439 bezoekers online

Mitsubishi Outlander: Verlichting

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 1997, Vermogen (kw): 136

Historie;
Het betreft model Mitsubishi Outlander model oktober 2012 benzine automaat 4X4
geleverd aan 1e eigenaar op 09-10-2012 Duitsland
Geïmporteerd en vervolgens aan mij geleverd op 06-11-2015

Het probleem betreft een storing in de verlichting;
Bij het uitzetten van de verlichting (hetzij handmatig, hetzij door het automatische systeem) blijft het dimlicht branden en gaan tevens de mistlampen branden. (In alle gevallen blijft de verlichting aan de achterzijde van de auto branden).
De verlichting dooft pas wanneer het contactslot op “acc” of “lock” staat.
De storing is op de display van het dashboard niet waarneembaar. Daar lijkt alles goed te functioneren; Het signaaltje “verlichting brandt” dooft en de dashboard verlichting en het navigatie/audio systeem gaan iets feller branden, wanneer de verlichting uitgezet wordt. (automatische of handmatig). Er lijkt dus niets aan de hand te zijn.

Instelling verlichting en geconstateerde fout;
Off; dimlichten blijven branden de mistlampen gaan ook aan
Automatisch; bij meting van te weinig daglicht; de dimlichten gaan branden
bij meting voldoende bestaand licht; de dimlichten blijven branden en de mistlampen gaan ook aan
Stadslicht; dimlichten branden (mistlichten branden niet)
Dimlicht; dimlichten branden (mistlichten branden niet)

Resetten besturingssysteem;
Het terugzetten van het besturingssysteem naar de fabrieksinstellingen heeft helaas het probleem niet verholpen.

Conclusie;
In de praktijk komt het er dus op neer, dat altijd (ook bij voldoende daglicht) de verlichting moet worden ingesteld op dimlicht, om de mogelijkheid op een bekeuring uit te sluiten voor het voeren van mistlichten bij normaal zicht.
Ook de automatische lichtsensor is niet te gebruiken, omdat bij automatische uitschakeling (bij voldoende daglicht) de dimlichten niet doven en bovendien de mistlampen gaan branden.

Hoofdpijn2017

Geplaatst door Hoofdpijn2017 , lid sinds 3 jaar geleden

5 Reacties

Gait62, 2 maanden geleden

Geachte Hoofdpijn,
Beter laat dan nooit!
Ik ben in het bezit van een 2 liter, 2wd, handbak, op LPG gezet, uit Oostenrijk. Zelfde bouwjaar. Ook bij mijn voertuig brandt de verlichting beide. In dit geval, de dagrij-(kleine lampen voor beneden) en dim. Beide willen met geen mogelijkheid meer uit. Achterlichten aankrijgen, gaat enkel door de verlichting fysiek ook op dim te zetten. Inderdaad aan het dashboard merk je niets vreemds. Hij begon er na verloop van tijd pas mee. De oplossing was, compleet de software opnieuw door de Mitsu dealer te laten inlezen. Althans het ging een half jaar goed. Over een paar maanden gaat hij weer naar de dealer in Weesp. Het lijkt erop, althans dat is mijn mening nav bovenstaand, een software probleem. Mvg, Gait

Hoofdpijn2017, 2 maanden geleden

Beste Gait62,
Ik ben er inmiddels achter waar de fout zat. Het betreft inderdaad de boordcomputer en die heb ik dan ook direct laten resetten. Maar dat hielp niet!
De oorzaak van de storing was het opladen van de accu zonder eerst de polen los te maken.
Dit verstoort de software van het management systeem.
Oplossing; beide polen loskoppelen en vervolgens het systeem opnieuw laten opstarten om het probleem te verhelpen.
Ik kwam erachter toen een nieuwe accu geplaatst werd en de polen dus door de monteur waren losgekoppeld. En Eureka; bij het aansluiten functioneerde alles weer naar behoren.
Dus ter lering en vermaak; nooit een accu opladen zonder minimaal de min pool los te koppelen.
Dank voor je reactie!

Gait62, 2 maanden geleden

Beste Hoofdpijn,
Hartelijk dank voor uw gedetaileerde reactie! Weer wat wijzer geworden. Met deze wetenschap, moet mijn Mitsu toch ook weer aan de praat te krijgen zijn, door de vakmensen van mijn garage. Mvg, Gait

Gait62, 2 maanden geleden

Beste Hoofdpijn,
Ik ben inmiddels een fervent volger op YouTube van Scotty Kilmer. Een Amerikaanse automonteur met meer dan 52 jaar ervaring. Ervaring die hij breeduit deelt met zijn volgers. Hij had bij onverklaarbare elektronische problemen, de navolgende tip, om de gehele elektronica te resetten! En is ook nog simpel te doen ook, bij de Mitsubishi Outlander(2012, 2 ltr). 1) verwijder min en plus van de autoaccu. 2) verbind nu de losgehaalde min, die naar de auto loopt dus, met de eveneens losgehaalde plus die naar de auto loopt. Op deze wijze, ik gebruikte een startkabel met ingebouwd ledje, zie je dat langzaam alle elektronica die nog stroom heeft, langzaam leeg loopt over de min van de auto. 3) zet ook de verlichting even aan om eea te versnellen. 4) wacht een tijdje. Ik wachte een uur, en ..............5) draai de verlichting weer uit en sluit eea in omgekeerde volgorde weer aan. 5) gun het voertuig wat minuutjes om weer op spanning te komen en............probleem opgelost!
6) om de auto weer even te laten wennen aan de reset, ben ik eveneens, ook voor de zekerheid nog even een 15 minuten gaan rijden. Mvg, Gait

Hoofdpijn2017, 2 maanden geleden

Zeer veel dank voor Uw uitgebreide reactie. Mocht in voorkomend geval weer een storing optreden in het motormanagementsysteem, dan zal ik dit protocol zeker volgen.
Hartelijke groet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Outlander of stel zelf een nieuwe vraag.