Mitsubishi Lancer: motor schokt.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 4g63

Hallo.

Ik heb een mitsubishi lancer 2.0 16v op lpg/lpi, uit 2006, en met 183000 km op de klok.

Ik heb het volgende probleem:
Bij rijden op de snelweg, constant 130/140 km/h schok de motor af en toe heel even,
ook tijdens optrekken, en ook weer af en toe, schokt hij ook,

Dit doet hij op lpg, maar als ik hem soms is flink door trek op benzine, dan schokt hij ook.

Het schokken duurt maar heel even, net of er 1 cilinder een slag niet mee doet, en dan pakt hij weer, vervolgens gaat het weer een paar km goed.

Auto heb ik uit laten lezen een poosje terug, hij had de storing cilinderoverslag 2de cilinder.( ik had toen ook de gas tank bijna schoonleeg, waardoor hij een keer oversloeg)

Maar goed, aangezien ik dus zowel op lpg als op benzine de klacht heb ligt het mijn inziens niet aan de lpg installatie, of benzine installatie,

Moet dus iets van ontsteking zijn, en zo voelt het ook, ik heb er al 2 andere bobines in gezet ( mijn pa rijd een 2005 outlander) maar nog steeds last.

Waar kan dit weg komen ?
bijv Krukas-sensor bij de distriebutieriem, of l.m.m. of gasklep , sensor op de nokkenas ?

p/s bougies zijn ook nieuw, verder motor tikt niet of wat anders, loopt verder super goed, heeft ook goed zijn volle vermogen.

Wie o wie weet dit euvel ?

Alvast bedankt.

mr.duc

Geplaatst door mr.duc (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Lancer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kan ook een mengselprobleem zijn. LMM zoals je zelf al opperde kan te weinig aangeven, maar valse lucht is ook mogelijk.

Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Werken de lambdasondes wel correct?

mr.duc (0), 13 jaar geleden

Hey hallo.

Fijn dat je zo snel meedenkt.

Uitlaat is gasdicht, lamdasondes lijken mij goed te werken, want er komt geen lamda storing in de ecu, en de uitstoot is goed.
en vandaag alle vacuumleidingen bekeken en die zijn dicht, en alle stekkerverbindingen waar ik zo bij kon ook bekeken, maar nergens corrssie in o.i.d.

Ben zelf monteur geweest, maar dit is denk ik iets echt elektronisch, en heb geen eigen uitlees apparatuur, om meetwaardeblokken te lezen.

maar het lastige is hij doet het af en toe, en niet continu .

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Wprdt het toch laten uitlezen ben ik bang.
Eerst de fuel trim uitlezen. Die hoort rond de 0% te staan.
Bij een grote afwijking is er een mengsel probleem =- lmm geeft te weinig aan, lambdasonde geeft verkeerd aan, valse lucht, brandstofdruk, etc.

Lanbdasondes verouderen ook en ook al krijg je nog geen foutmelding, ze kunnen toch aardig de boel verstieren.
Een indruk krijg je bij uitlezen, maar meestal moet er dan een scope aan te pas komen om het echt te zien.

Hoe weet je dat de uitstoot goed is? Heb je cijfers van een 4-gas test?

mr.duc (0), 13 jaar geleden

Hallo Oldford.

Even over je 2de reactie.

Jouw verhaal over die lamdasondes (zitten er 2 in, 1 voor en 1 na de kat)

Ik heb er is over zitten nadenken, hier nog is een verhaal, en laat hier je mening is over .

Als ik de motor start loopt hij op benzine, na ongeveer 1km gaat hij over op gas, dan loopt hij prima, geen last, ook op benzine (koud) geen last, pas na een km of 20/30 begint het inhouden pas, dus als de boel goed door en door warm, , en ik heb het idee dat als ik 150km/h rij ik er iets meer last van heb dan bij 110 km/h, en bij 150 draait hij harder, dus word hij heter.

Kom ik vervolgen bij een stoplicht en ik accelereer, dus veel verbranding, en veel hitte, dan hikt hij weer op gas, ook als ik hem bij een stoplicht op benzine zet, en hem even maximaal doortrek, dan hikt hij op benzine, bij 6000/7000 toeren ook wel is.

Van laatst is een week op benzine gereden, en toen gaanderweg minder last, ook de eerste dagen erna weer op lpg, langzaam komt het hikken weer terug.

Kan het dus niet zo zijn dat de 1ste lamdasonde, (die zit overigens in het spruitstuk, word dus goed heet)te warm word ?

En een motor op lpg word heter, dan op benzine, maar op lpg is het hikken /schokken ook iets erger.

Wat denk jij ?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Klinkt alsof het gas een verkeerd mengsel heeft. En benzine goed is.
Elk benzineinjectie systeem heeft een wettelijk verplicht zelf lerend systeem (die fuel trim die ik noemde).
Op gas gaat hij kennelijk van zijn middenstand wegleren,
Schakel je over op benzine dan wordt die geleerde correctiefactor toegepast en is het mengsel op dat moment niet goed.
Rijd je langer op benzine dan gaat de ecu weer terug leren richting nulpunt.

Of een sensor een verkeerd signaal geeft als gevolg van hitte of dat het lpg-systeem problemen heeft kan ik hier van daan niet zien.
Een lambdasonde wordt niet zo maar te heet, die zijn ontworpen om tegen behoorlijke hoge temperature te kunnen (vol gas op de Duitse autobahn).

Maar werp eens een blik onder de motorkap/onder de auto na een lange rit. Is het spruitstuk of de kat roodgloeiend?

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Het gas is gewoon een volg systeem,dit is lpi van vialle waarschijnlijk.
Het enigste wat de gas comp doet is de hoeveelheid in te spuiten gas aanpassen,voor de rest zit er totaal geen elektronika aan.
Dat maakt het systeem ook zo aantrekkelijk,geen verdamper,op druk brengen en de injectoren openen en sluiten,meer niet.
Voor de rest denkt deauto dat tie op benzine draait.
Het hikken op benzine kan veroorzaakt worden door dat je langdurig op lpg rijd,ondanks starten op benzine vervuild het benzine systeem.
Injectorreiniger en 25 liter V-power en dat leegrijden.knapt tie goed van op,temeer omdat je zegt dat tie op benzine ook weleens hikt,maar niet zo erg als op gas.
Vialle is een hele fijne installatie maar de stekker verbindingen zijn prut.
Met name de stekker op de gascomp loshalen en inspuiten met contact spray en doe hetzelfde met de aansluitingen op injectoren.
Dat eerst proberen en dan verder zoeken,misschien ook nog een slechte bougie.

mr.duc (0), 13 jaar geleden

Hoi Primera p11

Inderdaad er zit een vialle lpg/lpi istallatie in.

bougies zijn nieuw, en de oude zagen er na 90.dkm nog goed uit

Dat hij hikt/inhoud op benzine lijkt me niet, aangezien ik regelmatig op benzine rijd, maar dit komt wel voor, vooral met euro95 in de tank, dit verouderd nogal snel,
maar ik tank uitsluitend BP ultimate98.

Ik rij nu een dag of 3 op benzine, en op benzine loopt hij nu gewoon goed, nog niets raars waargenomen,

afgelopen weekend heb ik nog wel even de gasklep schoongemaakt, de accupolen er 10 min. vanaf gehaald, om de ecu te resetten, en daarna de gasklep weer opnieuw ingeleerd (10min stat. draaien met alles uit, 10 min met a/c en verbruikers aan)
heb in ieder geval niet meer dat het toerental stat. naar 500 zakt als de a/c compressor erin komt.

De stekker van de gas.comp. bekeken , die is brandschoon, de stekkers van de injectors van de lpi nog niet losgehaald, dan moet hij even op de brug.

omdat het lpi systeem gebruikt maakt van de originele motor ecu, en dus ook alle sensoren, begin ik te vermoeden dat mijn lambda sonde het is, ik heb gelezen dat die een bepaalde levensduur hebben, en op lpg worden ze ook nog is wat heter, en hij hikt ook alleen als hij echt goed heet is, en juist dan doet hij het op benzine ook, als ik zeg maar 50 km op lpg flink heb doorgereden, dan op benzine ga, dan hikt hij alleen onder volle belasting, niet met rustig rijden/optrekken, maar bij maximaal doorhalen.

en wat als ik bij een hete motor de voorste lamda is loskoppel, en dan een stuk rij, dan zou hij een soort middenwaarde moeten pakken, toch ?
als hij dan niet hikt, zou je haast zeker moeten kunnen zeggen dat hij het is.

verder heb ik alle belangrijke stekkerverbindingen los gehaald, maar alles is brandschoon.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

De gas-ecu gebruikt niet rechtstreeks de sensoren van het benzine-systeem.
De inspuittijd voor gas wordt afgeleid van de benzine-inspuittijd (ook al wordt er geen benzine daadwerkelijk ingespoten).
Dus indirect worden die sensoren wel gebruikt.
Als de motor goed loopt op benzine (geen enkel hikje) dan is de lambdasonde dus goed.

Ik denk dat de fout gewoon in het gas-systeem zit, die zal wel te arm staan.
Laten controleren bij een LPG-specialist. Of de fuel trims uit lezen, dan kun je het ook zien.

mr.duc (0), 13 jaar geleden

Hoi oldford.

In jouw verhaal kan ik een heel eind meegaan , maar dan vind ik het nog enkel raar dat als hij op gas begint te doen, hij het op benzine ook gaat doen,
dit vind ik ook het rotte eraan,

zolang ik dus enkel op benzine rijd, heb ik geen last, raar he.

maar ik denk dat ik er maar is mee naar de dealer moet gaan, zodat ze wat meetwaarde blokken kunnen uitlezen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Zoals al eerder uitgelegd, het hele verhaal van de fuel trims (voor Gas EN benzine) zit in de benzine ecu.
Op het moment dat 1 van beide brandstoffen afwijkt, wordt er geleerd en het geleerde wordt onthouden, ook na overschakelen op de andere brandstof. En dan is het mengsel te rijk of te arm, afhankelijk van de fout die de 1e brandstof had.

Dus nee, ik vind het absoluut NIET raar dat er bij rijden op benzine geen problemen zijn.
Fuel trim kan door iedereen uitgelezen worden met een algemene EOBD/OBD2 scanner. Zelfs VCDS (Vagcom) kan dat.
Gassysteem zou ik bij een LPG-specialist laten controleren.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Ik sluit me aan bij wat Oldford zegt,je zal toch moeten gaan meten.
Dat hikken voelt dat als inhouden of voelt dat echt als een abrupte hik,ik kan het niet anders omschrijven.
Hoor je de pomp op toeren als je dat hikje voelt?.
Of blijft de pomp monotoon van geluid.

mr.duc (0), 13 jaar geleden

Hoi primera p11.

Het is geen inhouden, of iets wat op smoren lijkt.

Hij valt gewoon even kompleet weg, ongeveer als tijdens het rijden je kontakt een keer uit en weer aan gaat , voor de rest verneem ik niets raars, zoals ik het voel, is het iets elektronisch, hij gaat niet even op 3 cilinders draaien o.i.d door branstof tekort,

dus of 1 van de injectoren moet er even mee ophouden, of 1 van de 2 bobines moet er even mee stoppen.

Maar ik krijg eigenlijk bijna nooit een storingslampje, enkel heel af en toe ( 2x voorgekomen) loopt hij wat langer onregelmatig, en dan gaat mijn diagnose lampje aan, na een dag of 2 gaat hij ook weer vanzelf uit.

mr.duc (0), 13 jaar geleden

Hallo oldford en primere p11.

We zijn er uit.

Ben gister even bij een gasspecialist geweest.

Auto even aan de computer, sensoren werken allemaal goed, ook mijn lambda.

Maar het lpi systeem had een storing, namelijk gas druk te laag, en waar werd dit door veroorzaakt... de gas pomp in de tank was behoorlijk slecht, en maakte veel rare geluiden ( hoor je in de auto niets van, totdat je de apendage kast open deed ).

De gasspecialist wist het voor 90 procent zeker, gaspomp, dat hij af en toe even vast loopt, en dat dan de gasdruk even weg valt.

Even een gereviseerde pomp erin, en het schokken bij accelereren is weg .

enkel op de snelweg nog een klein hikje waarneembaar, en dit is bevriezing van het gassysteem , te koud inlaattraject, en dan komt er af en toe een brokje puur gas vrij uit het spruitstuk, en dit veroorzaakt het kleine hikje bij een constante snelheid.
Nu heb ik van he luchtfilter de kunstof aanzuigbuis er is even afgehaald, zodat hij niet de steenkoude lucht direct achter de grille wegpak, maar nu uit de motorruimte, en nu is het hikken helemaal weg.

Wat ik nu wil is de buis voor het filter vervangen door iets wat ik net boven het spruitstuk laat uitkomen, zodat hij iets verwarmde lucht aanzuicht, zoals je vroeger bij veel VW's zag,

of je moet iets simpels aan de injectoren kunnen aanpassen
enkel heb ik nu iets meer aanzuig geluid als ik het gas goed intrap, maar dit lossen we ook wel weer op.

Jongens in ieder geval bedankt voor het meedenken, super !

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Gait62 (0), 12 jaar geleden

Beste Lezers,

Misschien is het als mosterd na de maaltijd, maar ik wil het u nog wel even laten weten. Ik ben sinds twee jaar in het bezit van een Mitsubishi Lancer Station met 2.0 ltr op LPG(merk: Teleflex) van bouwjaar 2008 en 73.000 op de teller. Hij verbruikt rond de 1 op 10 en rijdt geweldig.

Echter: 1 ding valt op. Ik kan aan het rijgedrag van de auto 'aflezen' waar wij getankt hebben. Als het witte pomp ipv Esso was, hikt de motor heel regelmatig. Het is net als of er een ontstekingsmoment wordt overgeslagen. Bij gelijkmatig rijden(1 snelheid) of optrekken, het probleem blijft aanwezig en voelbaar. KORTOM: hikken/stotteren?!, probeer eens een andere LPG leverancier!

Veel plezier met uw LPG-Mitsubishi's toegewenst!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.