Mitsubishi Space Star: airco tikkend geluid

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Ben van plan een auto te kopen. Auto rijdt en schakelt verder goed, maar af en toe is er een harde tik te horen als de airco aanstaat. Volgens de eigenaar vormt dit verder geen probleem, airco werkt ook prima.

Is dit een bekend probleem en wat is er hier aan de hand?

Ylias

Geplaatst door Ylias (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Space Star? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kaleido 1 (1635) PRO, 9 jaar geleden

Waarschijnlijk hoor je de magneetkoppeling in schakelen.
Als de compressor inschakeld wordt er door een mahneetkoppeling een metalen plaat aangetrokken die de compressor aandrijft.
Dit inschakelen veroorzaakt in meer of mindere mate een metaalachtig klak geluid.
Dit is ook te zien bij de compressor , als de plaat aangetrokken wordt gaat deze draaien.
Kijken bij het gedeelte waar de snaar overheen loopt.

Ylias (0), 9 jaar geleden

Ok Dank je.

Op de een of ander manier schakelt de airco dus continu uit en dan weer in, wat duidelijk te horen is. Zal deze week even kijken als ik de auto in bezit heb.

kaleido 1 (1635) PRO, 9 jaar geleden

Dat klopt , de airco schakeld continue , controleer even of de dikke zuigleiding wel koud wordt onder de motorkap , deze komt uit het schutbord en is van aluminium .
Dat de airco moet schakelen , is om te voorkomen dat je verdamper dicht vriest .

Ylias (0), 9 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Dat klopt , de airco schakeld continue , controleer even of de dikke zuigleiding wel koud wordt onder de motorkap , deze komt uit het schutbord en is van aluminium .
Dat de airco moet schakelen , is om te voorkomen dat je verdamper dicht vriest .[/quote]
Bedankt. Zal ik doen

TheoStek (0) PRO, 9 jaar geleden

Compressor behoort niet continu te schakelen, meestal is dit het gevolg van een te lage vulgraad.(Verdamper annex zuigdruk komen niet overeen.)

kaleido 1 (1635) PRO, 9 jaar geleden

Continue is een groot woord maar hij schakeld wel regelmatig , misschien een betere woord keuze ?

Ylias (0), 9 jaar geleden

Heb het idee dat het een normaal process is na er veel over gelezen te hebben. Dus 'probleem' opgelost.

De compressor wordt uitgeschakeld bij een bepaalde druk om bevriezing te voorkomen.

TheoStek (0) PRO, 9 jaar geleden

Lezen is niet hetzelfde als een fatsoenlijke diagnose te laten maken, als 10 mensen zeggen dat het normaal is, neem jij dat aan, als er 1 zegt dat is niet normaal geloof je die persoon niet.

De compressor wordt niet uitgeschakeld om bevriezing te voorkomen!! weer zo'n peperkoek verhaal.

kaleido 1 (1635) PRO, 9 jaar geleden

Waarom dan wel theo , ik weet wel dat als de compressor dom doorloopt de verdamper wel degelijk dicht vriest.

TheoStek (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat kan Ferrie..dan klopt er iets niet

Compressor wordt uitgeschakeld door de lage/hogedruk pressostaat.
Anti-rijpsensor zorgt ervoor dat de temperatuur altijd tegen de +3 á 4 graden celsius ligt zodat het condenswater niet kan aanvriezen, bij handmatige systemen.
De druk in verdamper bepaald dan ook gelijk de laagste temperatuur met de daarbij bijbehorende druk.
hoe lager de druk des te meer lager de verdampingstemperatuur wordt.

Ylias (0), 9 jaar geleden

Dus er is een probleem ook al werkt de airco naar mijn idee naar behoren. Ik ga controleren of ik wel continu koude luchtstroom heb.

Graag hoor ik wat het probleem dan wel kan zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Star of stel zelf een nieuwe vraag.