Mitsubishi Galant 2.0 benzine bj 1998 op LPG. Lampje van check-engine licht af en toe op tijdens rijden op LPG.Op benzine geen probleem.
Stationaire toerental varieert van 850 tpm - en dan is het lampje uit- tot 500 tpm en dan brandt het lampje.Echter weer alleen op LPG.Benzine geen probleem.
Wie kan ons vertellen of en hoe de computer is uit te lezen?Wellicht heeft iemand ervaring met dit probleem en weet een mogelijke oplossing.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Over wat voor gas instalatie gaat het ?
Hoe is het labda signaal ?
De vacuumslang zit wel/niet aan de onderkant van het inlaat gedeelte .
Ik ben benieuwd
Is het een originele Mitsubishi/Vialle LPi installatie?
22 jaar
Waarschijnlijk door afwijkend Lambda-signaal. Je kan eventueel de stionaire luchtservo reinigen en de gasklep schoonmaken. De dealer heeft hier een speciaal middel voor dat je zeer eenvoudig met een spuitbus aanbrengt. Wat je vervolgens bij een vialle installatie moet doen is het LPG systeem opnieuw inregelen. Dit doe je door bij de AMS computer de blauw/witte draad op te zoeken die met een witte stekker aan een zwarte draad zit. Ook zoek je de 3 Amp. zekering op. De procedure is als volgt.
-contact aan
-verwijder 3 Amp. zekering
-plaats 3 Amp. zekering terug (LPG servo staat nu in basispositie)
-Zet contact uit
-verbind blauw/witte draad met plus van accu
-start motor op LPG
-LPG keuzeschakelaar gaat groen knipperen
-wacht tot led constant brand
-verhoog toerental naar exact 3000 tpm
-druk op LPG keuze schakelaar en led gaat wederom groen knipperen
-houd motor op exact 300 tpm en wacht tot led constant brand
-zet motor uit, verwijder plus draad enverbind blauw/witte draad wederom met de zwarte
-start de motor en controleer of LPG schakelaar indicatielamp groen blijft branden
-Bij rood/groen knipperen bovenstaande procedure herhalen er is of iets niet goed gegaan of er is een defect.
22 jaar
Je kunt foutcode,s uitlezen mbv de MUT-tester van mitsubishi.
Waarschijnlijk geeft hij een foutcode mbt de injectoren. Het onderbreekrelais van de lpg installatie (Vialle LPi-systeem)verzorgt tevens een simulatiesignaal voor de benzine ecu als de motor op lpg loopt. Dit onderbreekrelais wil nog wel eens sneuvelen.Vervangen is dan de enige oplossing, maar toch eerst even uit laten lezen!
Succes.
Ik heb zelf een spacerunner met hetzelfde probleem, de dealer heeft het systeem nagekeken en het bleek dat het niet te voorkomen viel. volgens hun was de lpg instalatie niet goed geschikt voor de computer besturing van de auto zelf.
Ik rij er zelf nu al vrij lang mee en behalve dat het soms stoort is het geen probleem.
21 jaar
De enigste foutcode die je kunt treffen tijdens het rijden op gas bij deze auto met een LPI-systeem is een injectorfout. ASR heeft je al aardig op weg geholpen. Je kunt de simulatie controleren met een scoop of een ledtester.
Probleem is al meer dan een jaar geleden gepost en we hebben de klant destijds naar een gas-specialist gestuurd , maar hij vond het geen hinderlijk probleem, dus is er nooit enige duidelijkheid in gekomen wat nu exact de oplossing zou zijn.Auto is inmiddels ingeruild en uit ons blikveld.
Bedankt voor de reakties, want daar hebben allemaal wat aan bij een nieuw probleemgeval.
uitlezen van de dtc geeft inderdaad een injectorfout aan, de gascomputer geeft geen deugdelijk signaal naar de motorcomputer, de gascomputer vervangen was de enige oplossing; het probleem tweemaal voorgehad; één klant heeft een andere computer gekocht, de andere is blijven rijden en rijdt nog
Helaas voor je, maar de gascomputer, de LPE stuurt geen signaal uit naar de benzinecomputer. De foutcode kan alleen veroorzaakt worden door een slecht werkend onderbreekrelais.
ik heb zeer weinig ervaring met gassystemen, daarom deze vragen;
hoe wordt het lambda signaal gegeneeerd zodanig dat het motorstoringslampje niet gaat branden?
waarom wordt als storingscode een fout in het injectorsysteem weergegeven terwijl deze toch geen fout vertonen
beste dank bij voorbaat
n.b. heb je er een verklaring voor dat bij de herstelling van de space runner het vervangen van de lpg computer het probleem was opgelost?
Wel door de gascomputer wordt geen lambdasignaal gegenereerd. Het signaal dat door de lambdasonde afgegeven word is rechtstreeks het gevolg van de regeling die door de benzine ECM gegenereerd word. Namelijk de benzinecomputer blijft bepalen wanneer en hoeveel brandstof toegedient moet worden. Dit gegeven is terug te vinden in de benzine inspuittijden. Tijdens het rijden op gas worden de benzine injectoren onderbroken en worden hiervoor in de plaats vervangingsweerstanden gemonteerd. Het doel hiervan is dat de benzinecomputer inspuittijden blijft berekenen die door de gascomputer omgerekend worden naar een bepaalde hoeveelheid lpg. Het voordeel hiervan is dat het benzinesysteem in closed loop blijft draaien en dus geen foutcodes genereert. Het is zelfs dus mogelijk om het gassysteem helemaal niet aan de lambdasonde aan te sluiten. Dit is overigens bij sommige VAG producten al het geval. Die zijn namelijk uitgerust met zogenaamde breedband lambdasondes.
De bijzonderheid bij Mitsubishi is dat voor de vervangingsweerstanden nog een voorschakelweerstand gemonteerd zit. Dat kun je zien omdat aan het relais wat de vervangingsweerstanden herbergt nog een extra doosje gemonteerd zit. Je kunt misschien eens de scoopbeelden van diverse benzine injectors eens met elkaar vergelijken.
Wat betreft jou storing kan het natuurlijk zo zijn dat een gasinjector niet aangestuurd wordt. Dan heb je niet alleen een foutcode maar loopt de motor bovendien op slechts drie cilinders. Wat mij betreft heb ik daar geen MUT tester voor nodig.
dit probleem heb ik ook met een spacewagen bj 2000
oliedruk is 2 bar behoord min 4 te zijn dit in combinatie met hydrolische stoters veroorzaakt dit bij mij
Hallo allemaal,
Ik ben sinds een paar maanden eigenaar van een tweedehands Galant Stationwagon bouwjaar 2000 met automaat en 4G63 motor, gekocht met 43.000km op de teller!
Direct na aankoop heb ik deze laten uitrusten met een LPi Vialle LPG installatie en een FlashLube verdeler om de kleppen te sparen en heb hiermee hetzelfde probleem: op gas licht het oranje kontrolelampje van de motor vrij snel op en dit blijft zo tot ik weer eens een dag op benzine ga rijden...
Ik merk ook dat de wagen op gas sporadisch helemaal niet reageert op het gaspedaal, bv. als je op een helling achter een vrachtwagen wordt opgehouden aan 80km/u, je gaat naar het tweede baanvak gaat om in te halen en geeft gas... gebeurt helemaal niets...
De LPi monteur zit blijkbaar met de handen in het haar... bougies werden vervangen en afgesteld op 0.8 maar zonder succes.
Iemand enig idee?
PS: op benzine verbruik ik 9l/100km op gas 11,5l/100km, persoonlijk vind ik dat meer dan verwacht, de actieradius per tankbeurt bedraagt algauw krap 300km.
19 jaar
Misschien hebben jullie hier wel iets aan, na twee bijkomende visites bij de LPi monteur is het euvel bij mij nu eindelijk van de baan!
Ik vond de Galant tot hiertoe een slome tante en nu blijkt dat er een slecht contact was in de installatie, het debiet van de LPG pomp paste zich niet aan of slecht tov van de motorbelasting, waardoor hij regelmatig in ademnood raakte... engine check.
Het gaat om een donkergrijze connector met drie pinnen die in een driehoek staan, 2 draden waren praktisch afgeknapt in de connector, waarschijnlijk een fabricage fout, de connector werd vervangen en nu loopt de Galant als de gesmeerde bliksem!
Succes verder! Avander
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar