Mitsubishi L200: Hoog brandstof verbruik

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5

Sinds de laatste APK keuring gaat mijn L200 steeds meer brandstof verbruiken.
Jarenlang was het verbruik zo tussen 1 ltr. per 10 - 11 km. nu is het inmiddels gestegen naar 1 ltr. per 8 km. en dan nog met moeite.
De auto heeft inmiddels 234000 km gelopen,is altijd door mijzelf bereden en heeft zijn normale onderhoud altijd gehad,de laatste jaren niet bij een dealer maar bij een goede algemene garage.
Inmiddels zijn de verstuivers vervangen, de nieuwe exemplaren zijn afgesteld bij een dieselcentrum,dit heeft echter niets gehopen.
De zogenaamde ERG klep heb ik jaren geleden al buiten bedrijf gesteld dus dat kan de oorzaak niet zijn
De auto begint de laatste tijd ook te roken,vooral wanneer hij stationair draait en warm is dan komt er blauwe rook uit.
De compressie is gemeten, alle cilinders geven eenzelfde waarde, tussen 16 en 17 op het kaartje,het is een lage waarde dat weet ik maar dat zou komen door dat het een turbo motor is althans dat wordt mij verteld,de vraag is of dit een correcte verklaring voor deze lage waarde is.
De motor gebruikt niet of nauwelijks olie,tussen de verversingen door (10 a 12.500km) heb ik nooit bij hoeven vullen.
De suggestie wordt nu gedaan om de turbo te vervangen, aangezien dit toch naast de al gedane reparatie een kostbare aangelegenheid is zou ik daar gaarne de mening van wat meer deskundigen over willen horen.

Polder

Geplaatst door Polder (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi L200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

je geeft aan dat de motor rookt en geen overmatig olie verbruik heeft
dit geeft mij aan dat de verstuivers mogelijk niet goed meer vernevelen
normaal werkt een diesel met een overschot aan lucht dus dit betekent dat alle brandstof verbruikt wordt die de motor in gaat behalve als het mengsel niet goed verbrand
en dit kan je op een heel eenvoudige wijze verhelpen door een brandstofreiniger toe te passen

vroeger moesten de verstuivers gedemonteerd en eventueel vervangen worden

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

Als een diesel stationair ook al rookt, dan is het niet de turbo; die doet niets bij stationair draaien. Ik zou beginnen bij het luchtinlaatsysteem. Luchtfilter misschien verstopt? Niet origineel luchtfilter gemonteerd?

wim12199 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoe heb je de egr afgesloten? Gewoon het darmpje afgetrokken?, het kan zijn dat de klep zelf niet goed afsluit!

Polder (0), 16 jaar geleden

Vraag aan de professionals, hoe gevoelig is een L200 voor een origineel luchtfilter element ?, momenteel zit er een imitatie in.

wim12199 (0) PRO, 16 jaar geleden

Het zal wel niet aan de luchtfilter liggen en ook niet aan de turbo.
Heb je al een goed gekeken naar de distributie, krukaspoulies durven ook los komen met als gevolg dat het tandwiel op de krukas doorgedraaid zit en met dit als gevolg een verkeerde timing van nokkenas en pomp. Klepspeling al eens afgesteld?
Je hebt nog niet geantwoord op de vraag hoe je de egr afgesloten hebt?

Polder (0), 16 jaar geleden

De ERG is buiten werking gesteld door een metalen plaatje te plaatsen direct onder de ERG klep, waardoor de retour vanaf de uitlaat geheel is afgesloten, dat plaatje is recent nog gecontroleerd en is nog geheel intact.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi L200 of stel zelf een nieuwe vraag.