Ik heb een Mitshubishi Carisma 1.8 GDI uit 1998 met 192 000 KM op de klok. Heerlijke auto, maar de auto heeft last van een haperend toerental en een tikkend geluid in de motor. Het tikkende geluid is meestal weg nadat de auto een tijdje op snelwegtempo heeft gereden en de motor warm is.
Wat betreft het haperend toerental --> het gashuis is reeds gereinigd, maar het probleem blijft bestaan.
Herkent iemand deze problemen en wat kan ik er aan doen? Mijn dank is alvast groot!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is zeer waarschijnlijk een niet goed afgestelde klepspeling. Voor zover ik weet moet de klepspeling van de inlaatkleppen 0.20 mm zijn en die van de uitlaatkleppen 0.30 mm bij WARME motor. Dit is zelf af te stellen. Gaat als volgt (dit is vrijblijvend advies, eigen risico dus!)
-Zorg dat motor warm is
-Zet auto op handrem en in de 5e versnelling en krik bij voorwiel op totdat wiel vrijkomt.
-Je moet de 'deksel' van je motor loshalen (dat ding waar de oliedop ook op zit). Voordat dit kan moet je alle slangen / stekkers bougiepluggen loshalen. Hoe en wat precies hangt van je motor af. Even intelligent doen en je ziet het vanzelf wel.
-Vervolgens met een dopsleutel (zo'n ratelding) met e.v.t verlengstuk de schroeven van de deksel losdraaien en de deksel loshalen. Pas op: er zit een afdichtrubber tussen deksel en motor. Als ie nog helemaal netjes / heel is, kan je hem op eigen risico laten zitten. Beter is er een nieuwe op zetten.
-Hierna de kleppen stellen. Die aan de kant van de bumper (waar het uitlaatspruitstuk zit) op 0.30 mm. en die aan de achterkant (aan voorruitzijde) op 0.20mm. Als je het wiel draait, dan zie je de motor meedraaien en zie je een soort tuimelaartjes die op bepaalde momenten bewegen en de kleppen (die dingen waar die veren in zitten) naar beneden duwen.
De afstand tussen het puntje van de tuimelaar en het puntje van de klep is de klepspeling. Aanpassen kan door de borgmoer op de tuimelaar met dopsleutel lost te draaien en met een kruiskopschroevendraaier de stelmoer te verstellen. Meten kan door een voelermaatje (heel dun plaatje metaal, te koop bij bouwmarkt) tussen klep en tuimelaar te duwen. Die moet nog nét passen.
Je kan alleen kleppen stellen die 'vrij staan' ofwel die niet worden ingedrukt door een tuimelaar. (is ook logisch, want anders drukt de veer uit de klep omhoog en past er sowieso geen voelermaat tussen) Er is een volgorde waarin je het moet doen:
Zet cylinder 1 op tuimelen (precies het moment waarbij de ene klep dicht en de andere open gaat)
Dan kan je de uitlaatkleppen van cylinder 2 en de inlaatkleppen van cylinder 3 stellen
Cylinder 4 kan je zowel in - als uitlaatkleppen stellen
Vervolgens zet je cylinder 4 op tuimelen
Dan kan je de uitlaatklepen van cylinder 3 stellen en de inlaatkleppen van cylinder 2
Cylinder 1 kan je in- en uitlaatkleppen stellen.
Moeilijk? Nee, wel even goed opletten wat je doet en vooral NIKS in je motor laten vallen. (schroeven, steentjes brillen, bepaalde vissen) Leg ook je deksel op een plek waar er geen steentjes ofzo in kunnen vallen en plakken. Draai na afloop de schroeven van de deksel niet te strak vast!!!!!!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar