close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Space Wagon: Koppeling lager vervangen zonder brug te doen?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: GLXI 2.0

Het koppeling druk/trek lager is aan vervanging toe (is bij laag toerental met ingedrukte koppeling te horen) - volgens het Cossek werkplaatshandboek een behoorlijke klus waarbij ondermeer de versnellingsbak uitgebouwd moet worden. Is dit zonder brug te doen bij dit model?

Geplaatst door

gm3786 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat denk je zelf, als de complete versnellingsbak er onderuit moet ?

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Ik zal maar aannemen dat je nee bedoeld - is dit op feitelijke ervaring gebaseerd of roep je maar wat?

gm3786 0

14 jaar

[quote=gm3786]is dit op feitelijke ervaring gebaseerd of roep je maar wat?[/quote]
Dit is gebaseerd op menselijk denkwijze.
Het werkplaatsthandboek geeft al aan het een behoorlijke klus betreft, dan is een benodigde brug niet ondenkbaar.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Alles kan natuurlijk, maar ik raad je het niet aan om het op de grond te doen.

En Paul denkt er ook zo over (denk ik)....

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Ik denk er precies zo over dit soort klussen moet je helemaal niet vanaf de grond willen doen, lukt ook niet altijd.
Demonteren is vrijwel nooit een probleem, de bak moet er ook nog weer achter en dat lukt vaak minder fraai vanaf de grond.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

heb zelf bij mn space runner de bak verwisseld, is goed te doen vanaf de grond, leuker en makkelijker vanaf een brug natuurlijk, maar het is te doen, wel benodigd een motor/versnellingsbak brug, zo'n ding wat je op de spatbordranden zet om de motor te kunnen liften als je de motorsteunen loshaald.

klaasqatar 0

14 jaar

Ik neem aan dat je hem voor hoger hebt gezet en op een vlakke ondergrond werkte?
Heb ik nog ander speciaalgereedschap nodig? Wat heb je bv gebruikt voor het lospersen van de 'track rod ball joint' ?

[b]Tekst aangepast door de Moderator[/b]

Beste Guy

[i]Wees je er van bewust dat Cynische uitlatingen door ons worden verwijderd.
Indien jij vind het zonder brug ook lukt, gewoon proberen.

Wil je er wel op wijzen dat een brug veel veiliger werkt, ook dit is een ervaring van menig monteur.[/i]

gm3786 0

14 jaar

Als je overigens de boel los hebt zou ik niet alleen het lager vervagen maar de complete set,plaat,drugroep,lager.
Ben je er ook weer voor een poosje vanaf.

Denk ook een beetje aan je eigen veilighied met sleutelen,alles is vanaf de straat te doen,maar je bent niet blij als je eronder komt te liggen.

primera p11 0

14 jaar

Doe ik zowiezo met dit soort klussen Primera - de betrekkelijke meerkosten van wat extra onderdelen wegen ruimschoots op tegen de besparing van werk.
Ik heb ruime sleutelervaring met Europese autos en het is niet de eerste keer dat ik een versnellingsbak uitbouw of een koppeling vervang maar ik kan niet zeggen dat ik de Spacewagon een toonbeeld van sleutelvriendelijkheid vind. Nog even los gezien van het feit dat ook ik uiteraard liever op de brug sleutel

gm3786 0

14 jaar

voor gewoon op bokjes zetten, de aandrijfassen kun je uit de bak wippen, er wordt verder niks geperst, wat precies een track rod ball joint is weet ik niet bedoel je daar de homokineet mee?, maar het bakkie had ik er zo onderuit, ik ondervond geen enkel probleem met demonteren, vind zelfs de space runner behoorlijk sleutelvriendelijk, wel de engine-gearbox support gebruiken. en natuurlijk de gehele set vervangen, in de handel te krijgen drukgroep-druklager en kopp. plaat.

klaasqatar 0

14 jaar

Bedankt voor de informatie - het ziet er naar uit dat voor die engine gearbox support wel een stuk dikwandig rvspijp te gebruiken is.
Hoeft ie de motor unit alleen op hoogte te houden voor als de support er onderuit gaat of moet je de hoogte ook kunnen verstellen?

gm3786 0

14 jaar

je kunt beter geen pijp gebruiken, die schuift weg en is moeilijk te controleren, zo'n ding kost geen bergen met geld, en je moet inderdaad de motor kunnen laten zakken, de tweede spindel koppel je aan de versnellingsbak, die kun je dan mooi en gelijkmatig op de grond laten zakken.
Wees voorzichtig en gebruik gereedschap welke daar voor ontworpen is, begin niet te klooien met balken en/of pijpen, das wachten op ongelukken.

klaasqatar 0

14 jaar

zo'n support koop je al vanaf 55 euri en je hebt dr veel profijt van..

klaasqatar 0

14 jaar

Ik ben niet zo'n klooier, ik maak meestal zelf m'n speciaalgereedschap omdat ik het zonde van het geld vind iets te kopen dat ik waarschijnlijk maar 1 keer nodig heb (heb een volledig ingerichte werkplaats met draai/freesbank en lasapparatuur(boog/mig/tig autogeen) en veel werktuigbouw ervaring. Die support ziet er niet echt heel ingewikkeld uit en kost ook niet veel tijd om na te maken maar de afbeelding in het werkplaatshanboek van tool MB991191 is niet echt duidelijk, vandaar de vraag.
Op die afbeeldingen staat trouwens geen spindel voor de versnellingsbak - dat maakt me wel benieuwd naar jouw tool (klinkt een stuk handiger dan een rijkrik, vooral bij montage). Waar heb je die vandaan? Heb je misschien een afbeelding?

gm3786 0

14 jaar

met spindel bedoel ik de 1 van de 2 spindels die standaard op zo'n support worden geleverd. met de een hou je de motor omhoog, met de ander kun je de bak laten zakken.
succes.

klaasqatar 0

14 jaar

Bedankt voor de info, klaasqatar. Het is inderdaad goed te doen - onderwerp kan op slot

gm3786 0

14 jaar

Vragen bevredigend beantwoord, hier kon ik mee verder

gm3786 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.