auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Carisma: Luchtmassameter kapot?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Na vervanging volledig gasklephuis nog steeds hoge toeren stationair, +/- 2000 toeren. Als ik de stekker van de luchtmassameter eruit haal gaat de auto plots naar 1500 toeren. Volgens de garage is waarschijnlijk de luchtmassameter kapot. Is dit een goede diagnose voordat ik weer extra geld aan dit probleem ga besteden?

Ik word er een beetje wanhopig van. Nooit problemen gehad en nu lijkt dit niet op te lossen....

Geplaatst door

rruiter (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ga naar een mits dealer die heeft altijd wel een carisma staan waar van de luchtmassameter even omgezet kan worden om te controleren of dit het probleem is

mitshu 0
badge

15 jaar

Beste Remko,

Je hebt het volledige gasklephuis overgezet van een goed werkende auto naar die van jou.
Allereerst neem ik aan dat je nieuwe pakkingen hebt gebruikt, maar dat mag als vanzelfsprekend aangenomen worden.

Verder heeft het weinig nut om een gasklephuis over te zetten die wellicht niet in de 0 stand staat.
Controleer dit eerst goed!!!!
Het kan zijn dat het gasklephuis op de ene auto wel goed werkt ( dus eigenlijk in een soort 0 stand staat) maar op de volgende auto toch weer opnieuw afgesteld dient te worden.

Controleer dus eerst goed of het gasklephuis ( dat wil zeggen dat de stationair schroef goed staat, de gaskleppositie sensor etc.) goed afgesteld staat.

Gr. Maurice

Maurice EVO 0

15 jaar

[quote=mitshu]ga naar een mits dealer die heeft altijd wel een carisma staan waar van de luchtmassameter even omgezet kan worden om te controleren of dit het probleem is[/quote]
Het is een hele goed manier om te testen .Maar de lucht massameter kan niet zijn .als je de stekker uittrek dan gaat de moteur in veiligheid .Als de stappen moteur ( die op de gasklephuis zit ) kapot is dan kan de sturingcircuit van de stationair in de ECU kapot gaan .Dus ik denk dat je een probleem heb met de moteur ECU.En je kunt de ecu laten repareren in een firma in Nederlands .Ze kennen deze probleem wel van deze mitsubishi .

thienan 0

15 jaar

De stappenmotor is nu goed. Ik hoop dan ook dat de ECU nog ok is.

Maurice: kan het zijn dat de dealer het gasklephuis opnieuw moet programmeren? Of is de accu eraf en resetten voldoende?
Dat heb ik wel gedaan. Het vervangen van het hele huis heb ik laten doen. Mag aannemen dat het goed gedaan is. Zal het toch
nog eens vragen voor de zekerheid.

rruiter 0

15 jaar

Het gekke is dat het een paar dagen na het plaatsen van het gasklephuis de auto redelijk goed stationair liep. Daarna kwamen de
klachten opeens weer terug.

Kan het kloppen dat een LMM deze hoge toeren kan veroorzaken? Ik merk wel dat de auto sloom rijdt. Dat schijnt wel een signaal te zijn
dat er iets met de LMM aan de hand is volgens mij.

rruiter 0

15 jaar

Hoi,

Er is inderdaad een procedure voor om het gasklephuis in te leren. Ik weet alleen niet of dit gewoon gedaan wordt door even de ecu te resetten of dat deze aan een MUT gehangen ( computer) moet worden.
Dit dien je even na te vragen bij een mitsubishi dealer of misschien kan iemand je hier op het forum iets over vertellen.

Kan ook zijn dat het gasklephuis niet zo jofel gemonteerd is en daardoor valse lucht trekt.
Kan het verhoogd stationair toerental veroorzaken en sloom rijden, aangezien het mengsel dan niet meer klopt.
Maar het natuurlijk ook de lmm zijn, maar die verdenk ik minder.

Laat hem ook nog eens uitlezen, wellicht dat er toch iets van een foutcode instaat.

Gr. Maurice

Maurice EVO 0

15 jaar

Volgens mij is het ook, net zoals thienan zegt, de motor-ecu die een defect vertoont, is al eerder gebeurd bij dit type carisma.

wim12199 0
badge

15 jaar

Ik denk dat ik al weet wat het probleem is. Volgens mij krijg ik valse lucht: de rubberen slang tussen het gasklephuis en de LMM
moet middels een ringetje aan beide kanten afgedicht worden. Aan de kant van de LMM zit ie helemaal los en aan de andere kant is het ringetje afgebroken. Er kan nu vrijuit lucht bij. Volgens mij hoort dit niet en zou dit de oplossing moeten zijn....

rruiter 0

15 jaar

Hier een laatste update. De problemen bleven en had ruim 2000 toeren stationair. Volgens de universele garage zou het de LMM moeten zijn. Ik twijfelde hierover. Uiteindelijk voor een schappelijk bedrag de hele auto laten checken om alles uit te sluiten middels een donorauto die ze erbij hadden gezet. Alleen de ECU en/of bedrading bleef over. Gisteren voor EUR 100.00 een ECU gehaald en de auto rijdt beter dan ooit!

Bij deze mijn dank voor degenen die mij hebben geprobeerd te helpen.

Groeten van een (weer) tevreden Carisma-rijder.

rruiter 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.