auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Carisma: Motor slaat af bij stationair draaien

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 GDI

Beste mensen,

Ik heb het volgende probleem, op het moment dat de motor nog koud is en ik afrem voor een stoplicht of iets dergelijks, dan loopt het toerental heel hard terug en slaat de motor af. Wanneer de motor warm is dan verdwijnt dit probleem compleet. Iemand enig idee hoe ik dit oplos?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Tinus20 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Wat je kan proberen is het volgende (heeft bij mij overigens nog niet geholpen...)

-Gasklephuis schoonmaken. Volg vanuit je luchtfilter (grote zwarte doos) de dikke plastic buis die naar je motor loopt. Het losschroefbare metalen gedeelte wat je als eerste tegenkomt na die plastic buis is je gasklephuis. Het kabeltje van je gaspedaal zit hier ook aan. Dit onderdeel kan je losschroeven en er in kijken. Als ie vies is van binnen, schoonmaken met carburateurreiniger.

-Check je stappenmotor. Deze zit in je gasklephuis geschroeft en regelt je stationaire toerental. Ga als volgt te werk: Zorg voor koude motor, haal accu 10 minuten los. Start motor: Begint je toerental nu hoger dan 800 a 900? Dan werkt je stappenmotor. Voor de zekerheid kan je deze procedure herhalen, maar dan met de kabel uit de stappenmotor getrokken. Als het goed is start ie dan met een laag toerental (en slaat ie af enzo). p.s Door je accu los te halen, reset je je ECU (computer) en gaat ie in initialisatiemodus. Voor de zekerheid zou ik hem even 10 minuten stationair laten lopen zonder dingen te gaan doen (gasgeven ofzo, maar ook geen lichten / radio / airco aandoen) Na 10 min. is de initialisatie wel klaar en kan je het contact uitdraaien.

-Check je klepspeling. Dit is motorafhankelijk. Bij mij stonden de kleppen te strak afgesteld (te weinig speling) Op een ander forum werd dit als mogelijke oorzaak aangewezen voor de koude startproblemen... helaas maakt het bij mij niet uit.

-Wat ook zou kunnen is dat de stappenmotor opzich wel werkt, maar geen goed signaal naar de ECU terugstuurd, waardoor deze 'denkt' dat ie aanstaat, terwijl dat niet zo is. Dit is maar een gokje, maar omdat de stappenmotor makkelijk zelf te vervangen is zou je op de sloop er ter plekke even eentje in kunnen zetten....

Als dat nou ook niet helpt, dan is het waarschijnlijk de temperatuursensor. Kost iets van 60 a 70 euro naar het schijnt.... en als dat niet werkt... tja, dan is de ECU kapot ofzo (onwaarschijnlijk) en dan moet je er denk ik maar mee leren leven :)

Suc6!

Bram19822 0

16 jaar

Staan je multiriemen niet te strak ??

br0ns 0
badge

16 jaar

Even vanuit eigen interesse (en denk ik ook wel handig voor de topicstarter): Hoe kan je 't beste checken of ze niet te strak staan?

Bram19822 0

16 jaar

Beste allemaal,

excuus voor mijn verlate reactie! Gezien het feit dat ik gezegend ben met twee linkerhanden ga ik bovengenoemde zaken voorleggen bij mijn garagebedrijf. Ik kan alvast zeggen dat ze 3 weken geleden het gasklephuis hebben schoongemaakt en het probleem is dus nog steeds aanwezig. Ik neem dus aan dat ze nu naar de genoemde zaken moeten gaan kijken.
Mijn vraag is eigenlijk ook nog: behalve dat het een vervelende kwaal is, maar kan het kwaad?

Alvast bedankt voor alle reacties!

Tinus20 0

16 jaar

[quote=Bram19822]Even vanuit eigen interesse (en denk ik ook wel handig voor de topicstarter): Hoe kan je 't beste checken of ze niet te strak staan?[/quote]
Je moet ze ongeveer een halve tot cm kunnen indrukken.

br0ns 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.