Klant heeft met deze Pajero automaat een aanhanger met een gewicht van 2000 kilo getrokken en vanaf dat moment schakelt zijn automaat pas over bij een veel te hoog toerental.
Is er iets stuk gegaan door deze zware aanhanger of is het eventueel te resetten omdat ie in een soort noodloop is gekomen??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
beste,
deze automaten lopen snel veel te warm en wanneer men er niet oplet brengt men schade toe
wanneer de bak te warm wordt gaat het a/t lampje knipperen, men dient hem dan in neutraal te zetten, verhoogd toerental aanhouden tot het lampje uitgaat
blijft het lampje knipperen of branden is er een dtc waar te nemen
kan uitgelezen worden
resetten is makkelijk, accukabels los, doorverbinden en klaar is kees
indien het een 2800 gaan de gaspedaal potentiometer op de pomp snel defect
passief uitmeten heeft weinig zin, zal een goede waarde geven
bij de motor dtc kan uitsluitsel geven
kijk ook even naar het rookgedrag, is dit veel , kan dit wijzen op een defect potentio meter
de meter kan apart worden vervangen en is echt niet goedkoop
groeten
bedankt voor je reaktie.Ik heb een foutje gemaakt met de vorige invoer, want het blijkt een 2500 TD te zijn niet van 1997, maar van 1992.De bak schijnt semi-electronisch te werken, maar kon door de dealer niet uitgelezen worden, want kregen geen communicatie tot stand.
Echter tijdens een proefrit om te checken of alle versnellingen er wel waren bleek dat de automaat er 1 miste.Zo te horen de 3e, want de overdrive deed zo te horen nog wel iets.
Tijdens de proefrit hebben we een paar keer een toerental bereikt van 4000 en of dat de oorzaak is weten we niet, maar het ongeluk sloeg erin en plotseling begon de auto een vreemd geluid te maken en vreselijk te roken.Waarschijnlijk is de achterste cilinder naar zijn grootje en is dus ook het blok nog stuk.
Kortom, we weten weer even wat we moeten doen de komende dagen.
Mocht er nog iemand een blok en een automaatbak weten: we houden ons ten zeerstev aanbevolen, want de auto heeft 270.000 km gelopen, maar is te mooi om af te voeren.
beste,
de automaat van 1992 heeft niks van electronica, kan alleen via oliedrukmetingen uitgelezen worden
vermoedlijk is de achterste koppeling verbrand en en de lagerste kapot gedraaid, volledig uit eenhalen ; want de rommel zit echt overal en hopen dat de behuizing niet beschadigd is, anders kan je alles weggooien.
betreft het blok, kan het zijn dat er een tuimelaar is gebroken, doordat de klep de cilinder heeft geraakt, ik denk ook dat de distributieriemen te slap liggen en dat daar de oorzaak moet gezocht worden.
indien het zo is zal het vervangen van de tuimelaar en de riemen volstaan voor herstelling.
groeten
Carterdruk is zo groot dat de peilstok eruit vloog.Morgen gaan we beginnen de kop los te halen en ik vrees toch dat er meer aan de hand is als alleen de tuimelaar, maar je hoort het nog van ons.
Kop gedemonteerd en het was inderdaad de riemen die veel te slap waren.Van de achterste cilnder zijn de kleppen geraakt en krom en er zit een gat gebrand in de zuiger.Beetje vreemd omdat de andere cilinders nog perfect zijn.
Automaatbak is als 2e-hands moeilijk te krijgen en bijna net zo duur als revisie.Voor het blok hebben we een goede 2e-hands op de kop kunnen tikken.
beste,
wel raar dat er geen tuimelaars zijn gebroken, of zijn het misschien nog sleep in plaats van roltuimelaars.
kijk ook eens of de paspen van het riemtandwiel van de nokkenas niet is gebroken
het gat in de zuiger is afkomstig van een falende injectie op deze cilinder, als de injector in orde is qua spuitbeeld en druk is er een defect in de pomp, zijnde een defect restdrukventiel of een slijtage op de aandrijfnok in de pomp;
bij twijfel laten testen of bij proefdraaien zeer kritisch het motorgedrag controlleren
soms kan ook wel waterinsijpeling de oorzaak zijn, maar dan moeten de randen van de zuiger weggebrand zijn
betreft de automaat; ben je zeker dat deze defect is en geen raar gedrag gaat vertonen door de defecte motor.
de koppelomvormer durft ook wel eens defect gaan, meten is weten
Marcvan, ik ben het met je eens dat een verkeerd inspuitpatroon de oorzaak kan zijn van het gat in de zuiger.Alleen is dat nog geen verklaring voor de kromme klep.Of de betreffende cilinder moet zo heet zijn geworden dat de klep ging vastzitten in de geleider en zodoende de zuiger heeft geraakt.Maar het blok is stuk en revisie is niet interessant omdat we dat moeten uitbesteden.
Wat de automaat betreft: we weten zeker dat deze niet opschakelde naar de 3e versnelling.Het kan uiteraard de koppelomvormer zijn, maar dat kunnen wijzelf niet checken.Is de koppelomvormer los te vervangen van de automaatbak en is die los van de auto te checken? Het revisiebedrijf reviseert hem met een nieuwe koppelomvormer en ik ga er als niet specialist vanuit dat dat in dit geval aan deze mensen overgelaten moet worden.Maar als het goedkoper kan is dat natuurlijk altijd welkom.Maar als ik een automaatbak laat reviseren heb ik daar als monteur meer vertrouwen in dan een gebruikte die misschien ook op instorten staat, tenzij die zo goedkoop is dat het de de-enmontage van de bak rechtvaardigt.
Al met al een dure reparatie met de vraag of de bak is stukgegaan doordat de motor niet goed meer was of de motor door de automaatbak of toch door te slappe distributie riemen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Pajero of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar