Mitsubishi Galant: Auto stuurt vaag

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Auto stuurt vaag, middenstand voelt wat vast, en met terug sturen gaat het niet vloeiend.
Draagarmen gecontroleerd en ook 1 vervangen, auto uitgelijnd.
probleem blijft, zou het aan de pomp kunnen liggen ?

46gekko64

Geplaatst door 46gekko64 (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Galant? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Zou kunnen, maar controleer eerst of de voorste veerpoot lagers nog goed zijn.

Tijdens, met de wielen op de grond, het stuur helemaal naar links en rechts draaien. En dan kijken of de voorveer niet af en toe de neiging heeft om mee te draaien.
Als er schokjes te bemerken zijn. moeten die lagers vervangen worden.

46gekko64 (0) PRO, 12 jaar geleden

Cor, had ik inderdaad ook aan gedacht, maar deze voorwielophanging bestaat uit een aantal "links" en heeft niet zoals bij een mc pherson poot een bovenste lager http://dc149.4shared.com/doc/Im8I55XC/pr... op deze web site staat een mooie tekening van de ophanging.
ik begin te denken dat het in het stuurhuis zit omdat het stuur ook niet goed in het midden terug centreert.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

In dit geval draait de veer met de fusee mee en is hij aan de bovenkant gelagerd.. Met als groot voordeel dat hij op een veel minder kwetsbare plek zit. Daarnaast wordt het lager bovenin veel mooier vertikaal belast, dan wanneer hij onderin geplaatst is.. Dus de kans op een defect erin is aanzienlijk kleiner..(maar niet onmogelijk..

De beste methode om het stuurhuis te controleren op onregellmatigheden is de beide spoorstangen er van los te maken en dan het stuurwiel te draaien en voelen of dat gelijkmatig gaat.. wat veel voorkomt is dat het onderste kogellagertje defect is.. Dit zit op het ondereinde van het tandwielasje. schuin vertikaal en aan de bovenkant bevestigd aan de stuurkolom..

Hans4040 (375) PRO, 12 jaar geleden

Ik weet het niet hoor, maar er wordt toch duidelijk gesproken over: "Front suspension consists of a MacPherson strut assembly"...
En alle McPherson voorpoten hebben het lager bovenin.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoeft niet Hans, De veer kan ook om de schokbreker heen draaien. Op een losse schotel, En het lager zit dan onder.. Bij de allereeste mc phersons waren tuusen schokdemper en veerschotel een paar metalen platen met een plastic schijf ertussen gemonteerd.. En men noemde dat gedrocht ook al lager.

46gekko64 (0) PRO, 12 jaar geleden

Cor en Hans, ik ga zo dadelijk aan de slag om 1 + ander verder te controleren/testen ik houdt je op de hoogte.
alvast enorm bedankt voor het meedenken !
Grt. Pieter

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Deze veer staat stil bij sturen, schaniert alleen op de kogels van de 2 draagarmen onder en 1 kogel op de triangel bovenop.

46gekko64 (0) PRO, 12 jaar geleden

alle kogels losgehaald en gecontroleerd, blijkt er 1 niet in orde te zijn van de voorste draagarm rechtsvoor, de kogel "stapt"in zijn kooi en dit voet het zelfde als tijdens sturen.
Maandag is draagarmpje binnen en dan weet ik het zeker..

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Het blijkt nu ook weer dat de controle van de speling op een fuseekogel best lastig is. De speling erop is meestal het grootst in de stand rechtuit en gemiddeld belast..
De controle moet in die stand en dan niet belast plaatsvinden.
Ook in dit geval was het mogelijk de draagarm zo dicht mogelijk bij de onderste kogel te ondersteunen om die situatie te benaderen.

De methode van bv de APK is echt geen garantie dat de kogel ok was
Een door slijtage ei vormige kogel past in een eivormige kom (en heeft axiale speling. Bij draaien aan het stuur of uitveren zal die speling snel verdwenen zijn.

Als het stuur gedraaid wordt, zal de auto iets opgelicht worden, dat merk je best.

Troost je, automonteurs zijn geen ezels!! Dus zullen we meer keren dezelfde fout maken.

46gekko64 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hey succes ! draagarm vervangen, stuurt weer als een nieuwe !
iedereen bedankt voor het meedenken !
gelukkig dat automonteurs geen ezels zijn anders stond ik zelf ook in het gras te balken :)
En fouten maken is niet erg als je er maar van leert en het ook toe durft te geven, zo weer een wijze les voor vandaag.
Grt. Pieter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.