Hallo,
Ik zit met het volgende probleem met mijn mitsubishi lancer station gli uit december 1999 met LPG G3 Vialle AMS systeem km stand 238000 km.
Deze auto heeft het euvel dat hij bij een koude motor bij het optrekken hevig stottert op LPG terwijl hij stationair normaal draait. De laatste tijd heb ik het ook gemerkt bij benzine alleen veel minder heftig. Het rare is dat als de motor warm is er geen enkel probleem is. Tevens is het mij opgevallen dat het brandstof verbruik op LPG licht omhoog is gegaan; kan op een tank 25 km minder rijden bij dezelfde snelweg kilometers. Niet echt schokkend (1.11 ipv 1:12), maar ik merk het toch omdat ik veel woon en werkverkeer rijdt (vandaar ook de lage verbruiken).
Daarnaast heb ik bij het rijden (nog wel met een gecorrodeerde verdelerkap) in Duitsland op iets hoger gelegen gronden (eifel en sauerland) incidenteel ploffen gehoord en gevoeld in de uitlaat. Dit gedrag heeft hij eerder vertoond alleen toen waren de problemen verholpen door de bougies te vervangen (hadden teveel kms gemaakt). Alleen wil nu dat niet helpen (ze zijn immers redelijk nieuw)
Aangezien ik het probleem ook heb ervaren bij benzine vermoed ik dat het ergens in mijn ontstekingssysteem zou kunnen zitten. Inmiddels heb ik het volgende reeds gedaan:
- bougies vervangen door duurdere bougies hebben inmiddels 10.000 km gelopen.
- verdelerkap vervangen.
- bougiekabel gecontroleerd op weerstand en aansluitpunten ingespoten met contactspray. Zit allemaal prima in orde.
- koelvloeistof temperatuur sensor gecontroleerd. (Ik weet dat de ECU naar deze temperatuur kijkt of de motor warm is en daarop de verbranding aanpast).
- een aantal stekkers van sensoren ingespoten met contactspray om de weerstanden van de aansluitingen verlagen.
- pas een apk gehad met een vier gassen meting en die was in orden volgens de garage. Dus de lambda sondes moeten ook oke zijn (in theorie dan)
Bovenstaande heeft duidelijk effect gehad en hij rijdt een stuk beter op LPG. Maar ik bemerk nog steeds af en toe een hik op LPG bij een koude motor en ik heb nog steeds een hoger brandstof verbruik.
Verder ben ik tegen de temperatuur sensor en de massalucht meting aangelopen. Ik heb deze met een multimeter nagekeken en meet een weerstand van 1.8 kOhm bij een temperatuur van 5 graden. Dit is volgens mij verkeerd en moet veel hoger liggen bij een lagere temperatuur. Het rare is dat de ECU niet registreerd dat er een sensor kapot is. Massalucht meting los gekoppeld en krijg als ik de motor start inderdaad een foutmelding van de ECU "check engine". Dus dat werkt.
Ik heb nu de volgende theorie, maar twijfel of ik hier geen denkfout in maak als gevolg van mijn onervarenheid met auto techniek.
Ik denk dat de temperatuur sensor vuil is of defect. Hij registreert een veel hogere temperatuur dan zou moeten. Dit betekent dat de ECU bij een koude motor denkt dat er veel minder lucht wordt binnengelaten dan daadwerkelijk gebeurt. Hierdoor wordt het mengsel te rijk en kan er naverbranding plaatsvinden in de uitlaat. Ik heb gelezen dat de lambda sonde pas gaat werken na een minuut of 3 of bij een warme motor. Er vindt dan een closed loop feedback plaats (in plaats van open loop feedback bij koude motor) naar de ECU die wellicht het mengsel bijstuurt.
Ik ga sowieso dus de lucht meting controleren.
Is dit een plausibele theorie of is er iemand met praktijk ervaring die er een ander probleem in ziet. Heeft iemand bovenstaande storing wel eens vaker tegengekomen.
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ga eerst maar even kleppen stellen zou ik zo zeggen
warme motor inlaat 0.20 uitlaat 0.30
Bedankt Henk,
Ik vermoed niet dat het mijn kleppen zijn. Er is recent in mijn aanwezigheid een 4 gassen meting gedaan en die laat helemaal niets verontrustend zien. Voor zover ik het begrepen heb moet je aan deze meting kunnen zien of de kleppen gesteld moeten worden. Echter hij heeft al een flinke km stand en op LPG dus het kan zeker niet kwaad om de kleppen te stellen.
ECU is inmiddels uitgelezen. Wat blijkt...geen enkele foutcode. Temperatuur meting van de LMM functioneerde normaal al lag hij volgens mijn gevoel wel te hoog....Zelf de LMM en de temperatuur sensor schoongemaakt. Niets bijzonders aan te zien en auto had exact hetzelfde gedrag als eerder beschreven.
Hoewel ik de bougiekabels al een keer had doorgemeten en niets bijzonders had geconstateerd toch voor de zekerheid even een setje bougiekabels bij de sloop vandaan gehaald. Lijkt het een stuk beter te doen. Kan in ieder geval met koude motor weer op gas wegrijden. Had iets gelezen over vocht in bougiekabels bij een lancer. Kan het me niet voorstellen. Iemand ervaring mee?
16 jaar
een 4 gas test doe je met warme motor en dan heb je geen problemen zeg je,dus je zal ook niet een afwijking meten
de klepspeling is koud het kleinst en daarom heb je met warme motor geen problemen
Probleem is opgelost.
Bij de grote beurt 15000 km terug zijn er op mijn verzoek, het is immers een gas auto dus gevoelig voor ontsteking, een duurder type bougies ingegaan die volgens de bron van mijn garage het beste geschikt was voor deze auto.
Na het uitlezen van de ECU, waar geen fouten in stonden, ben ik toch de onsteking verdacht gaan brengen. Toch maar naar de garage gebracht. Ik had geen tijd meer. Wat blijkt..... een van die super kwalitatieve bougies was verbrand.....Waarschijnlijk niet bestand tegen de hogere temperaturen van het rijden op gas.......
Bougies vervangen met de normale die mijn garage altijd gebruikt en hij loopt weer als een zonnetje.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar