Mitsubishi Lancer: Mitsubishi Lancer koppakking

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1998cc

Hallo forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum. De reden dat ik dit forum zocht is hetvolgende:

Ik heb een Mitsubishi Lancer 2.0 Diesel (station) uit 1994. Ik stond vorige week langs de rijksweg. Mijn motor verloor ineens vermogen (moest op een gegeven moment terug gaan schakelen om wat snelheid te houden). Toen ik dit merkte zag ik ook de temperatuurmeter oplopen.
Op geen gegeven moment moest ik dus stoppen. Ik had gelukkig iets van 2 liter water bij me. Ik heb dit in de radiateur gegooid en kon toen eigenlijk gewoon weer rijden. Ook deed de verwarming het nog (had ik met opzet op heet gezet vanwege de oplopende temperatuur).
Ik heb denk ik 10 minuten zonder problemen gereden waarna hetzelfde probleem zich weer voordeed. Ik kon met moeite nog net een tankstation bereiken langs de snelweg (motor bleef op het laatst gewoon volle toeren maken zonder dat ik mijn gaspedaal aanraakte).
Ik heb toen een tijdje gewacht en heb een jerrycan gekocht en deze gevuld met water. Ik had inmiddels mijn radiateur weer helemaal gevuld.
Aangezien ik geen lid ben van de wegenwacht ben ik weer voorzichtig gaan rijden. Helaas stond ik 1500 meter verder weer stil. Flink witte rook uit de uitlaat en moter die afsloeg. Daarna heb ik er niet meer mee gereden.
Mijn vragen zijn:

Wat is een beetje normale prijs voor een reparatie (niet bij officiële garage want dat kan ik niet bekostigen) en klopt het dat een Diesel een gietijzeren kop heeft en om die reden niet te vlakken is?

Alvast bedankt voor de hulp.

Mario

wiseguy

Geplaatst door wiseguy (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Lancer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

wim12199 (0) PRO, 15 jaar geleden

Het zijn geen gietyzeren maar aluminiumen cilinderkoppen, als er in die tijd problemen waren met druk op het koelcircuit was het meestal een barst binnenin de cilinderkop zelf en geen koppakkingsprobleem.
Wat wel raar is, dat hij vanzelf gas begint te geven? Meestal is dit omdat hij op olie (op water draaien ze nog altijd niet) begint te draaien, dit is een model zonder turbo op, dus kan het bijna enkel zijn van een teveel aan cartergas, maw. een versleten motor dus of het ware dat de gaskabel of dieselpomp blijft hangen. Heb je volgens mij dus meer dan 1 probleem.

wiseguy (0), 15 jaar geleden

[quote=wim12199]Het zijn geen gietyzeren maar aluminiumen cilinderkoppen, als er in die tijd problemen waren met druk op het koelcircuit was het meestal een barst binnenin de cilinderkop zelf en geen koppakkingsprobleem.
Wat wel raar is, dat hij vanzelf gas begint te geven? Meestal is dit omdat hij op olie (op water draaien ze nog altijd niet) begint te draaien, dit is een model zonder turbo op, dus kan het bijna enkel zijn van een teveel aan cartergas, maw. een versleten motor dus of het ware dat de gaskabel of dieselpomp blijft hangen. Heb je volgens mij dus meer dan 1 probleem.[/quote]
Bedankt voor je snelle reactie.
Het vreemde is dat het gas alleen bleef hangen toen de motor te heet werd. Later heeft de takeldienst de auto gewoon nog op zijn laadbak gereden namelijk. Nadat ik water had bijgevuld (vlak voordat ik de laatste 1500 meter ging rijden) heb ik hem eerst stationair laten draaien. Wel enige witte rook toen uit de uitlaat en een verwarming die niet warm werd.

br0ns (0) PRO, 15 jaar geleden

Hmm ik denk dat je eerst moet kijken wat ze nog meer vinden als ze de kop lichten, maar ik denk dat je gouw aan de 600 euro zit als het niet meer is.

wiseguy (0), 15 jaar geleden

[quote=br0ns]Hmm ik denk dat je eerst moet kijken wat ze nog meer vinden als ze de kop lichten, maar ik denk dat je gouw aan de 600 euro zit als het niet meer is.[/quote]
Ik wacht nog op een paar prijzen. Was niet van plan om er zoveel aan uit te geven eerlijk gezegd. Een pakkingset is niet echt heel duur heb ik gezien. Momenteel heb ik iemand die het voor 400 euro wil doen.

br0ns (0) PRO, 15 jaar geleden

Probleem is het vervangen niet maar wat kom je nog meer tegen.

wiseguy (0), 15 jaar geleden

[quote=br0ns]Probleem is het vervangen niet maar wat kom je nog meer tegen.[/quote]
Mee eens. Inmiddels ben ik al een stuk minder positief. Ik hoor van verschillende kanten het verhaal dat het wel eens heel goed mogelijk zou kunnen zijn dat de kop gescheurd is :(
Eerst maar eens de kop eraf (laten) halen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.