Gisteren een poging gedaan de distributieriem te vervangen. Ik heb alleen de bout van de krukaspoelie niet los kunnen krijgen. Het enige resultaat is een verrot gedraaid 1/2" verlengstuk. Iemand nog truuks? Linkse draad misschien (staat niets over in de werkplaats handboeken)? Of toch maar naar de garage brengen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou inderdaad wel eens een linkse draad kunnen zijn.
gewoon ff proberen andersom te draaien.
anders eerst even warmstoken en dan nog eens proberen.(doe dat zowiezo maar even, werkt meestal wel)
Remy
Is gewoon rechtse draad, dus in tegenwijzerzin losdraaien.
Bout zit vast met borgmiddel.
Sleutel door de opening van de wielkast op de bout zetten
Indien ik me goed herinner heb ik de bak in eerste gezet met de handrem stevig op, stuurwiel maximaal naar rechts gedraaid om met de sleutel te kunnen passeren, en een stuk buis op de sleutel.
Zo kwam de bout los.
Succes,
18 jaar
Ter aanvulling. In mijn geval was het wel een carisma diesel, maar zie niet in waarom dit veel verschil zou geven
18 jaar
En als dat niet lukt, dekseltje onderaan aan boite uithalen en een schroevendraaier tussen de kast en de startkrans plaatsen, even een paar keer boven op de krukasbout kloppen en dan losdraaien met sleutel (en eventueel een buis er op) tegen wijzerzin in.
je moet niet het 1/2 duims gereedschap gebruiken. je moet gewoon een dop 22 gebruiken met een goede luchtsleutel. is nooit geen probleem om hem los te krijgen.
Een luchtsleutel is wel erg grof geweld. Ik denk toch dat ik de auto maar wegbreng. Vanwege het borgmiddel is het denk ik beter de bout eerst heet te stoken. Kan allemaal wel geregeld worden, maar als de bout breekt dan heb ik toch een probleem.
18 jaar
luchtsleutel grof geweld? als een krukas bout echt vast zit start ik `m los werkt goed bij een rechtsomdraaiende
motor.
gewoon een grote steutel of dop op de krukas bout , wringijzer laten dragen tegen iets stevigs.(chassis balk)
ontsteking los koppelen en even starten. deze metode word vaker door monteurs gebruikt ! maar vergt wel
enige handigheid.
als je met een luchtsleutel een grote bout wil losdraaien geen verlengstuk gebruiken ! door de torsi verlies je kracht! als het kan luchtsleutel rechtstreeks op de dop en dan lukt `t meestal wel.
succes.
deze metode word vaker door monteurs gebruikt ! maar vergt wel
enige handigheid.
QUOTE
is dat zo...? deze werkmethode wordt veelal gedaan door beunhazen... overigens wij als monteur hebben daarvoor het juiste gereedschap in huis.. ik wil daar geen enkel risico mee lopen. want stel dat zo'n bout afbreekt om wat voor reden dan ook, dan heb je wat uit te leggen..... overigens ik vind deze werkmethode ook geen gezicht tegenover een klant...
paul,
Wat een methode zeg!
jongens er zijn meer wegen die naar rommen gaan.
je hebt soms dat het niet anders lukt en dan is dit best een optie.
en de klant staat er niet bij.
het doel is dat hij los komt en als dat gaat is toch prima.
of het nou bij de vakman? of beunhaas gebeurt maakt niet uit want die beunhaas is heel vaak overdag de vak man dus wat dat betreft is het een loos begrip.
groetjes jan.
een beunhaas is in sommige gevallen een vakman.... een vakman beschikt in zijn vrijetijd vaak niet over de middelen die hij wel tot zijn beschikking heeft op zijn werk.. door gebrek aan juist gereedschap gaat men zit soort dingen bedenken... ik zeg niet dat het niet lukt... maar prof vind ik het niet.
de bout iets warm stoken en vervolgens een goeie luchttool gebruiken... dat is een heel ander gezicht en is ook toonbaar..
paul,
dank je paul ik ben er ook zo een maar je leert wel met weinig veel tedoen.
dat is goed koper dan met veel weinig doen.
groetjes jan.
Nou, ik ben er nog niet gecharmeerd van om het zo te doen. Als wij een krukasbout hebben die niet los wil, van bijvoorbeeld een Honda! dan gewoon een luchtsleutel erop, en dan niet met 1/2 duims maar met grotere aansluiting. Lukt dit niet of is er geen ruimte, dan even in de midden van de bout warmstoken, en wachten tot de schroefdraad goed warm is dan kan je hem los pissen! Trouwens Nico, een bout knapt niet als je hem losdraait met luchtgereedschap, het is alleen van belang om netjes te werken en de krachten van je gereedschap zo te gebruiken dat je ze maximaal benut.
Sytze
We hebben de auto vandaag maar weggebracht. De riem die ik gekocht had bleek ook nog de verkeerde maat te zijn (paar tandjes te kort). Geluk bij een ongeluk dat de bout niet los wou. Anyway, de riem is vervangen.
18 jaar
Nog even een dingetje, als je de bout van de krukas goed warm hebt gestookt niet meer gebruiken hè. Wat in zo'n geval ook nog wel eens wilde lukken is teflonspray op de bout spuiten en dan de luchtsleutel erop. even links even rechts enz. Als de bout dan los is, zie je dat de teflon zijn werk heeft gedaan.
18 jaar
Alleen komt de spray niet tussen de bout en de krukas! Het is zinloos te hopen dat dit ooit kan werken. Het is ook geen roest wat er voor zorgt dat ie vast zit, het is de kracht waar de bout mee vastgedraait. Dus alleen die kracht moet worden overwonnen, sapjes helpen hier echt niet!
Sytze
[quote=sytze]Nou, ik ben er nog niet gecharmeerd van om het zo te doen. Als wij een krukasbout hebben die niet los wil, van bijvoorbeeld een Honda! dan gewoon een luchtsleutel erop, en dan niet met 1/2 duims maar met grotere aansluiting. Lukt dit niet of is er geen ruimte, dan even in de midden van de bout warmstoken, en wachten tot de schroefdraad goed warm is dan kan je hem los pissen! Trouwens Nico, een bout knapt niet als je hem losdraait met luchtgereedschap, het is alleen van belang om netjes te werken en de krachten van je gereedschap zo te gebruiken dat je ze maximaal benut.
Sytze[/quote]
Lees je nwe berichten even gr erik
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar