👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo allemaal, APK gehad bij de TUV-Nord en afgekeurd op gescheurde fuseekogelhoezen (letterlijk: niet afgedicht).
Even langs Kwikfit gereden, op de brug gehad en die gaven aan dat ze wel vervangen konden worden (kosten ca 90 euro) maar dat dat ook fout kon aflopen en dat dan de fuseekogels ook vervangen moeten worden (kosten dan ineens 290 euro).. Heb de auto maar weer even meegenomen.
Is dit een valide verhaal en is het dus niet echt zelf te doen, dat vervangen van de hoezen?
Groet,
Ward
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou als je een beetje handig ben kun je het oo zelf.
het lastigste is de kogel los maken als je zover ben is het de hoes over zetten.
deze kun je bij de automateriaalzaak kopen maar je moet de maat weten dus neem een oude mee.
groetjes jan.
Nou... ik ben wel handig maar een fuseekogel loskrijgen zonder kogeltrekker lijkt me niet zo'n goed plan. Maar ik begrijp dus dat het onmogelijk is de hoes te vervangen zonder de kogel te verwijderen. Wel lullig want de kogel is nog prima.
Ward
14 jaar
nou maar al kun je het niet zelf kun je het toch door de garage op de hoek laten doen is goedkoper dan nieuwe kogels.
groetjes jan.
De kogel hoeft niet verwijdert te worden...kan dus ook niet verkeerd aflopen...onzinverhaal van die fastfitter.
gewoon de fusee los van de kogel en het hoesje kun je zo vervangen....
mvg,
Hans
OK, ik ga morgen even de dealer bellen. Ben normaal geen grote fan van dealers maar deze valt me tot nu toe reuze mee (in Deventer). Na aankoop van de auto daar de distributieriem laten vervangen. Kostte 230 euro totaal exl waterpomp. Offertes via mijngarage.nl begonnen bij 400 euro (en ook dat was zonder waterpomp)
14 jaar
je heb geen trekker nodig, fuseekogel zit geborgd met een bout met moer, je trekt hem er zo uit.
marco
14 jaar
[quote=rykmarco]je heb geen trekker nodig, fuseekogel zit geborgd met een bout met moer, je trekt hem er zo uit.
marco[/quote]
dat is niet waar....een fuseekogel is conisch en kan behoorlijk vast zitten
in dit geval...oke
Ik zie dat de meningen verdeeld zijn.... ik heb vanmiddag bij de dealer de auto even op de brug gehad en het gaat dus om nummertje 5 op bovenstaande tekening. Hoesjes zijn niet los te krijgen (althans niet via de dealer en voorlopig ook nog niet op internet gevonden) dus gehele fuseekogel vervangen. Dat mag niet van de fabrikant dus automatisch hele draagarm. Kosten bij dealer: 208 euro per kant exl. BTW en exl. arbeidsloon (75 euro werkplaatstarief). Reken dus maar op 700 euro totaal.
Toen ik aangaf dat me dat te gortig werd liet hij me heel attent zien wat de onderdelen in de handel kosten (30 voor fusee en 72 voor draagarm) en hoe ik dat het beste zelf zou kunnen doen.
Dus dat gaan we zaterdag a.s. proberen!
14 jaar
ga naar een universele garage....die hoesjes zijn wel degelijk te koop...de meeste garages hebben een assortiment doos met diverse maten, dus neem de oude even mee.
mvg,
Hans
Is ook mijn bedoeling. Zaterdag de fuseekogel (of liever alleen de hoes) eraf halen en dan mee naar garage of automat. handel. Beginnen met de makkelijkste oplossing en pas als dat niet werkt overstappen naar lastiger dingen. Doe het trouwens ook niet alleen maar met een meer ervaren persoon erbij.
14 jaar
oke...succes
Laat je ook door de dealer niet foppen, hoesje is los te krijgen, anders automatrialenzaak, hoesje kost nog geen 4euro
haha!, je werkt toevallig bij een Mits-dealer? Ik heb met de monteur in dit ASA-systeem meegekeken en ook gezien wat je nu meestuurt. MAAR als je verder klikt op het artikelnummer van dat hoesje, krijg je de medeling "no data". Oftewel: geen prijs en niet meer te leveren. De monteur dacht namelijk in eerste instantie ook dat het een kwestie was van hoesjes vervangen tot hij dus wel verder klikte. Hij was ook wel blij dat ik meekeek want dan kon ik zelf zien dat hij me niet probeerde te naaien. En hij heeft met mij de site van de automaterialenhandel bekeken met zijn inlogcode en vond daar geen hoesjes. Maar goed, ik zei hierboven al. Zaterdag eerst proberen het hoesje te vinden en te vervangen en pas als dat niet kan gaan we een stap verder.
Maar toch erg bedankt voor de moeite!
14 jaar
Het is in feite heel simpel: de dealer verkoopt geen losse hoesjes.
een universeel wel, want die moet de auto vaak goedkoop repareren...
Lijkt mij ook het geval. Wel weer typisch... en zeker als je dan bedenkt dat Mitsubishi uit veiligeheidsoogpunt niet toestaat dat alleen de fuseekogel met hoes wordt vervangen. Dus dan zit je automatisch aan een hele draagarm. Dat zijn dus die typische praktijken waarvoor iedereen altijd waarschuwt bij een dealer.
Wel jammer trouwens dat ik dat hoesje nu niet online kan bestellen aangezien ik neit zeker weet welke maat het is. Zou het voor de zekerheid toch eerst eraf moeten halen en de goede bestellen, maar ja... dan rijdt de auto niet gedurende die tijd en dat zal mijn vrouw niet zo'n goed plan vinden. Het is haar auto namelijk.
14 jaar
Als je alleen de fuseekogel vervangt gaat deze mettertijd toch loszitten in de draagarm. Kun je nog een keer.
14 jaar
Gewoon oude eruit halen en meteen nieuwe halen, elke fatsoenlijke automaterialenzaak heeft deze gewoon liggen, wij vervangen ze ook gewoon los. gaat prima en kan er weer jaren tegenaan.
Draagarmen hebben we alleen nog maar vervangen als de kogels teveel speling hebben en dit komt bijna nooit voor.
Hoesjes idd 4-5 euro per stuk, ongeveer 1-1.5 uur werk totaal als het tegenzit.
Succes........
Updtae: Omdat we zelf niks los konden krijgen zijn we uiteindelijk naar de garage gegaan die van 1 draagarm de fuseekogel heeft losgeperst maar daarvoor al 2 nieuwe kogels had besteld. En wat blijkt: Bestaande fuseekogel lijkt helemaal niet op de bestelde kogel. En die bestelde kogel is precies degene die je op alle websites en alle automat.bedrijven tegenkomt. Mijn fuseekogel heeft geen draadeind met moer namelijk... en de mijne is dus niet te bestellen. Terugpersen kan ook niet meer. Sterker nog, je kan hem nu gewoon met de hand erindrukken uithalen. En dat is zeker niet goed...
Gelukkig had hij de andere kogel nog niet eruit geperst want daar gaat hij nou alsnog een ander hoesje omheen zetten.
Maar goed: Ik verwacht even niet meer dat er nog wel een nieuwe fuseekogel te vinden is die wel goed is dus ik bereid me alvast voor op een andere draagarm voor rechtsvoor. Ook niet te vinden op de verschillende websites. Maar wel voor een Carisma en eeriljk gezegd lijken ze behoorlijk op elkaar. Aangezien er wel meer onderdelen gelijk schijnen te zijn tussen de Spacestar en de Carisma: Zijn ze gelijk?
Groet, Ward
14 jaar
Ik pas.....
Ik ook graag :-) maar helaas staat auto nu op de brug in de garage te wachten dus we kunnen niets anders doen dan doorgaan en de schade beperken.
14 jaar
Ik snap het niet meer....alleen de hoesjes waren kapot, toch?
Ja, maar toen ik overlegde met de garage gaf die al aan die hoesjes niet te kunnen bestellen. Zijn best anders dan anders hoor. Zie ook de eerste tekening hierboven van Tom@ssini (25 augustus 2010 19:17:47).
En aangezien die kogels 29 euro per stuk waren vond ik het niet zo'n probleem. Heb je in ieder geval ook nieuwe kogels, kan nooit slecht zijn, toch? Totdat het dus allemaal anders bleek...
En nu gaat de garage dus uit enige schaamte bij die andere draagarm alsnog een hoesje zoeken die in ieder geval alles afdicht zoals de APK vereist. En voor die andere kant komt er dinsdag een kogel mee die wellicht past. Maar ik ben vast voorbereid en zoek alvast een draagarm voor minder dan de 200 euro die het bij de garage kost.
14 jaar
Nogmaals, hoesjes passen gewoon universele op, reeds tientallen vervangen, kogels niet los te vervangen, gaan nadien inderdaad los zitten in de draagarm.....
Space star heeft enkel fuseekogels die niet conisch zijn en geen schroefdraad hebben. Carisma's kunnen ook type's hebben met schroefdraad (95-98 modellen) naderhand hebben ze ook de kogels zoals van een space star.
Als ik jouw bericht goed begrijp heeft een Space Star nooit fuseekogels met een schroefdraad? En bij echt elke onderdelensite krijg je dezelfde afbeelding van dat ding te zien (met schroefdraad en moer erop dus)
Maar weet jij ook of die draagarmen van de Carisma en Space Stars gelijk zijn? Als ik de foto's van een carisma draagarm op webshops vergelijk met de afbeelding uit mijn Space Star werkplaats handboek dan zie ik geen verschillen...
14 jaar
Alle Starren hebben een fuseekogel zonder schroefdraad, ze hebben dus een fuseekogel die recht is, en met een bout zijdelings via de fusee vastgezet/geborgd wordt.
Ik weet zo direct niet of de draagarm van een Carisma past, heb het in ieder geval nog nooit geprobeerd. De afbeeldingen op de onderdelensite's kloppen inderdaad echt allemaal niet. Die geven allemaal conische fuseekogels aan met schroefdraad, die zitten dus op geen enkele Star.
Dat zal ik dan direct even met mijn garage overleggen. Zou dus maar zo kunnen dat de kogel die hij besteld had wel past.. Maar dan nog het probleem dat jij al aangaf dat kogels eigenlijk niet los te vervangen zijn....
14 jaar
Het probleem met het los vervangen van de kogels is dat je het materiaal van de draagarm ontzet als je de kogel eruit en erin perst. Materiaal is erg dun. Daar komt nog bij dat de immitatiekogels vaak een iets te klein zijn, waardoor de passing dus nooit meer goed past. Ik heb zelfs draagarmen gezien waarbij iemand het kogelhuis had vastgelast aan de draagarm. Als je weet dat de binnenzijde van zo'n kogelhuis uit hard kunststof bestaat snap je al dat dat ook niet echt goed gaat.
Bij defecte kogel is de enigste echte goede optie het monteren van een nieuwe draagarm. Als alleen het hoesje defect is, gewoon nieuw hoesje monteren gaat echt perfect en gaat weer jaren mee.
Die laatste link is niet bruikbaar. Heb een login aangevraagd (met ietwat aangepaste adresgegevens...) maar kan er nog niet op zo.
14 jaar
Deze hebben wellicht een goede, gebruikte draagarm voor een redelijke prijs.
http://www.deijne.nl/
Heb inmiddels ook een zoekopdracht uitgezet via de Onderdelenlijn. Deijne heeft er drie liggen waarvan twee voor onze auto maar Volkel is een best eind weg van Overijssel... Maar goed, ik heb zelf gelukkig een auto van de zaak dus het kost me dan alleen de tijd.
Maar ik kan niet al te lang meer wachten anders ben ik de gratis herkeuring kwijt en moet er een hele nieuwe APK plaatsvinden. Dinsdag of woensdag APK herkeuring op afgekeurde punten is het uiterste. Dus voor die tijd gaan we het gewoon regelen.
Bedankt allemaal voor het meedenken!!!
14 jaar
Goed, alles opgelost en wel als volgt:
Linksvoor heeft de garage nieuwe hoes om de fusee geplaatst. Is op zich ook zelf te doen maar dan alleen door de draagarm los te maken en de fusee middels zijn dwarsbout los te maken. Dan heb je een complete draagarm incl. fusee in je handen en kun je rustig de hoes vervangen.
Rechtsvoor was de garage dus te snel geweest en de fusee er al uitgeperst. Daar heb ik dus op maandagmorgen een andere draagarm voor gevonden op de sloop ( a 50 euro) die in goede staat was en geheel zonder speling op de fusee. Zelfs de hoes was nog prima. Dus die zat er maandagmiddag ook op (door de garage wel te verstaan). Totaal anderhalf uur werkplaats a 50 euro dus al met al voor 132 euro nieuwe hoesje linksvoor en complete draagarm rechtsvoor.
Valt uiteindelijk dus nog mee..
Dus samenvattend voor de Spacestar:
1) Fuseekogelhoezen zijn WEL los te vervangen
2) Fusees in principe niet. Zodra de oude uit de draagarm is geperst is er al te veel ruimte in de arm om een nieuwe in vast te persen
Bovendien laat ELKE site met automaterialen een verkeerde afbeelding zien van de fusee van de Space Star. Namelijk met schroefdraad en moer. En er zit geen schroefdraad of moer op.
3) Draagarmen zijn nieuwe belachelijk duur en gebruikt prima te vinden. Wel even goed kijken of alles nog straks is.
Mvg, Ward
14 jaar
nog toch mooi dat het zo voor elkaar gekomen is.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Star of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar