Hoi
Had ik eindelijk tijd om met de distributieriem bezig te gaan. Het eerste probleem was die verrekte krukasbout, maar die kreeg ik uiteindelijk los. Daarna was het die manuele veerspanner die bijna niet op z'n plek te krijgen was, maar dat lukte toch ook. De riem erop gewerkt, ging een beetje moeilijk maar daarna lag hij mooi strak om de tandwielen heen met de merktekens prima op de plek. Het werd iets te laat om het karwei helemaal af te maken, dus ben gestopt om later verder te gaan. Nu sprak ik iemand die zei dat op het kleine tandwieltje in het midden van de oliepomp ook merktekens staan en dat dit een balansasje is, zou je hem een halve slag draaien zou hij vanzelf terugvallen in de "nulstand". Dus riem er weer af en ik heb inmiddels het ding wel 20x rondgedraaid maar kan geen merktekens vinden en hij blijft netjes staan in de stand waarin je hem draait, dus niet dat ie terugvalt. Moet ik dit tandwieltje nu op een juiste plek zetten of toch niet?
Het lijkt trouwens erg veel op de afbeelding in deze topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... behalve dan dat de spanner er anders uitziet.
De merktekens van de andere twee staan inmiddels ook niet meer goed, maar das toch gewoon een kwestie van één slag rond en weer op het merkteken afstellen?
Voor degene die nu denkt "laat het dan door een dealer doen", je wilt niet weten hoe vaak ik dat gisteravond en vandaag gedacht heb.
Alvast bedankt voor reacties.
Groet
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Al gelukt, ik heb de markeringen opnieuw ingesteld en de riem gemonteerd. De motor loopt als een zonnetje. Ik heb dat derde tandwiel niet afgesteld, dus óf ik heb enorm gelukt óf het hoeft dus niet afgesteld te worden.
Misschien toch iets verkeerd gedaan? Distributieriem is vernieuwd en de motor slaat meteen aan en loopt goed. Heb hem na het aansluiten van de accu 10 minuten stationair laten draaien om opnieuw in te leren. Stationair loopt de motor normaal, maar tijdens het optrekken en rijden houdt hij in, je komt maar amper boven de 80 uit en gedurende het rijden blijf je kleine schokjes/stootjes voelen. Dan weer tot stilstand blijft het stationair toerental rond de 500 rpm. Ook wordt de uitlaat erg warm, wat er toch op lijkt dat de ontsteking niet helemaal in orde is. Als de distributieriem een tandje verkeerd zou staan, zou de motor toch in de soep gelopen zijn?
Heb ik toch iets verkeerd gedaan of moet de computer zich nog bijstellen tijdens het rijden?
Offline
Topic verplaatst door moderator.
Opgelost. Het nokkenas tandwiel stond er een tandje naast.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar