auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Space Star: LPG Vialle Pomp defect

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.3

Hallo,

Onze auto loopt niet meer op LPG. De oorzaak is dat de LPG pomp (Vialle) stuk is. We zijn er mee naar een gasboer geweest, reparatie kost zo’n 700 euro. Daar schrok ik best wel van.

Vorige week heb ik daarom zelf de tank maar leeg laten lopen en de pomp eruit gehaald. Het blijkt dat er een lager kapot is en een ander (naald)lager slecht is.

Zijn deze lagers als losse onderdelen te krijgen?
Liever nog heb ik een compleet nieuwe pomp omdat het asje ook wat ingesleten is.

Weet iemand een adres waar ik aan dit soort onderdelen of een pomp kan komen? Of heeft iemand toevallig wat liggen?
Bestaan er bedrijven die dit soort pompen kunnen reviseren?

Bij voorbaat dank!

Geplaatst door

Klok (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gasboer?

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

Lees: LPG inbouwstation

Klok 0

17 jaar

Hr. Klok, in mijn werkzame leven kwam ik bij de firma Metalo in Zaandam 075 6164013. Daar kunnen de asjes opspuiten desnoods met keramiek en dan weer passlijpen dan is het weer als nieuw ik weet alleen niet wat de kosten zijn, maar dat is denkelijk na te vragen.
John.

j.romijn 0
badge

17 jaar

als het een ptc is (ronde appendagedeksel)heb ik voor weinig nog wel een liggen.

henk4359 0
badge

17 jaar

[quote=henk4359]als het een ptc is (ronde appendagedeksel)heb ik voor weinig nog wel een liggen.[/quote]
Beetje laat gelezen, helaas, anders was dit zeker interessant geweest. Inmiddels heb ik al ergens anders een (nieuwe) pomp gekocht (volgens mij ook voor een zeer schappelijke prijs).

Het werkt echter nog niet helemaal lekker.

Ik heb de pomp vervangen, dat wil zeggen het nieuwe motortje op de (idd ronde) appendagedeksel overgezet. Zover ik weet heb ik alles exact teruggeplaatst zoals de oude pomp zat. Vervolgens alles weer in de tank geplaatst, waarbij ik de twee (rubberen en plastic) slangetjes allebei door die kromme pijp geduwd heb die in de tank gelast zit. Klein beetje WD40 aan het slangetje zorgde ervoor dat dit tamelijk makkelijk ging.

Na een eerste voorzichtig tankbeurtje rijd ik in ieder geval weer op gas!!! Geeft weer een fijn gevoel.
Ik heb echter nog wat probleempjes die ik niet had voordat ik de pomp vervangen had:
1: Wanneer ik op snelheid ben en ik rijd rustig (zeg maar gewoon constant 80 in z'n 5) dan stottert de motor. Ook wanneer ik terugschakel heb ik dit. Dus wanneer er nauwelijks vermogen gevraagd wordt.
Eerst dacht ik dat er misschien nog lucht in de installatie zat, maar het stotteren gaat niet over. Kan dat?
2: Volgens mij werkt de niveua- indicatie net andersom. Bij een (bijna) lege tank geeft 'ie alle LED's groen, bij een volle tank brandt het rode LEDje en komen naarmat je verder rijdt de groene ledjes te voorschijn. Snap ik ook niet, want de stekkers kan je maar op 1 manier aansluiten.
3: Soms flikkert onder het rijden het rode ledje even. Wat betekent dit?

Ik neem aan dat je de software niet opnieuw in hoeft te laten regelen wanneer je de pomp vervangt?

Kortom: nogal wat vragen. Wie weet hoe dit allemaal werkt?

Bij voorbaat dank!

Klok 0

17 jaar

wat je nog even kunt proberen is de lpe te resetten en dat doe je door de keuzeschakelaar met draaiende motor in te drukken en vast te houden en gelijktijdig van kontakt te zetten en de schakelaar min 5 sec vast te houden (led blijft branden)
als ik lees hoe je de pomp gemonteerd hebt,is het denk ik geen ptc en nog een oud type
het kan zijn dat de tankbesturing ook niet goed meer is.wat je dan nog even kunt doen en luisteren aan de tank of deze wisseld in toerental,meestal gebeurd dit bij ongeveer 3000tpm

Het resetten is gelukt en ik heb de indruk dat het stotteren minder wordt naarmate ik nu een paar tankjes leeggestookt heb. 'k wil het eerst maar eens aanzien.

Het gekke blijft dus wel dat de niveauschakelaar verkeerdom blijft werken. Ik heb even de LPG man gebeld waar ik de pomp gekocht heb, deze had het ook nog nooit meegemaakt.

Heeft iemand een schema van deze Vialle installatie? Ik wil bekijken of ik de draden (3 stuks geloof ik) van de vlotter sensor op zo'n manier kan verwisselen dat de LEDs weer in de juiste volgorde branden.

Het betreft 'n type installatie zoals beschreven op de superhandige link, maar dan met ringtank:
http://www.suzukituning.com/General/Vial...

Klok 0

17 jaar

die plannen van draden verwisselen kun je beter uit je hoofd zetten,is ook niet mogelijk.
wat je welkunt doen is de motor laten lopen,3polige tankstekker loshalen en aan de kabelboomzijde een paar metingen verrichten
blauw-rood=accuspanning +/- 14v
zwart=massa +/- 0volt
paars=signaal+/- 5volt
wat je dan ook gelijk kunt controleren is dat alle ledjes groen branden als je hierna de paarse draad aan massa legt moet na een tijdje alleen de rode led blijven branden
als dit allemaal goed is weet je zeker dat de voorkant in orde is .
dan de stekker weer aansluiten,het meetelementje even markeren,het o-ringetje eruit wippen en het meetelementje verdraaien
als het goed is varieert de spanning tussen de 0en 2.5 volt (meten tussen paars en zwart)
als dit ook in orde is kun je het tankelement er wel weer uithalen want dan zit er wat niet helemaal goed bij de vlotter en of volger

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Star of stel zelf een nieuwe vraag.