Sedert twee-en-een-half jaar ben ik in het bezit van een Mitsubishi Galant GLS TD
( 2 liter turbodiesel ) stationwagon . Nu heb ik in die tijd 70000 km gereden , echter een probleem is in al die tijd nog steeds niet verholpen . De auto verliest koelvloeistof via de overloop van het expansievat vanaf het moment dat de auto moet "werken" d.w.z. als er een caravan of aanhangwagen aan de trekhaak gekoppeld wordt . Na 200 km ben ik dan ongeveer 1 liter kwijt ! Alles is intussen de revu al gepasseerd , de thermostaat , de radiator en de koppakking zijn al vervangen . De kop is door een erkend revisiebdrijf op temperatuur gebracht en gecontroleerd op haarscheurtjes d.m.v. afpersen . Al deze maatregelen hebben echter niet het gewenste resultaat opgeleverd ! De garage weet er verder ook geen oplossing voor . Wie weet raad ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Loopt de temperatuur dan ook verder op als normaal als de auto moet trekken?
Gezien het verlies van de koelvloeistof lijkt me dat wel, omdat dan ook de vloeistof meer uitzet.
Dit wijst dan weer op het punt dat het koelsysteem niet die extra warmte kan afvoeren.
Kan thermostaat zijn, gedeeltelijk verstopt koelsysteem zijn, waterpomp die niet snel genoeg de vloeistof rond kan pompen.
De waterpomp is het enige onderdeel dat nog niet vervangen is !
Probleem is dat daarvoor de hele distributie uit elkaar moet en dat je dan nog niet de zekerheid hebt dat daar het probleem zit . Een ding is vreemd , het hele jaar door raak ik geen druppel koelvloeistof kwijt , wel schommelt de inhoud van het expansievat ca. 250 ml tussen koud en warm . Dit lijkt me overigens normaal .
18 jaar
is de drukdop ook al gecontroleerd, lijkt mij dat bij hogere belastingen de dop te vroeg opengaat, waardoor de druk is het koelsysteem te laag blijft, dit heeft dan koken tot gevolg.
groeten Marcel
Drukdop is vorig jaar al vervangen door een nieuwe ( verbeterde ) uitvoering .
18 jaar
Voel bij warme motor eens VOORZICHTIG of de hele radiateur wel warm wordt.
Bij normale belasting kan een deels verstopte radiateur de boel wel koelen,maar bij extra belasting niet.
Ook de ventilator, werkt die wel goed, i.e. slaat ie vaker aan bij warme motor?
De speling die het reservoir heeft bij normale belasting lijkt me ook normaal, vandaar dat het lijkt dat het koelsysteem gewoon de extra warmte niet kwijt kan door de radiator.
succes,
Cor
Beste Cor , zoals reeds vermeld is ook de radiator al vervangen door een nieuwe,
deze wordt ook mooi warm en de ventilatoren ( 2 ) draaien ook . Alleen heb ik die nog nooit op het hoogste toerental horen draaien , dat gebeurt echter wel wanneer ik de airco inschakel . Dan de airco maar inschakelen heeft natuurlijk geen zin daar dat ook weer extra vermogen ( ca . 8 pk ) kost .
18 jaar
Sorry Danny, blond momentje van me....
dat de ventilatoren op volle sterkte draaien is goed by gebruik van de airco, waarom ze niet op volle toeren schakelen bij het trekken van een last bij warmere motor is de vraag.
Ik neem aan dat de sturing van de ventilatoren ook zonder airco 2 standen heeft, en de 2e trap niet inkomt via de sensor als de koelwater temperatuur hoger wordt als de 2e drempelwaarde, terwijl de ventilatoren direct worden geschakeld als de airco aan gaat.
Dit laatste gaat via een aparte schakeling, maar de 2e trap van de normale koelsituatie komt niet in.
Hoop dat er een Mitsubishi specialist is die je verder kan helpen hier, genoeg professionals dacht ik :D
Dan456
Is uw probleem intussen opgelost? Wij hebben hetzelfde hier voor met 2 Galanten 2000 TDi. Ik heb hierboven een vraag geplaatst.
Bedankt.
Katrien.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar