Mitsubishi Lancer: Kleppen stellen

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1590 cm3

Moeten en kunnen de kleppen van een Lancer gesteld worden?
Zo ja wat is de methode?

Een Mitsubishi dealer die ik niet zal noemen vraagt hier 1100 euro voor!!!!

Cor Bergen

Geplaatst door Cor Bergen (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Lancer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

ron001 (0), 9 jaar geleden

Beste Cor

Kleppen stellen wordt gedaan na het controleren van de klepspeling. Dit gebeurt, het controleren dus, volgens het onderhoudsinterval volgens fabrikant voorschrift. Bijvoorbeeld elke 40.000 KM. Weet niet exact hoeveel dit voor de lancer is. Wanneer de speling te groot is, wordt deze weer op de juiste afstand gezet. De waarden voor in en uitlaatkleppspeling zijn niet gelijk. Is geen moeilijke procedure(voor een techneut bekend met motoren) en zeker voor een merkdealer dagelijkse kost. Een prijs van 1100 euro lijkt mij op pootje uitdraaien..
Vraag: Hoor je de kleppen tikken (bij een warme motor)

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Normaal worden de kleppen niet gesteld.
Is op benzine nagenoeg niet nodig.
Maar deze rijd op lpg en dan word het een ander verhaal.
Aangezien het geen zelfstellers zijn moet dit met de hand gebeuren en op lpg moet dit nou eenmaal vaker gebeuren.
Waarschijnlijk moeten de nokkenassen eruit en moeten er vulplaatjes tussen om de speling weer correct te krijgen.
En waarschijnlijk moet dan de distributieriem mee vervangen worden omdat deze eraf moet.
Dit zijn kosten die je mee moet nemen bij een lpg installatie,word vaak vergeten.
En als het dan moet gebeuren,tja,dan komen deze kosten er bij op.

ron001 (0), 9 jaar geleden

Hai cor

Als zeer trouwe Mitsubishi rijder, Lancer 1.4, Galant sigma 1.6en 2.0, en nu al weer 16 jaar Spacewagon 2.0 GDI, toch even wat voor je opgezocht.
Bovenstaande van Primera wordt hierbij ontkracht, sorry kerel maar je zit er echt naast.
Voor de lancer 1.6 bouwjaar 2010 tot heden motortype MIVEC 16_V
Type motorregeling: Distributieketting 122 schakels
Slag 90,00 mm
Boring 75,00 mm
Kleppen per cilinder: 4
Klepspeling inlaatklep: Motor koud 0,18 - 0,26 mm
Klepspeling uitlaatklep: Motor koud 0,26 - 0,34 mm
Luchtfilter vervangingsinterval: elke 60.000 km/ 3 jaar
Brandstoffilter vervangingsinterval: elke 200.000 km/ 10 jaar
Bougies vervangingsinterval: elke 100.000 km/ 5 jaar
Remvloeistof verversingsinterval: elke 40.000 km/ 2 jaar
Motorkoelvloeistof verversingsinterval: elke 80.000 km/ 4 jaar
Handgeschakelde transmissie olie verversingsinterval: elke 200.000 km/ 10 jaar
Motorolie en filter wisselinterval: elke 20.000 km/ eenmaal jaarlijks (bij stadsgebruik na tweede keer ook je filter)
Batterij van afstandsbediening vervangen: elke 20.000 km/ eenmaal jaarlijks
Interieurfilter vervangingsinterval: elke 20.000 km/ eenmaal jaarlijks
Klepspeling controlemode: elke 100.000 km/ 5 jaar

Zoals je ziet Klepspeling controle Bij het rijden op gas (moderne auto's zijn hierop ontworpen) wordt de interval niet hoger. Meten, en indien nodig (na)stellen bij koude motor
En oh ja Vulplaatjes daar doen we niet meer aan, ik kom ze nog wel eens tegen bij scheepsdieseltjes of een oldtimer fordje, opel maar dat is een heel ander verhaal...

primera p11 (0), 9 jaar geleden

De interval voor wat betreft de klepspeling gaat mank bij het rijden op lpg.
Ook de interval van de bougies gaat niet op op lpg.
Is hooguit 30.000km.
De rest van de info heeft niets met het rijden op lpg te maken.
Moderne auto's zijn niet ontworpen om op lpg te rijden maar op benzine.
En als er geen vulplaatjes nodig zijn,hoe word het dan bij de Mitsubishi gedaan,dat vertel je er niet bij.
De informatie kopieren uit het onderhoudsboekje,ja,daar help de je TS mee,dat had ik ook gekund.
Waarschijnlijk moeten de nokkenassen eruit om ze te stellen.
De ketting eraf,dat kost geld.
Zo kom je aan die 1100 euro.

ron001 (0), 9 jaar geleden

Primera
Je hebt gelijk v.w.b interval voor de lancer op LPG is dit 40.000 KM of tenminste elke twee jaar prijs valt mee hoor 71 euro bij de merkdealer( prijslijst eigen Mitsubishi dealer Mobielplus staat op het net dus geen verrassingen) en goed te combineren bij de grote beurt 254- euro . bougies elke 100.000 of tenminste 5 jaar die zijn echt duur 4 stuks 131 euro.(geen verwijzing naar LPG)
Kleppen stellen op de lancer kan je alleen als je de speciale sleutel hebt (MB991477) en speciale voelermaatjes van Mitsubishi(MB991478), echt geen vul-plaatjes en echt niet je ketting(riem)eraf. als je wil zien hoe de MIVEC motoren tegenwoordig hun klepmechanisme hebben (elektronische timing trouwens) youtube heeft mooie filmpjes (wel in het Japans van de MIVEC company). Mijn werkplaatshandboek is 171 pagina's en hierin staan de MIVEC's t/m die van de EVO 8 Met DOHC en alle speciaal gereedschapen die nodig zijn en ook de werkmethode voor het (na) stellen indien nodig van de kleppen.
De info had ik trouwens niet uit het onderhoudsboekje maar uit het werkplaatshandboek en inderdaad wel geknipt en geplakt alleen niet bij het stukje LPG gekeken.
Voor Cor: voor die 71 euro (bij de dealer)zou ik het zeker niet zelf doen helemaal omdat je nog een jonge auto hebt. volgens mij zit je ook nog in de garrantie? (3 jaar)

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Oke,Ron.
Dit is duidelijke info.
Bij Mazda is het heel lang met vulplaatjes geweest.
En het systeem wat jij beschrijft ken ik wel.
Zijn die MIVEC motoren nog geschikt voor LPG dan?.
Moet hier geen aangepaste kop op?.
De oude type's van Mitsubishi draaiden probleemloos op lpg tot aan hoge km standen aan toe.
De GDI's konden niet op lpg,is wel geprobeerd,maar was een ramp,de uitzonderingen daar gelaten.
De Galant 2.0 en de 2.5 konden er goed op.
De 3.0 sigma heb ik geen ervaring mee op lpg,te weinig van gezien.
Even terug naar de TS.
Zijn er problemen met de auto dat je de kleppen gesteld wilt hebben?.

ron001 (0), 9 jaar geleden

Zoals ik eerder vertelde zijn de huidige motoren na het invoeren van het LPG tijdperk sterk verbeterd, heeeel lang geleden (1981) reed ik ook galant sigma 1. 6 en 2.0 met lpg (bijna op 300.000) en toen was het nog de regel om na twee keer LPG tanken zeker 150KM over te gaan naar benzine. dit was omdat er toen geen goede materialen waren die het zonder de zogenaamde antiklop middelen konden (benzine bevatte toen nog lood) tegenwoordig met G3 installaties en druppelinrichtingen is dit niet meer nodig. Wellicht een minitankje met een liter of 15 benzine voor als je zonder gas komt te zitten. Koppen/kleppen zijn tegenwoordig best hoog thermisch belastbaar kijk maar eens in de specs van de Lancer EVO 8 daar ligt een beest van een MIVEC motor in en trek je de klinkers mee uit de weg en dan zetten sommige er ook nog een fast en furius NOX setje in.
Inderdaad had ik ook die vraag hierboven al aan hem gesteld of hij de kleppen hoorde. indien dealer geleverd met de nieuwste LPG installatie is het dan wel netjes om dit vannuit de service eenmalig te doen.
wistjedatje: De versie lancer1.5 (80 KW) en 1.8(105 KW) MOETEN en klepsmeerinrichting hebben bij LPG en deze moet je regelmatig controleren op werking. Ps ga van de week eens achter dat tooltje aan voor mijn zoon zijn Lancer...zal wel via het buitenland(USA/JPN) moeten want hier geeft de importeur hem niet af...
Nu maar wachten of de TS nog wat laat horen

greetz en tot het volgende topic

ron

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Wat betreft de kleppen en het lopen op lpg moet ik toch een kanttekening maken.
De tegenwoordige motoren kunnen helemaal niet meer tegen lpg.
Dat komt omdat de kleppen niet meer in stelliet zittingen afsluiten maar vaker in geanodiseerd aluminium.
Dat heeft te maken met de uitstoot van de auto.
hoe eerder een auto opwarmt hoe minder uitstoot.
Motoren van begin jaren 80 zijn heel anders van opbouw en hadden met een uitzondering daar gelaten allemaal harde zittingen.
Dat kun je absoluut niet vergelijken met een motor van nu.
Dat zijn echt peperkoeken motoren geworden.
ook het mengsel is vele malen armer.
Om toch nog op lpg te kunnen rijden worden eer van die klepsmeersystemen gemonteerd.
Nu heb je ze die het tegelijk met het mengsel mee kunnen injecteren,vroeger had je die flessen met flash-lube die werkten op onderdruk.
Waardeloos systeem,in de winter kwam het de fles niet uit en in de zomer dronk de motor het als benzine.
Als een lpg installateur zo'n systeem aanbeveelt bij inbouw in een nieuwe auto dan zegt deze eigenlijk,de auto kan er niet goed tegen maar met montage van zo'n systeem gaat het goed.
Vraag ook bij dealer na of de auto geschikt is om eventueel op lpg te rijden.
Bij negatief advies:niet doen.
Vroeger werden er nieuwe harde zittingen ingezet,tegenwoordig kan dat niet meer omdat er geen harde zittingen meer inzitten,sluit af in geanodiseerd aluminium.
Dus zittingen ingezakt betekent automatisch een compleet nieuwe kop,en dat is zuur geld,weg voordeel.
En reken ook de kosten van het stellen van de kleppen mee in het totale onderhoudsplaatje en de extra bougie wissel en eventuele extra onderhoudskosten aan een lpg installatie.
Is ook niet gering als er wat stuk is.
Neem daarbij dat een moderne benzine motor ook maar zo 1 op 14/15 loopt,kijk maar naar de 1.6 van Mitsubishi.
Wat is dan het voordeel nog van lpg.

ron001 (0), 9 jaar geleden

Kijk en daar zit nu de kruks, stelliet zit inderdaad niet meer op de zitting dat hebben die handige sodemieters op de klep aangebracht. En dan de volgende inovatie kleppen zijn niet meer massief maar hol en in/uitlaatkleppen zijn niet meer van hetzelfde materiaal. Inlaat kleppen vaak van chroomnikkelstaal en uitlaatkleppen van chroomsilliciumstaal. Voor een betere koeling/warmte afvoer en daardoor mogelijk hogere thermische belasting worden ze gevuld met natrium, ja ja voor wie het niet wist leuk weetje, (ongeveer 60%) Natrium gevulde kleppen zijn t.o.v niet gevulde tot wel 100 graden koeler
V.w.b het rijden op Gas dat is maar net hoe duur de benzine is t.o.v gas (omslagpunt inclusief extra onderhoudskosten) zoonlief rijdt op benzine gemmideld 800 KM op een tank op de grote weg en haalt als ie netjes rijdt zeker de 1 op 15/16. mijn 2.0 GDI een stuk slechter 1 op 12 gemiddeld, en dan moet ik netjes (nieuwe) rijden . Auto's welke inderdaad ook geschikt zijn(helemaal waar de ene motor is de andere niet) af fabriek met G3(vloeibaar gas injectie multipoint) krijgen van de fabrikant dezelfde garantie als zonder G3 dus denk dat zich zeker niet in de vingers gaan snijden met dit.
En Nee ik heb al die wijsheid niet helemaal meer "paraat" in mijn kop zitten maar bezit wel een verschrikkelijke hoeveelheid info over allerlei verschillende motortechnieken, enerzijds door mijn technische achtergrond (motoren en gasturbines) en gedane werk anderzijds omdat ik dit nog steeds een leuk item vindt en mij blijf verdiepen in innovatie op het gebied van verbrandingsmotoren en alle moderne techniek die er aan vast zit.

En nu ga ik echt stoppen,niet dat hetniet leuk en interessant is maar van de Ts horen we ook niets, zou alles goed zijn?

pulsejetrofiel (0), 9 jaar geleden

niks nieuws, uitlaatkleppen en inlaat kleppen zijn (bijna) altijd van verschillend materiaal, ook holle kleppen (stelen) gevuld met natrium / sodium zijn niet nieuw, en worden door Mercedes al sind 1955 gevoerd,
( ik denk al wel langer ) wel innovatief is het maken van echt holle kleppen, dus ook de schotel... ik heb ze 15 jaar terug gezien, maar voor zover ik weet worden ze nog niet toegepast..
voordeel was gewicht, en goedkoper te maken da kleppen van titaan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.