Mitsubishi Carisma: Lambdawaarde net te hoog voor APK

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Mijn auto komt niet door de APK vanwege een te hoge lambda waarde. Deze is 1,05, terwijl 0,97-1,03 de maximale range is. CO is wel goed. Uitlaat is gasdicht. De lambdawaarde is constant over hele toerenbereik, dus zowel stationair als bij 2000 en 4500 rpm is die 1,05. Nu wil ik morgen de lambdasonde testen en evt. vervangen, maar zijn er nog andere voor de hand liggende oplossingen?

frans3280

Geplaatst door frans3280 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Carisma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

garageburgwal (0) PRO, 15 jaar geleden

Geen valse lucht bij het inlaatgedeelte? slangetjes/pakkingen?
Hoe is het op benzine? Is dit wel goed dan moet je het in het gassysteem zoeken.

frans3280 (0), 15 jaar geleden

Gas en benzine is identiek qua 4-gasmeting.

Ik zal een kijken naar luchtlekkage, bedankt voor de tip!

autocentre Verheijen (0) PRO, 15 jaar geleden

betreft het een gdi motor?Als ik het goed heb mag bij deze motor het lamda waarde afwijken tot 1,05.
Kijk het even na.

Mvg Harold

garageburgwal (0) PRO, 15 jaar geleden

1.6 is geen gdi dacht ik..

autocentre Verheijen (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je met het gaspedaal speelt,varieert de lamda waarde dan?of blijft deze nagenoeg gelijk?
Bij gelijk blijven heb je een vervuilde lamda sonde,deze dan vervangen.

Mvg Harold.

frans3280 (0), 15 jaar geleden

Het is niet de gdi motor inderdaad.

Bij spelen met gas fluctueert de lambdawaarde langzaam/weinig (voor mijn gevoel veel minder dan vorig jaar bij APK, maar dat kan ook tussen de oren zitten). Ik ga vanmiddag ook even voor luchtlekkage checken, maar gevoelsmatig denk ik eerder aan lambdasonde, omdat ongeacht toerental de lambdawaarde gelijk blijft, terwijl ik bij luchtlekkage na de LMM zou verwachten dat hoger in de toeren er relatief minder lucht bij lekt en dus een lambda dichter naar 1...

frans3280 (0), 15 jaar geleden

Probleem heel goedkoop opgelost. Er zat een vacuumslangetje niet goed vastgeschoven op wat volgens mij de actuator is van de cruise control...hoorde het sissen bij goed luisteren. Slangetje weer goed erop geduwd. Vandaag nieuwe 4-gas test, en was nu perfect 1,00.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.