Motor is rijdend stilgevallen. Brandstof komt toe bij dieselpomp. Pomp is Lucas
Bij het starten draait de motor goed rond, maar aan de verstuivers komt geen brandstof.
Zit daar een startblokkering op? Of moet ik het zoeken bij de stop klep? En waar zit die?
Boven op de pomp zit een klein zwart kastje dat met 2 geborgde schroeven in sleufgaten op de pomp staat.Is dat soms de startblokkering?
Wat kan ik controleren of vervangen? Dank voor suggesties
Als ik het zelf niet kan oplossen, kan een kleine garage probleem oplossen? Afslepen naar merkdealer is gezien bouwjaar en km-stand een dure zaak
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vandaag nog even met de auto bezig geweest. Stopklep zit onder een metalen afschermkap die niet zomaar kan verwijderd worden. Een kabeltje dat van onder die afschemkap komt sluit via een connector aan op een drie-aderige kabel. Daar zou ik eventueel op de draad kunnen meten en kunnen vaststellen of het al dan niet om de sleutelherkenning gaat. De merkdealer is niet om de hoeken de wagen rijdt niet!
Weet iemand welk kleur van draad de stopklep aanstuurt?
De koudstartvervroeger werkt (ratelt) en voorgloeirelais tikt bij opzetten contact.
Stopklep geen geluid, of tikt die niet bij opzetten contact?
Even aan het meten geweest aan de connector waar de drie draadjes die vanonder de afschermkap komen aansluiten op de kabelbundel. Op de gele en zwart/witte draad komt bij opzetten contact een pulserende gelijkspanning. Gemeten t.o.v. de massa. Analoge meter wijkt uit naar 1,3V. Op de zwarte draad meet ik niets.
Zit er onder de afschermkap meer dan de stopklep? Voor de stopklep zou ik één draad verwachten en de massa.
Wie weet hoe het werkt of wat onder de afschermkap zit? Of ben ik helemaal verkeerd?
Alle hulp is welkom
11 jaar
Ik ben toevallig met hetzelfde bezig maar dan bij een Peugeot 206. Onder de metalen kap zit de stopklep die gestuurd wordt door 3 draadjes. Bij mij is de stopklep kapot, om erbij te komen heb je een aardige klus. Pomp demonteren, 5 breekboutjes uitboren en een borgpen eruit halen. Dit lukt nooit als de pomp nog op de auto zit; in ieder geval niet bij de Peugeot. Dan kan de kap, die van aardig dikke kwaliteit metaal is, eraf en ben je bij de stopklep.
Bij mij zijn de draadkleuren trouwens anders dus het vermelden daarvan heeft geen zin. Die draadjes zijn onlosmakelijk 1 met de stopklep.
Ik hoop dat dit je helpt.
11 jaar
[quote=Roland10244]Even aan het meten geweest aan de connector waar de drie draadjes die vanonder de afschermkap komen aansluiten op de kabelbundel. Op de gele en zwart/witte draad komt bij opzetten contact een pulserende gelijkspanning. Gemeten t.o.v. de massa. Analoge meter wijkt uit naar 1,3V. Op de zwarte draad meet ik niets.
Zit er onder de afschermkap meer dan de stopklep? Voor de stopklep zou ik één draad verwachten en de massa.
Wie weet hoe het werkt of wat onder de afschermkap zit? Of ben ik helemaal verkeerd?
Alle hulp is welkom[/quote]
De auto heeft een transpondersysteem, een anti diefstalsysteem dus.
Even kort uitleggen : In uw sleutel zit een chip, deze chip wordt herkend door een transponder-ecu, deze bedient (bij uw wagen) via een ander module de afslagklep aan de dieselpomp, dit is de reden waarom daar zo een zware yzeren kap op de stopklep is gebouwd. Indien iets niet goed werkt (bv slechte of defekte sleutel,...) aan dit systeem zal de wagen niet starten.die 3 draden zijn plus 12v, massa en een signaaldraad die van die transponder ecu komt. Dit alles is uit te lezen met een diagnosetoestel waar fouten worden beschreven. Probeer even de reservesleutel...
Om dit systeem te omzeilen moet je die yzeren kap er af krijgen, de breekbouten er eventueel met een kleine frees affrezen, zeker niet afkloppen want dan heb je kans dat je delen van de brandstofpomp gaat afbreken... en gewoon die draad waar 12 volt op zit aan de stopklep bevestigen ALS HET AL EEN PROBLEEM IS MET UW TRANSPONDER, want tot dusver wijst niets in die richting.
groeten
Alvast bedankt voor de reacties.
Kan het niet zo zijn dat de twee draadjes waar ik een signaalspanning meet de chip aansturen die de brandstofpomp herkend, en als alles goed is er op de derde draad via de module +12V moet komen op de stopklep. De massa komt via het motorblok.
Als ik tussen het derde draadje en de massa meet heb ik nul ohm, waardoor ik verondersteld dat de derde draad massa was. Maar als de derde draad de stopklepsolenoide is zal ik ook geen weerstand meten.
Als het zo werkt zou de fout in het sleutelherkenningsysteem zitten en is het werk voor de dealer, en kan ik met een truc naar de dealer rijden. De universele garage om de hoek kan met hun systeem alleen vaststellen oh het sleutelherkenningsysteem werkt, maar de computer was momenteel defect
Graag uw reacties
11 jaar
Het is al gezegd: "...die 3 draden zijn plus 12v, massa en een signaaldraad die van die transponder ecu komt...". Ik meet ze ook zo en dat is de bevestiging dat het zo hoort te zijn. Dus: heb je geen constante plus (sleutel uit het contact), massa en via sleutel/contact geschakelde plus zit de fout niet in de stopklep zelf maar in de bedrading of startblokkeringssysteem. Heb je die 3 waardes wel is de stopklep kapot. Volgens mij is de stopklep zelf de meest voorkomende storing. Heb je voor de zekerheid ook al de reservesleutel gebruikt?
11 jaar
heb vorige week het zelfde gehad met een fiat bravo 19 td van 98
motor bleef draaien ,met al de kabeltjes op de pomp los
klep bleef open geblokkeerd
bovenkant van de metalen afscherming 3mm dik een gat van 3 op 3 gefreesd met een freesmachientje op perslucht
stop klep zit eronder ,draadjes doorgeknipt en stop klep vervangen door een gewone klep 15 euro betaald
draadje op stekker met spanning na contact aangesloten op klep en starten
contact uit en stil
dit alles zonder de pomp te demonteren
11 jaar
Volgens universele garage werkt sleutelherkenning. Zij vermoeden defecte dieselpomp.Ik heb twijfels
Heb nogmaals gemeten op de drie draadjes die vanonder de afscherming van de stop klep komen met het contact aan.
één draad = massa, op beide andere draden: een pulserende spanning.
Als ik de uitleg van Wim goed begrijp zou ik op één draad 12V moeten hebben als contact aan staat. En dat is niet het geval, dus kan de pomp niet werken.
Die 12V komt via een module? Waar zit die module en welke signalen hebben daarop invloed.
Ik zie bv. dat op het brandstoffilter een contact zit, Heeft dit een invloed, en zo ja moet dit open of dicht zijn
Is mijn redenering fout, of heeft iemand tips ?
11 jaar
Niemand die een idee heeft wat er mis kan zijn, of wat ik nog kan controleren. Ik sloop niet graag de afscherming van de brandstofpomp als het niet noodzakelijk is.
Of heeft iemand een elektrisch schema waar ik mee verder kan?
10 jaar
Ik wil niet vervelend overkomen maar alles is gezegd.
Je stelt: "zou ik op één draad 12V moeten hebben als contact aan staat". Dit is dus niet zo, je moet met het contact aan 1xmassa en 2x12V hebben. Niks pulserend, gewoon 2x 12V (accuspanning) constant. Trek die stekker los zodat je de meetpennen goed contact kan laten maken met de bedrading. Je kunt ook vervolgens draden die naar de stopklep gaan rechtstreeks vanaf de accu aansluiten met testdraadjes met 1xmassa en 2x12V. Doet ie het dan wel dan ligt het niet aan de stopklep en kan je de metalen kap laten zitten. Doet ie het niet dan is het de stopklep. Ik zou bijna zelfs vanachter de PC durven wedden dat het de stopklep is, let wel, ik zei bijna...
10 jaar
Bovenste gedeelte van de afschermkap er af gehaald. Stopklep is dan nog niet te demonteren.
Pomp demoteren en herstellen + distributie vervangen was geen optie.
Wagen uit het verkeer genomen.
Bedankt voor het meedenken.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar