close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Colt: Koelprobleem

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 16V

Nadat ik een flink stuk met de auto had gereden ( +- 100 km) en stopte, zag ik dat er een flinke plas vloeistof onder mijn auto lag. Na eens goed gekeken te hebben bleek dit vloeistof te zijn die uit het expansievat van de radiator gegooid wordt.

Het probleem is echter: als de motor niet superwarm wordt ( dus kleine afstanden) dan lekt hij niet. Sterker: hij zuigt zelfs vloeistof uit het expansievat terug in de radiator. Ik heb de radiator afgevuld met koelvloeistof en water, en de motor blijft tijdens het rijden en stilstaan gewoon netjes op bedrijfstemperatuur. Hij loopt dus niet heet.

Wanneer ik de motor start komt er ook geen witte rook oid uit de uitlaat, dus ik neem aan dat het ook niet de koppakking is.

De bovenste slang naar de radiator staat onder druk. Tevens staat er druk op de radiator wanneer je de dop eraf draait als hij nog niet helemaal afgekoeld is ( voorzichtig gedaan..er is duidelijk een vacuum in de radiator)

Wat kan het probleem zijn? Mij is verteld dat dit de thermostaat is ( ik heb echter nog nooit problemen meegemaakt met het koelsysteem)
Moet ik ervan uitgaan dat het de thermostaat is, of is het iets ergers; waterpomp oid?

alvast bedankt

Geplaatst door

Joene (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hey Joene,

De thermostaat is mogelijke oorzaak,maar de drukdop op de radiator is ook een mogelijke oorzaak,als deze stuk is gooit hij te vroeg koelvloeistof eruit naat expansievat.
Ik zou eerst deze dop vervangen.
P.S. na een tijdje rijden moeten alle twee de slangen van radiator onder druk staan.
en niet alleen de bovendste (als dit het geval is).
Thermoschakelaar is wel goed? deze kan koelvin te laat aansturen waardoor de motor te heet wordt.

ricky 10
badge

18 jaar

De motor wordt niet te heet. Hij blijft perfect op bedrijfstemperatuur.
Alleen gooit hij de radiator leeg. Ik voelde aan de radiator toen hij had staan lekken: die was koud.
Nou weet ik niet ofdat het aan de radiator ligt of aan de thermostaat. De kachel van de auto wordt gewoon snel warm en als ik de auto nu start dan loopt de teller ook redelijk snel op naar bedrijfstemperatuur. Ook gooit hij er niets uit; alleen als de auto echt flink moet presteren ( lange afstanden, extreme warmte etc.)

Joene 0
badge

18 jaar

Als de motor snel op temperatuur komt en goed op temperatuur blijft, is het volgens mij wel goed met de thermostaat. Denk eerder aan een verstopte radiator (Ricky wijst dit ook al aan, vloeistof gaat boven in de radiator en koelt af en wordt zwaarder en zakt en gaat er onder uit) waardoor de druk te hoog wordt en de koelvloeistof eruit gegooid. (of er zit een knik oid in de onderste slang ). Sjaak

sjaak10918 0
badge

18 jaar

Verklaard dit ook waarom de radiator zo snel weer koel was?
Ik vind het trouwens wel raar dat hij wel weer koelvloeitstof aanzoog...
Dus de kans is groot dat dit de radiator is? Is dat te controleren? Niet dat ik er een
nieuwe radiator in zet en dat het iets anders is. Als ik de auto start en stationair laat lopen
zonder radiatordop gooit hij er niets uit ! Geen bubbels niets.

Ik zag wel bubbels in het expansievat toen ik de kap opentrok terwijl ik er net mee gereden had.

Joene 0
badge

18 jaar

Ik kan me trouwens ook niet herinneren dat ik de radiatorfan heb horen draaien...

Joene 0
badge

18 jaar

Denk eerder dat je daar het probleem hebt. In de aansturing van de fan. Die moet natuurlijk wel inkomen.
Je kunt de fan eens handmatig laten draaien en dan nog es een stukje flink er aan trekken met de auto, kijken of ie dan nog hetzelfde probleem heeft.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

en hoe kan ik controleren ofdat m'n fan het doet ??

Ik heb nu van heel veel dingen gehoord die kapot kunnen zijn:
1) thermostaat
2) radiator
3) drukdop radiator
4) fan ( aanregeling)

Wat is nou het meest voor de hand liggende gezien mijn problemen ? Dan weet ik iig waar ik moet zoeken !
Alvast bedankt !

gr.

Joene 0
badge

18 jaar

Als je um continu stationair laat lopen moet ie op een bepaald moment zo heet worden dat ie de fan inschakeld.
Loopt de temp. wel op en de fan wordt niet ingeschakeld dan is daar je oorzaak.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

ok..maar als ik het dus goed begrijp moet ik hem een hele tijd stationair laten draaien?
Wanneer ik mijn auto start loopt de teller vrij snel op tot bedrijfstemperatuur. Daar blijft hij ook hangen
ook als ik mijn motor stationair laat open ( vorige week in file) Hij loopt niet heet of iets dergelijks.

Joene 0
badge

18 jaar

Dan kun je hem warmer krijgen door iets gas te geven en zo te houden. Duurt wel ff, maar dan wordt ie echt wel warmer. Of ze hebben ooit de thermostaat er uit gehaald om te verbergen dat er iets aan de hand is met de koppaking. Hij zal dan normaal niet zo gauw warm worden totdat je gaat gasgeven en de motor flink laat trekken. Maar je fan moet toch wel inslaan op een bepaald moment. Als ie wel te heet wordt terwijl de fan nog niet heeft gedraait is dat niet normaal, want die had dan allang moeten draaien.

sytze 0
badge

18 jaar

mwah..die termostaat zit er wel in hoor. Haha..de motor wordt namelijk ook warm als je hem gewoon stationair laat draaien zonder gas te geven.
Ik zal hem binnekort eens warm laten worden en stationair laten draaien. Misschien dat ik hem anders effe langs de garage gooi en vraag wat het is..die hebben het zo uitgevonden. Effe langs mitsubishi dealer oid

Joene 0
badge

18 jaar

Iedere garage zal je in no time kunnen vertellen wat er aan de hand is.

Lees het nog wel,

truste.

sytze 0
badge

18 jaar

[quote=sytze]Iedere garage zal je in no time kunnen vertellen wat er aan de hand is.

Lees het nog wel,

truste.[/quote]
sorry voor hele late reactie, ik zie het nu pas weer staan.
Het was wel m'n pakking, bij de derde cilinder vanaf koelkanaal gesprongen naar cilinder

Joene 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.