alles aan (hij storrert dan) en dan wat gas geven
hij zou dan weer goed moeten lopen
of in ieder geval moeilijk op gang komen

Ik denk ook dat de dynamo op het randje van overlijden staat, laat even een accuboer de laadSTROOM meten met een inductietang. dit moet met een verhoogd stationair toerental op een acceptabel niveau liggen ( afhankelijk van de spanning in de accu, en het max vermogen van de dynamo)

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Accu 60 (Ah)
Dynamo 65 (A)
dat is wat er wordt aanbevolen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.