Mitsubishi Carisma: Motor gaat spontaan naar 3000 toeren bij filerijden

Bouwjaar: 1996

Heb een charisma 19 TD van 1996 (250000 km)

Als het een beetje warm weer is en ik een tijdje file rij, stoppen,rijden,stoppen,heel langzaam rijden,stoppen,....
gaat de motor opeens naar 3000 toeren en begint de auto hevig te schokken. Als ik in mijn achteruitspiegel kijk komt er toch wel enorme rookontwikkeling vrij. Kan niet echt zeggen of ie blauw of wit is.Maar meer naar de witte kant.
Ook hoor ik ergens een enorm hard kloppend geluid,(kan niet echt thuisbrengen waar het vandaan komt) precies of er twee harde platsiteken en metalen tegen elkaar slaan. soms gaat de motor spontaan terug normaal lopen, bij ander keren moet ik wat gas geven of een klein stukje rijden (2 meter is genoeg).
Bij vlot verkeer heb ik geen problemen. Het is alleen bij file en stadsverkeer. Weet iemend wat dit is ? Ben een leek op autogebied.

Groetjes,
Mickey Mouse

Mickey7836

Geplaatst door Mickey7836 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Carisma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Compasscard (0), 19 jaar geleden

Beste,

Mijn motor heeft ook kuren als hij goed warm is, vooral na een 40 km autobaan en dan een stukje file.
Als ik een tikje gas geef, dan heb ik onmiddelijk 2000 toeren en het toerental loopt langzaam terug. Op de motor afremmen is bijna onmogelijk. Als hij koud is dan doet hij het niet. De ventilator voor de koeling slaat geregeld aan. De temperatuuraanwijzer blijft mooi in het midden staan.
Roken doet hij niet en rare geluiden maken evenmin.
Als het probleem zich voordoet, dan wordt de motor erg lui en trekt pas terug boven de 2800 tr/min.
Het lijkt alsof de kabel van de gas blijft hangen doch dat is niet het geval bij mij. Het is ook niet de actuator die het toerental verhoogt bij inschakeling van de airco.
't Moet ergens in de dieselpomp zitten denk ik...

Compasscard (0), 19 jaar geleden

Ah ja, die motor van mij is een 90 pk indirect ingespoten turbo diesel van 1998 (F8QT)

Trasher (0), 19 jaar geleden

Grappig: ik heb hem net voor exact datzelfde probleem laten repareren.
Het bleek een defecte turbodrukdoos te zijn. Deze is vervangen en het TD'tje snort weer als ooit tevoren. Duurde wel ff voor ze erachter waren, maar uiteindelijk toch gevonden
Je schrikt je idd te pletter als je ineens voor een stoplicht dit overkomt. Veel bekijks trek je er overigens wel mee :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.