auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Lancer: afslaan motor Lancer GLXi aut

Bouwjaar: 1990

Lancer GLXiaut, 1990, 261000 km; al jaren vrijwel probleemloos.
Na korte rit op snelweg met 140km afslaan van motor bij vaart minderen op afrit. Geen check engine signaal. Kan direct weer starten en verder rijden. Heb thuis de verdelerkap vervangen (was flink geoxydeerd). Probleem lijkt opgelost, maar vraag blijft of onderdelen van de ontsteking wel/niet defect zijn. Ontstekingstrafo van sloperij kost 150 euro, is dit een normale prijs en heeft het zin om deze als reserve aan boord te nemen ?

Geplaatst door

Glasz (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ja wat is wijsheid in zo'n geval als de auto gelijk start en hij loopt goed is het moeilijk een storing te lokaliseren,

ik zou alle stekkerverbindingen eens nazien en bedrading controleren op doorslijten (tegen massa)

de prijs van een 2de hands: je zol dan moeten gaan shoppen, maar japanse ondedelen zijn meestal duurder dan europese ook 2e hands

jan5047 0
badge

21 jaar

De ontstekingsdelco is op de klassieke manier uit te meten met een ohmmeter, je vindt de spoel, het primaire circuit en het secondaire circuit; de meetwaarden verschillen niet zoveel van de klassieke ; spoel : geen weerstand, secondaire circuit hoge waarde in de orde van 10 à 14 Kohm, primair circuit in de orde van 3 à 10 ohm :defecten aan de delco komen regelmatig voor; dus geen sloop tenzij deze reeds is gereviseerd. Het probleem dat U aanhaald wijst eerder op een defecte motor ecu, de eind transistor durft al een doorbranden(slechte koeling), als je er snel bij bent kan je hem gemakkelijk vervangen ( vergt een beetje soldeerkunst, de transitor is een klassieker) als de print reeds is doorgebrand een ruil ecu gebruiken; geen sloop. Ze leiden allemaal aan hetzelfde euvel

marcvan1 0
badge

21 jaar

Bedankt voor de reacties.Even een terugkoppeling:

Ik heb na vervanging van de verdelerkap inmiddels ca 180 km gereden zonder afslaan van de motor. Een defecte bobine, etc. zou m.i herhaling hebben gegeven of geheel de geest geven.

Het stationair belast toerental is verbeterd (700 tpm), ofschoon dit daarvoor voldeed aan de spec (650 tpm).Ik zal de kontakthoek nog eens checken.

Ik denk dat het afslaan van de motor toch gekomen is door de corrosie op de (aluminium) contacten van de verdelerkap. Normaliter maak ik deze regelmatig schoon. Nu sloeg de motor in dit geval af bij relatief hogere snelheid; ik denk dat door de slechte toestand van de verdelercontacten het toerental een te grote dip heeft gehad bij terugschakelen van de automatische bak. Ik kan mij voorstellen dat dan de regeling van het ontstekingstijdstip in combinatie met gas los even niet goed heeft gefunctioneerd.

Glasz 0

21 jaar

Uw redenering klopt helemaal. Als je over een scope beschikt kun je met draaiende motor even het beeld op de laagspanning en hoogspanning bekijken; wanneer er zich hier geen onderbrekingen of ruis voordoen mag je er vrijwel zeker van zijn dat de ontstekingsdelco in orde is. Het is wel mijn ervaring dat wanneer er oxidatie is aan de rotor en de contactpunten en aan de aansluiting van de ingebouwde bobijn de wagen gaat snokken en een slechte traagloop heeft; zeker wanneer het een automaat is zal dit als hinderlijk ervaren worden. Nu is het wel zo dat bij vernieuwing van de verdelerkap er een tijdelijke verbetering kan optreden omdat de overslagspanning aan de kontakten kleiner is en de bobine minder wordt belast.Als de auto nu goed rijdt is er toch weinig vast te stellen en moet je wachten tot het probleem zich voordoet.

marcvan1 0
badge

21 jaar

Na 1000 km zonder problemen, sinds een week opnieuw 3x uitval motor, nu na koude start. Door herhaald starten en op toeren te houden kan motor aan blijven; zodra op temperatuur incidenteel terugval, maar kan blijven rijden.
Tussentijds pluggen en kabels gecheckt, bobine en en diverse sensoren doorgemeten, maar geen defect gezien. Probleem blijft dat er niets te meten valt als de uitval zich maar af en toe voordoet en de motor vervolgens goed loopt.

Ook een foutcode ontbreekt nog steeds.



Glasz 0

21 jaar

Btreft het hier een model met electronische carburateur of een inspuitsysteem.?


marcovadem 0
badge

21 jaar

Het is een MPI systeem.Daarin zou ook de oorzaak kunnen liggen..

Verder verslag:

Ik heb tussentijds het brandstoffilter vervangen en heb de indruk dat de motor vlotter reageert.Hierna is op 12/3 uitval na koude start geweest (zie eerder bericht). Het leek er op dat de stat-toerentalregeling tijdens opwarmfase van slag was (oscillatie).

Ook luchtfilter vervangen.

Weer corrosie verwijderd van enkele verdelercontacten (rotor mogelijk versleten, maar ook onregelmatig inslijtpatroon te zien op kontaktnokken !)Misschien helpt vervanging van de rotor of de gehele stroomverdeler ?

Op 13/3 nog eens temp sensoren doorgemeten (OK)

Daarna boordcomputer gereset naar fabrieksspecs.

Eeste koude start weer rommelig, maar latere starts met rustiger en meer aangepast toerentalverloop.



Glasz 0

21 jaar

Terugkoppeling:

Motor is niet meer afgeslagen sinds 12/3 jl, maar toerental zakt na koude start soms nog terug tot 500 tpm en klimt daarna naar ca 1000 tpm, soms ook nog bij warme motor terugval en langzaam opklimmen. De luchtinlaat heb ik reeds schoongemaakt, dat is OK.

Volgens andere berichten zou dit gedrag kunnen liggen aan de regeling van de stappenmotor van de gasklepregeling; ik denk dat ik de potmeters van de gasklep-positie sensor en die van de stappenmotorpositie-sensor nog eens ga bekijken en evtl schoonmaken.

Glasz 0

21 jaar

Volgens mij heb jij helemaal geen hulp nodig want het klinkt als een heel goed verhaal.

marcovadem 0
badge

21 jaar


Inderdaad heb ik mij dankzij problemcar en een goed handboek (Etzold, So wird 's gemacht,deel 92, Mitsubishi Lancer) goed kunnen helpen.Vraag blijft toch nog wat er precies aan de hand is geweest, een combinatie van efecten?

Glasz 0

21 jaar

Je vertelt in je verhaal over deze auto dat je de verdelerkap hebt vervangen , maar heb je de rotor niet vervangen?Want als je alleen de verdelerkap vervangt en de rotor even opschuurt,dan is de afstand rotorkontakt-verdelerkontakt te groot met als gevolg dat je verdelerkontakten weer inbranden.Dus als je regelmatig de kontakten moet reinigen, raad ik je aan ook de rotor met verdelerkap eens te vervangen.



Siem Bijman 690
badge vip badge

21 jaar

Is inderdaad een goede tip; de rotor schuur ik niet, ziet er schoon uit. Vreemd is wel:

De slijtage van de aluminium kontaktpunten is onregelmatig: 1 en 2 zijn door de rotor ingesleten, terwijl 3 en 4 het meest zijn geoxideerd. Verdeelkap is misschien niet regelmatig gevormd?

Glasz 0

21 jaar

Of verdeler-asje is iets krom?

Siem Bijman 690
badge vip badge

21 jaar

ik heb al een paar keer meegemaakt dan het elek.gedeelte van het contaktslot niet goed meer was

ik heb al een paar keer meegemaakt dan het elek.gedeelte van het contaktslot niet goed meer was

1. Contactslot zou mogelijk kunnen zijn; goede suggestie. Ik heb in maart jl enkele keren meegemaakt dat de motor al rijdende bij ca 600-900 tpm uitviel (tikken van relais ECU en tegelijk accustroomsignaal).

2. Heb inmiddels rotor vervangen + nieuwe verdeelkap: rotor was inderdaad iets versleten. Inslijtpatroon in aluminium nokken is nu wel regelmatig. De te grote vonkoverslag zal nu ook voorlopig voorbij zijn.

3. Nu nog de wat onregelmatige gasklepregeling oplossen.Rijden gaat sinds de computer reset nog zonder uitval van motor.

Glasz 0

21 jaar

beste probleemoplossers ik dat dat julie veel te ver gaan zoeken wat betreft ontsteking ik werk al heel lang met mitsubushi maat dit klink voor mij niet bekent ik zou de met de mut (tester van mitsubishi) maar eens goed de stappenmotor en gasklep stand controleren want de stappenmotor geeft geen foutcode door als de niet goed werkt maar hij slaat hem wel op in motor ecu en wat betreft het onregelmatigdraaien van de motor bij stationairtoerental moet je gasklep maar een goed schoonmaken en zijn behuising

arie559 0
badge

21 jaar

Na 3 weken probleemloos rijden ( tot 268000 km !) opnieuw uitval; nog met start/stop enkele km verder gekomen; opgesleept.

Acties:

- Contactslot schoongemaakt, enige corrosie was aanwezig,

- Nieuwe bougies

- stappenmotor gasklep uitgebouwd, schoongemaakt en getest met 12V: OK. Positiesensor ook OK

- Luchtinlaat en gasklep waren al eerder schoongemaakt, OK

- Starten: motor valt uit bij te hoog stationair, na afregelen op 850 tpm en in combinatie met stationair schakelaar op stappenmotor loopt de motor OK.

Volgende dag: Motor valt uit, ca 15 sec na de start, lijkt op stoppen van benzinepomp na de start.

NB: Eerst valt de toerenteller ineens naar 0, dan gaat de spanning op de benzinepomp langzaam terug; MPI relais valt daarna pas uit.

- Check van MPI relais: OK

- benzinepomp met 12 V getest:loopt continu, maar motor valt toch uit

- Reset van computer via losmaken van accuspanning helpt niet

- Na check bougiekabels(weerstanden OK) en iets bijregelen van ontstekingstijdstip loopt de motor en kan er weer worden gereden.

Volgende dag na de start weer uitval na 15 sec.

Nog steeds geen foutcode, ik verdenk de computer: mogelijk soms onderbroken printbaan ? tijdelijke breuk ontstekingskabels?

SLOT:

Uiteindelijk besloten om af te voeren naar de sloop. Mitsubishi garage ziet er geen heil in.

Ik heb het opgegeven; geen zin om te investeren in vervanging van mogelijk defecte onderdelen, eigen tijd en/of werkuren van de garage.

De auto heeft meer dan 11 jaar vrijwel probleemloos gelopen en 268000 km met automaat is toch een goede prestatie van Mitsubishi

Glasz 0

21 jaar

Alsnog wil ik diegenen die meegedacht hebben en adviezen hebben gegeven en documentatie hebben gemaild hierbij hartelijk bedanken.Ik blijf de site met belangstelling volgen, ook zonder problemcar.

Glasz 0

21 jaar

toch nog 1 ding, heb zelf eens meegemaakt dat de druksensor van het inlaatspruitstuk stuk was. ook af en toe uitvallen van de motor.

raymond9329 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.