Mitsubishi Galant: Schakelt stroef en koppeling pakt schokkerig

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 glx

Geachte lezers,

Ik rij nu een paar weken een Galant (40000 km op teller), heerlijke auto, maar hij schakelt aardig stroef. Ook kun je de pook overal een centimeter heen en weer bewegen en voel je hem echt tegen metaal aankomen. Misschien ben ik te soepel gewend (honda civic 98 die boterzacht en heel precies schakelde en een prelude 99), want een monteur bij een Mitsubishi dealer heeft er mee gereden en die zegt dat hij normaal schakelt. Terwijl ik echt zijn arm zag trekken over de overgangen. Hij zei ook dat de olie in de bak waarschijnlijk prima is.

De monteur zei zelfs dat alle Mitsubishis ongeveer zo schakelen en de nieuwere vaak zelfs iets zwaarder. Vinden andere Mitsubishi rijders hier ook dat Mitsubishi wat stroef is en er wat ruimte zit in de pook (de pook is ook relatief lang, alsof er wat meer kracht nodig is).

Weet iemand misschien een oplossing om deze auto soepeler te laten schakelen? Kan Teflon helpen? Of een aanpassing in de bak?

Als tweede de koppeling, die schudt bij het opkomen van de koppeling en als je het gas snel loslaat en dan net erna de koppeling intrapt. In ieder geval, op bepaalde momenten voel je iets als dat de platten schaven/trillen/over elkaar hobbelen. (ook hiervan zegt de monteur dat het normaal is).
Hebben anderen ook deze ervaring

Bedankt alvast (het is gewoon zo jammer dat dit gedeelte echt ondermaats is tov de rest van de auto, ik hoop dat er iets aan te doen is)

Mizu

Geplaatst door Mizu (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Galant? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Dat wat je voelt zijn verglaasde plekken op de koppeling,dat zie je idd wel meer.
dat is tegenwopordig geen reden meer om de plaat te vervangen.
Wat helpt is de koppeling een paar keer fllink te laten slippen,dan slijp je er een klein laagje af waardoor de plaat weer een beetje netjes aangrijpt.
De versnellingsbak is geen sterk punt van de galant.
je zou het schakelmechanisme eens kunnen laten smeren.

Mizu (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je reactie!

Het koppelen zal wel langzaam beter gaan door gebruik.
Bedoel je dat ik het schakelmechanisme moet verversen (met teflonolie erbij), of anders smeren?

En als dat niet helpt, zou het betaalbaar zijn er een ander type schakelbak in te zetten? Of is dat zelfs tweedehands erg duur?

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Het schakel mechanisme is wat anders dan de bak zelf.
Het mechanisme daar bedoel ik de pook mee,dat kan ook stroef gaan.
soms kun je onder het hoesje de boel ook smeren met wat teflon spray.

Mizu (0), 12 jaar geleden

Misschien ook goed om gewoon te doen, bedankt.
Maar wat ik voel bij het schakelen voelt wel echt alsof de tandwielen, etc, gewoon niet soepel genoeg werken. Het is niet ernstig, maar ik had dit niet verwacht van een Galant. Het voelt een beetje als oudere passats of fiats waar ik weleens in rijd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.