Beste mede mitsubishi rijder,
Ik heb het volgende probleem.
Tijdens het rijden gaat het check engine lampje branden. Dit heb ik weten "te rijmen".
- Tijdens accelereren gebeurt dit in elk geval nooit.
- Wanneer het lampje brand en ik laat het gas héél weinig los, gaat het lampje ook meteen uit.
- Wanneer ik een heel klein beetje gas bij geef gaat het lampje ook vrijwel direct uit. Ik ben gewend zo zuinig mogelijk te rijden (50km naar de vier). Bij hoger toerental hoef ik maar naar het gaspedaal te kijken en het lampje gaat uit. Bij lager toerental (benden 2500) moet ik ietsje meer gas geven om het lampje uit te willen laten gaan.
- Bij het intrappen van de koppeling (om te schakelen) gaat het lampje DIRECT uit.
- Bij stationair draaiende motor brand het lampje helemaal niet!
Kunnen jullie aan deze omschrijving vermoeden wat er aan de hand kan zijn? Een sensortje
.?
Het is een Lancer hatchback uit 1989 met 1.5 met multipoint.
Hartelijke groet,
Roger Lacroix
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste mede mitsubishi rijder,
Vandaag even de mitsubishi specialist (van oudsher dealer van het eerste uur) gebeld. Ik kan volgende week al terecht.
Ik heb bovenstaande omschrijving even telefonisch toegelicht en ze vermoedde wat ik ook al stiekem dacht. mogelijk de Lambda sonde.
Ik houd jullie op de hoogte.
oh ja, waar zit de computer en diagnosestekker eigenlijk precies? Twee garages hebben mij al gezegd, "achter het dashboard".
Ik heb het dashboardkastje al helemaal naar beneden geklapt. Maar hier vind ik geen computer (heb een afbeelding gevonden hoe deze uit moet zien) of OBDstekker. Ik heb eens bij het leg plankje gekeken onder het dashboardkastje, maar hier vind ik deze ook niet.
Het schijnt ook erg moeilijk te zijn om over diagnose software te beschikken om "zijn" computer uit te kunnen lezen. Is diagnosesoftware ook voor particulieren te downloaden, zodat je de laptop op de auto kunt aansluiten. ik weet dat er garages zijn die niet met een "handzaam kastje" werken, maar een laptop aansluiten op de stekker.
Roger Lacroix
De software om dit type uit te lezen is merk gebonden.
Je zult dit bij de dealer moeten laten doen.
11 jaar
dinsdag heb ik inderdaad een afspraak staan
11 jaar
Vandaag volgens afspraak de motorstoring laten uitlezen.
Leek mij nog een meevaller, het gaskleppositiesensortje waas stuk. Klein zwart blokje van 5cm groot.
Bij het horen van de prijs, was ik anders wel in keer genezen. Maar liefst: 341,- (!!!)
Ik heb maar even een contactformuliertje op de website van mitsubishi nederland ingevuld, of ze mij dit onderdeel misschien willen schenken, of in elk geval een korting willen geven.
Ik wil ze immers met mijn grootste plezier HUN trots en glorie in ERE houden!
11 jaar
Ik geef je weinig kans dat ze je deze sensor schenken of korting hier op geven , maar ik begrijp je insteek ;-)
Zoek eens op internet naar TPS sensor (trottle positie sensor) voor jouw auto , misschien zijn er andere leveranciers die het goedkoper kunnen leveren .
succes.
[quote=limbra]Ik geef je weinig kans dat ze je deze sensor schenken of korting hier op geven , maar ik begrijp je insteek ;-)
Zoek eens op internet naar TPS sensor (trottle positie sensor) voor jouw auto , misschien zijn er andere leveranciers die het goedkoper kunnen leveren .
succes.[/quote]
Haha fijn, natuurlijk begrijp je de insteek. hoef echt niet voor eendubbeltje op de eerste rang te zitten. Had het wel even met de monteur van doen.Hij schrok ook van de prijs en moest zich even voor bereiden hoe hij het mij moest zeggen.
Er kon een korting gegeven worden van 5%, nou kom op zeg...
Maar de auto is al gerepareerd. Thuis heb ik de sensor gedemonteerd. Er zater "veer nokjes" op de gasklep as, welke we ook van de ratel kennen. Deze staken, minimaal naar buiten. ik heb ze zuinig met kruip olie ingespoten en een paar keer op-en-neer gedrukt.
Sensor gemonteerd en het check-engine lampje is nooit meer aan gegaan. Heb al 100 km met de auto gereden.
Als het probleem zich misschien tóch nog voor doet, ga het het sensortje nog even met contactspray "te lijf".
Ik ben wel voornemens sloperijen af te bellen en te bezoeken, om te hamsteren. Auto is in bijna perfecte staat, ligt een gereviseerde motor in (3000km oud), compleet nieuwe uitlaat voor tot achter en nog een hoop splinter nieuwe orriginele onderdelen, zoals schokdempers, startmotor en dynamo.
(even opletten dat ik het forum gebruik waarvoor deze bedoeld is, maar wil n.l. even laten weten dat de auto het echt waard is) :) !!!
11 jaar
Mooi dat het opgelost is ,
bedankt voor de feedback en veel rijplezier maar weer ;-)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar