Mitsubishi OUTLANDER: Misfires 0302 0303 0304

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 4G63, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Beste forumlezers goedenavond.

Ik ben een particulier, maar wel met een dusdanige interesse aangaande auto techniek.

Sinds december 2006 in het bezit van een Outlander met een LPI Vialle installatie. Km.stand aankoop 161.000.

Auto is in 2006 origineel op gas via dealer afgeleverd.

Auto heeft grote beurt gehad. Alle filters vervangen, zo ook bougies met bougiekabels.

Tevens na een koffiemolengeluid uit de pomp die in de gastank verwerkt zit, deze laten vervangen, waardoor het onregelmatige hikken op de rijksweg inmiddels verleden tijd is. Lag ijzervijlsel onderin de pomp die tevens de herrie veroorzaakte.
Auto rijdt goed op benzine én op lpg. Echt super.

Inmiddels 10.000 km mee gereden en het is een tank van een auto, maar................rij met een compacte OBD meter in de auto om steeds weer dezelfde storingen uit te lezen en te resetten.

Betreft de codes 0302 en 0304, steeds weer keer op keer, ondanks het vernieuwen van de bobines, alsmede een terugkerende foutmelding dat de katalysator in storing gaat.

Inmiddels 1 x meegemaakt op de rijksweg dat de motor op 3 pitten reed. Overgeschakeld op benzine en weer terug. Op gegeven moment pakte de motor de 4e cilinder weer op.
Afgelopen 2 weken op benzine gereden en dat ging goed. Sinds eergisteren weer op gas gezet en ook dat ging weer goed voor circa 200 kilometer. Weer misfire op cilinder 2 en daarna op nummer 4.

Ik heb gelezen dat het 2 dingen zouden kunnen zijn.

Of.: gasinjectoren die het af en toe af laten weten ( door ijsvorming ), echter deze doen het of doen het niet, wat ik me heb laten vertellen, of ben ik nu abuis.

Of.: Dat de kop een revisie moet ondergaan, vanwege lekkende kleppen, en dat deze vervangen moeten worden, alsmede de klepgeleiders en zittingen door gehard staal, vanwege het rijden op LPG.

Wat mij de afgelopen kilometers wel opgevallen is dat als je wat sportiever rijdt in toeren dat de gevoeligheid qua storingen ook vermeerderd. Kan het mis hebben, maar ervaar dit wel zo.

Binnenkort wil ik een lektest / compressietest uit laten voeren door de garage, om zo misschien erachter te kunnen komen wat er binnenin eventueel aan de hand kan zijn. Hoeveel bar per cilinder moeten de waardes zijn ?

Graag verneem ik enige suggesties waarmee ik aan de slag kan, want dit is op dit moment even een gebed zonder eind.

dennis2103

Geplaatst door dennis2103 , lid sinds 17 jaar geleden

12 Reacties

oldford PRO, 5 jaar geleden

Kun je ook live data zien met jouw OBD scanner?
Kijk dan eens naar de fuel trims op zowel LPG als benzine. Het mengsel op LPG zou wel eens flink te arm kunnen zijn.

Na al die tijd met misfire en hikken/stoten te hebben gereden kan de katalysator inderdaad wel eens defect zijn.
Maar als deze foutcode in de 2 weken dat je op benzine reed niet terug kwam, wijst ook dat op een te arm LPG mengsel.

dennis2103, 5 jaar geleden

Goedemorgen Oldford. Toen de pomp vervangen werd heb ik mee kunnen kijken naar de resultaten hiervan. Volgens de gegevens die bij die monteur op zijn laptop verschenen was de gastoevoer zoals het behoorde en concludeerde hij dat er met de injectoren niets aan de hand was. De gaspomp verklaarde in 1e instantie het hikken, wat ik hierna niet meer gehad heb met de auto. Deze auto heeft een LPI systeem, dus zelf regelend. Hier kan je toch niets aan veranderen ?.Dit wordt toch vanuit de boordcomputer geregeld richting de injectoren die de hoeveelheid inspuiten.

dennis2103, 5 jaar geleden

V.w.b. mijn eigen OBD meter. Zover reikt mijn kennis niet om hier bepaalde waardes uit te kunnen halen. Ik kan wel is kijken of dat deze unit dit ook kan.

oldford PRO, 5 jaar geleden

Hoe kies je bij jouw OBD meter voor foutcodes?
Wordt daar ergens het nummer 3 vermeld? (Service of Mode 3 staat voor het uitlezen van foutcodes).
Zoek dan naar het nummer 1. (Service of Mode 1 is het uitlezen van live data). Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PID...

In principe regelt het LPI-systeem helemaal niets. Het wordt geacht het benzine-systeem te volgen door het meten van de lengte van de injectiepuls op de benzine-injector(s), ook al spuiten die op dat moment niet daadwerkelijk in.
Daardoor is de (benzine) motor-computer diegene die de inspuitduur regelt en corrigeert bij veroudering van sensoren.
Maar dat corrigeren werkt ook bij andere oorzaken die een mengsel probleem opleveren, zoals valse lucht of te weinig gas-opbrengst.

dennis2103, 5 jaar geleden

Oké, al doende leert men. Hier had ik dus totaal niet aan gedacht.

Het is een autophix OM 580. Ondersteund een aantal onderdelen dus niet. Waarschijnlijk ook degene die jij bedoeld. Puur mede om te kijken welke foutcodes er in gekomen zijn, dit uit te lezen en te deleten.Simpele OBD dus, zakformaat. Ik kan in deze OBD niets terugvinden hiervan.

Ehhhm Olford, aangaande mijn eerdere vraag omtrent ingezakte klepgeleiders ??. Schijnt dus ook wel een grote oorzaak te kunnen zijn, omdat deze autos geen geharde kleppen/zittingen/geleiders hebben voor het rijden op LPG, waardoor door de jaren heen de slijtageslag wel 10x sneller kan gaan. Hoe is hier jouw mening over, of heb jij toch zoiets van meer zoeken richting de injectoren ( nozzles ). Ik ga binnenkort dus ook nog de auto laten testen aangaande de compressie alsmede lektest.

oldford PRO, 5 jaar geleden

OM580 kan wel degelijk live data lezen. Hier heet het "Data Stream".
Zie pagina 12 t/m 18. https://www.gebruikershandleiding.com/Au...
Voorbeeld laat zelfs een paar fuel trims zien. Van belang zijn ZOWEL de "Long" als de "Short" term fuel trims.

dennis2103, 5 jaar geleden

Ja inderdaad. Ik heb onder dit kopje gekeken en kom inderdaad allerlei omschrijvingen tegen.
Ik neem aan dat ik alleen bij een storing bepaalde waardes kan uitlezen. Bij het wissen van de codes zal deze historie in de OBD ook vervallen neem ik aan, of zie ik dit verkeerd.!!

Tja dat is dus niet mijn sterkste kant, hoe gegevens uit te lezen zijn op de meter onder data stroom. . Op dat punt mis ik de vakkennis.

oldford PRO, 5 jaar geleden

Nee, deze waardes kun je altijd en overal uitlezen. Zelfs als de motor niet loopt, maar dan zijn sommige niet interessant.
Het zijn ook geen waardes uit de historie, maar actuele waardes.
Waardes uit de historie die zijn vastgelegd als een foutcode wordt vastgelegd zijn te zien in Freeze Frame.

De Short term fuel trim is alleen interessant als de motor loopt en de lambdaregeling actief is. (Dan schommelt het percentage.)
De Long term fuel trim wordt aangeleerd en kun je zelfs met motor uit al bekijken.

dennis2103, 5 jaar geleden

Ik heb hier echt met een professional te maken zeg. Goed, ik neem aan dat ik wel bepaalde waardes zal moeten weten om een vergelijk te maken toch ? of werkt dat zo niet.

oldford PRO, 5 jaar geleden

Nee hoor.
Gewoon over een langere tijd bekijken en ook tijdens het rijden net constante snelheid bekijken (iemand anders laten rijden).
Als je een patroon hebt voor een bepaalde brandstof dan stoppen en de motor uitzetten.
Daarna contact aan en de foutcodes wissen (ook al is er geen 1 aanwezig). Dit reset het zelflerende deel. Long term fuel trim is 0% daarna.
Dan motor starten en voor de andere brandstof de procedure herhalen.

Gevonden waardes hier posten.

dennis2103, 5 jaar geleden

Beste Oldford, goedenavond. Door omstandigheden ben ik niet in de gelegenheid geweest om enige reply op mijn probleem te geven de afgelopen tijd.

Inmiddels is bij een garage het inlaatspruitstuk eraf geweest, de nozzles vervangen door nieuwe, bij All-round gasinbouw in Spijkenisse en tot op heden geen misfires meer gehad.

Auto rijdt super en ben er erg blij mee.
Volgend probleem dient zich nu wel aan, maar daar zal ik een nieuwe topic voor aanmaken.
Bedankt voor alle info, heb er veel aan gehad en van geleerd.

dennis2103, 5 jaar geleden

Het is prettig dat je geholpen kan worden door andere mensen op dit forum.

Zo leer je van elkaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Outlander of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.