Ik zit voor een tijd in Nieuw Zeeland en heb daar een Mitsubishi Delica Exceed (busje) gekocht uit 1987 (Volgens mij is dat hetzelfde als een L300). Het is een GEEN automaat en hij loopt op benzine.
Sinds een maand stottert de auto. In het begin gebeurde het nog niet zo vaak, maar het probleem is erger geworden en nu is het constant.
Gasgeven heeft dan een paar seconden geen zin. Na ongeveer 4 seconden doet ie het weer goed, en dan na 10 seconden weer niet, en dan weer even wel enzovoorts. De toerenteller valt wanneer het optreed ook helemaal terug.
Het voelt ook als een hele erg stoot, de kracht is dan helemaal weg. Dus als het gebeurt tijdens het optrekken dan merk je het het ergst.
Sinds kort draait de motor ook constant op een te hoog toerental als de auto in z'n vrij staat. (meestal tussen 2000 en 3000) en ook erg onregelmatig, het schommeld er continu tussen in)
Ik ben al 2 mitsubishi garages geweest. De eerste kon het probleem niet vinden omdat het toen nog niet zo vaak optrad, maar ze hebben wel de basisdingen zoals bougies, bougieskabels, coil (ik weet niet wat dat is) en brandstoftoevoer enzo gecheckt.
Nu ben ik bij een grotere mitsubishi garage in een andere stad en omdat het probleem nu constant optreed kon ik hun het probleem wel laten zien.
Ze hebben er al meerdere dagen naar gezocht (ik weet niet wat ze allemaal gecheckt hebben). En ze denken dat het aan de computer (ECU) ligt.
Ze hebben ook een foutcode signaal opgepikt en dat is foutcode 15 wat volgens de lijst die ik op internet gevonden heb neerkomt op "Idle speed control (ISC) motor position
sensor fault".
Ik geloof dat ze die sensor bekeken hebben en het gevoel hebben dat daar niks mis mee is. Volgens mij is dat de reden dat ze denken dat het aan de ECU ligt.
Ik moest beslissen of ik die ECU wou laten opsturen samen met wat switches (ik denk relais ofzo). Als het aan de ECU zou liggen zou ik uitkomen op een bedrag ruim over de 300 euro, dus ik dacht er nog even over na.
Toen ik bij m'n auto stond kwam er opeens een andere toerist op me af en vroeg me wat het probleem was. Ik vertelde hem de verschijnselen en hij vertelde dat hij helemaal exact dezelfde auto heeft met precies hetzelfde probleem (alleen in een iets eerder stadium, dus hij kan er nog wel langer meerijden voordat het probleem optreed.)
We hebben toen als test mijn ECU in zijn auto aangesloten en zijn met zijn auto gaan rijden. Het probleem trad niet op. Mijn conclusie is dan dat als het aan mijn computer zou liggen en dat het in mijn auto meteen misgaat dat het dan ook in zijn auto zou moeten optreden. Ik denk dus dat het niet aan de ECU ligt.
De garage heeft de ECU nu opgestuurd om 'm te laten checken. Ze hebben me verzekerd dat als het niet aan de computer ligt dat deze test dan niet in rekening wordt gebracht.
Heeft iemand misschien enig idee wat het kan zijn? Misschien is het een bekend probleem. Het kan toch geen toeval zijn dat ik iemand met precies hetzelfde probleem op het zelfde moment tegen ben gekomen. Is hier iets over bekend?
Vriendelijke groet,
Rick Companje
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het probleem is inmiddels opgelost. Het was de MPS (Motor Protection System) wat te maken heeft met of misschien wel het zelfde is als de ISC (Idle Speed Controller)
In iedergeval werden er verkeerde signalen naar de ECU gestuurd. Ik heb bij een sloper een tweedehands MPS gehaald en geplaatst en nu doet de auto het weer prima.
Groet,
Rick Companje
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi L300 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar