Mitsubishi Lancer: LAncer LPG rijdt erg slecht na eerst 10 kilometer probleemloos r

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 GLxi

Mitsubishi Lancer Wagon - mei 1995
Wagon 1.6 Glxi op LPG en benzine. (kenteken LP-NG-17)

Probleem:
Deze fijne auto start goed op LPG en rijdt eerste 10 kilometer zeer goed op LPG, maar .... gaat daarna steeds ernstiger inhouden en stoten.
Dus dan maar overschakelen op benzine: de auto rijdt weer prima.
Totdat er wordt afgeremd: de motor slaat af en wil nauwelijks meer starten. (benzine)

Overigens: stationair draaien doet ie best goed (ook warm en ook op LPG), maar alleen als je heel voorzichtig het gas hebt vermindert.

Details:
- motorblok is 5 weken geleden vervangen door een ander soortgelijk model 4G92.
- het oude blok had dit probleem NIET. (die is vervangen wegens klepschade)
- De LPG installatie is in 1995 door een HNG-dealer ingebouwd (Vialle, geen G3. wel lambda-gestuurd. )
- de auto is vorige week door Mitsubishi-dealer gecontroleerd: computer uitgelezen, kleppen gesteld, ontstekingtijdstip, benzine verschoond, gasklephuis gereinigd, Stappenmotor functioneert niet maar is niet vervangen (is dit oorzaak?).
- verdelerkap, rotor, kabels, bougies: zijn allemaal nieuw.

- Mijn buurman vermoedt dat lambdasonde de boosdoener is. Heeft hij gelijk??? Waarom pas na 10 km problemen?

Vriendelijke groet
Harro en Antonina

Harro Treur

Geplaatst door Harro Treur (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Lancer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

hakeemolajuwon (0) PRO, 16 jaar geleden

Sowieso heeft een lambdasonde een beperkte levensduur, gemiddeld zo'n 150.000 kilometer. Voor het autogassysteem is de lambdasonde de hoofdparameter voor de vorming van het gasmengsel. In de gascomputer is een voorziening aangebracht dat de gascomputer pas na drie minuten na de koude start naar het sondesignaal kijkt. Misschien heb je dan juist 10 kilometer gereden.

Als de stappenmotor defect is, waarom zit die er dan nog op???????

henk kroezenga (0) PRO, 16 jaar geleden

ik denk dat de verdamper bevriest,als de klachten beginnen controleer de temperatuur van de verdamper maar eens

hakeemolajuwon (0) PRO, 16 jaar geleden

Is ook mogelijk, maar ze zullen er toch wel koelvloeistof in gedaan hebben in plaats van water?

henk kroezenga (0) PRO, 16 jaar geleden

ik bedoel eigenlijk dat er lucht in het koelsysteem zit (gebakken??)

hakeemolajuwon (0) PRO, 16 jaar geleden

Henk, mag ik vragen welke systemen je inbouwt??

Harro Treur (0), 16 jaar geleden

Heren, hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Ik zal vandaag eens kijken hoe warm de temperatuur van de verdamper is na 10 km.

Ook zal ik de koelvloei eens controleren.

Wat betreft Lamdasonde: volgens de garage-uitlezing was deze niet defect (maar ik heb wel eens gehoord dat een ECU-uitlezing daarin niet altijd betrouwbaar is.)
Hoe kan ik de lambda controleren? Gewoon stekkertje loskoppelen en kijken wat er dan gebeurt?

Wat betreft de stappenmotor: deze is al een jaar kapot. Was geen probleem volgens de dealer. ook vorig blok reed er goed mee. Dus dat lijkt me nu niet ineens de oorzaak.

Wordt vervolgd.

henk kroezenga (0) PRO, 16 jaar geleden

je stappenmotor zal wel ongeveer in de openloop positie staan en daardoor zijn er wat dat betreft ook geen problemen.
ik denk ook niet dat de lambdasonde defekt is maar de foutkode van de lambdasonde wordt gezet omdat de stappenmotor niet meer regelt.
bij deze auto wordt geen z.g lambda""fop"signaal gebruikt maar direkt afgetakt van de sonde
op de AMS 10 polige stekker pen10 kleur geel zit het lambda signaal,14polige stekker pen 6 kleur zwart is massa (ams zit denk ik ergens achter het handschoenenkastje)
hier kun je over meten voor zowel benzine als gas

Harro Treur (0), 16 jaar geleden

GEVONDEN!
Dankzij jullie tips.
Heer Kroezenga had gelijk: de verdamper wamde niet op.
De oorzaak ? hou je vast: De waterslangen naar de verdamper waren NIET aangekoppeld!
(de handige hobbyist die het motorblok heeft verwisseld, had dit verzuimd te doen).

Ik heb de boel eigenhandig aangekoppeld en de (smerige) koelvloeistof ververst.
De proefrit moet nog gebeuren.

nog 1 vraag: hoe kan ik het koelsysteem ontluchten?
Ik neem aan: steeds lucht aftappen (de aftapplug boven de pomp) en dan de radiateur weer wat bijvullen, etc.

Met vriendelijke groet!
HArro

Harro Treur (0), 16 jaar geleden

GEWELDIG!
Het probleem is verholpen. De auto rijdt nu probleemloos!

BEDANKT !!

Door dit hele voorval is mijn vertrouwen in de officiele garage danig verminderd, zeker als ik kijk naar de geleverde prestaties t.o.v. het prijskaartje.
Voorheen durfde ik zelf nooit aan deze auto te klussen, maar door dankzij de hulp op deze site en het geslaagde resultaat, heb ik nu aanzienlijk meer vertrouwen gekregen in het zelf onderhouden en repareren.

Groet
HArro

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.