Mitsubishi Colt: automaat schakelt niet

Bouwjaar: 1991

Een paar weken geleden alweer gebeurde het plotseling dat de automaat niet van zeg maar 2 naar 3 wilde gaan (bij een snelheid van 40 a 50 km/u). Er werd echter wel losgekoppeld waardoor er dus plotseling geen aandrijving meer was. Na weer wat snelheid afgenomen te hebben en de automaathendel eerst in N of 2 te hebben gezet en vervolgens weer terug in D, pakte hij wel weer (in de tweede versnelling). Zolang de snelheid laag genoeg bleef (onder 45 km/u) kon je verder rijden en als je harder wilde gebeurde hetzelfde iedere keer weer (loskoppelen, geen aandrijving meer).

De automaatolie is niet lang daarvoor geheel vervangen nadat het eerst bijna op bleek te zijn. Ik heb nog gecheckt en er is nog steeds genoeg automaatolie aanwezig.
Het niet willen schakelen gebeurde voor het eerst nadat de auto een hele dag in de brandende zon had gestaan en de buitenkant behoorlijk heet aanvoelde net zoals het stuur. Diezelfde morgen was er niets vreemds aan de hand geweest bij het rijden. Misschien dat dit ergens invloed op gehad kan hebben?
Voordat dit gebeurde 'hikte' de auto ook al regelmatig bij versnellingsovergangen. Dit zou liggen aan het peil van de automaatolie, welke dus al flink bijgevuld is.

Af en toe rijd ik een klein stukje in de buurt met de automaat in 2. Onlangs (we zijn nu een paar weken verder) merkte ik dat het nu wel mogelijk is met de automaat op D en overdrive OFF iets sneller te gaan en dat de automaat nu dus wel weer doorschakelt. Maar ik durf dit niet verder te testen of ermee de snelweg op te gaan uit angst dat hij plotseling toch weer loskoppelt.

Weet iemand wat er stuk kan zijn aan de automaat, hoe dit op te lossen is en of dat veel kost? (of is het een hopeloze zaak?)

Bedankt voor jullie hulp!

niki8189

Geplaatst door niki8189 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Colt? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

niki8189 (0), 18 jaar geleden

Nieuwe informatie:

Toch maar verder gaan testen vandaag. Met overdrive uit naar snelweg gereden en stukje snelweg gedaan. Resultaat: de auto schakelde wel verder en verlies van aandrijving trad nu niet op! Uiteraard is het toerental hoog als je niet overgaat op overdrive bij een snelheid van 90 km/u. De auto hikte wel bij bepaalde snelheden.
Ook lijkt het alsof hij te laat overschakelt van 1 naar 2 (bij te hoog toerental). En na het zetten van de hendel in R duurt het eventjes voordat hij omschakelt en dat omschakelen gaat dan ook met een klein schokje.

Op de snelweg zelf durfde ik de overdrive niet aan te zetten. Van de snelweg af, deed ik de overdrive knop aan en trok op tot 80 km/u. Dit keer was er ook geen verlies van aandrijving!!!!!

Hoe kan dit nu? Je auto gewoon een paar weken laten staan en dan lost het probleem zich vanzelf op?? Dat kan natuurlijk niet en daarom durf ik er nog steeds niet mee naar mijn werk te rijden.

Enig idee hoe dit kan?

Overigens heeft de auto nog iets raars: bij het rijden maakt hij een geluid als van een vliegtuigmotor, hoe hoger de snelheid hoe meer geluid. Bij stationair draaien (ook met veel gas geven) is dit geluid er niet.
Volgens mij doet de auto dit ongeveer sinds er nieuwe homokineten in gezet zijn.
Wat kan het zijn: lagers? homokineten fout geplaatst?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.