auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Pajero: Koelwater snuffelen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 4M40

Hallo,

Ik hoor verschillende berichten over het kunnen snuffelen naar uitlaatgassen in koelwater.
De één beweert dat dit niet kan bij een diesel een ander weer van wel.

Ik kan er verder op internet niets over vinden, is er een professional die uitsluitsel kan geven?

Geplaatst door

HenkP (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat is je probleem

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Het probleem is dat er een nieuwe radiateur en cilinderkop op zit.
Maar tijdens de rit naar wintersport bleek het expantievat vol te staan en iets overgelopen.
Dit zonder dat de temperatuur anders is dan anders.
Tijdens "gewoon" woon/werkverkeer is er niets te merken hij trekt ook het water weer terug in de radiateur maar door het overlopen raak ik vloeistof kwijt.
Onderste radiateurslang blijft lauw.
Ondertussen is de dubbele thermostaat eruit (doet het in ee pannetje heet water ok) maar komt de auto op de snelweg nog nagenoeg op bedrijfstemperatuur ??? Scheelt erg weinig.
Ik heb ondertussen laten snuffelen en op de Midlock doos stond benzine+diesel dus het kan wel.
Overigens volgens de test geen uitlaatgassen in de vloeistof.

HenkP 0

16 jaar

heet loper gehad?
denkelijk een koel probleem
gevolg opgelost
oorzaak laten zitten
denkelijk de pomp die niet voldoende rondpompt
of niet goed ontlucht
ik denk de pomp(oorzaak)

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Zojuist de oude radiateur weer teruggeplaatst met als gevolg dat hij nu ook stationair op bedrijfstemperatuur blijft.
Dus die is teruggelopen qua capaciteit.
Wel wordt de onderste slang ook net zo warm als de bovenste.
Ik heb een radiateurdop aangepast en er een plexiglas buis van 40cm op gelijmd.
Vervolgens tot net boven de dop gevuld, als ik gas geef moet ik uitkijken dat de vloeistof er niet bovenuit komt.
Lijkt me dat de pomp wel e.e.a. doet.
Misschien heb ik zonder thermostaat een vreemde circulatie?
Het is ook een dubbel uitgevoerde thermostaat.
Het hele verhaal is begonnen met een caravan erachter.
Toen liep de temp tot 3/4 op, hij is niet in het rode geweest, later zonder caravan de temp goed maar expantievat vol.
Dus kop eraf en jawel op de bekende plek (bij achterste verstuiver) gescheurd, is een bekend probleem bij ongeveer 200.000Km en 4M40 motor.
De rest van het verhaal is bekend.
Zaterdag de nieuwe thermostaat erin en de andere radiateur weer terug.
Je houdt het nog steeds op de pomp?

HenkP 0

16 jaar

ja
als de pomp goed zn werk doet en de thermostaat is open,dan zal het koelmiddel zelfs dalen door de aan zuigende werking UIT de radiateur
als ie gaat persen wordt ie warmer VOOR de thermostaat en zal ie de expansie er uit persen
meestal is t zo
pomp werkt niet voldoende of systeem gedeeltlijk dicht geslibt(dat geef je al aan dat ie met een nieuwe rad wel kouder blijft)dus temp met belasting stijgt
vervolgens gaat de themstaat eraan
en je hebt een warmloper
dan word de pakking vernieuwd want die is lek(gevolg)
maar voor de rest LIJKT alles ok dus klaar
en dan is de oorzaak nog steeds aanwezig
dus ALTIJD alles demonteren en controleren

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ik was al zo ver om morgen een pomp te bestellen.
Dan is alles wat te vernieuwen is, op de motor na, gedaan.
Doet ie het dan nog dan vindt ik het prachtig en vul ik heb wel elke keer bij.
Dit is de 2e pajero met dit euvel dus ik heb het merk al voorgoed afgezworen. (ook door de houding en service van importeur en dealer)

HenkP 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Pajero of stel zelf een nieuwe vraag.