wij hebben carisma van 1997 deze rijdt prima verder geen problemen.
maar de laaste dagen gaat onder het rijden het accu lampje branden.
deze licht even op en gaat dan weer uit.
als ik de auto gewoon start en stationair laat draaien blijft het lampje uit maar zodra ik begin te rijden gaat hij aan/uit/aan etc.
zou het kunnen dat de accu aan zijn einde is ongeveer 5 jaar oud.
graag zou ik willen weten wat hier aan te doen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nee, niet de accu maar wel bijna zeker is de dynamo aan het einde.
Deze kan het niet meer bijsloffen als er een hoger toerental is. Meestal is de spanningsregelaar stuk of zijn de koolborstels versleten. Er is maar 1 goede oplossing: vervangen.
Gr.
Controleer de spanning van de riem eens als hij te strak staat en je gaat afremmen dan wilt dit lampje ook wel eens gaan branden.
Het zelfde is het als hij te los staat
bedankt voor de info.
wat zijn globaal de kosten van dit vervangen ( dynamo,spannings regelaar,kool borstels ).
16 jaar
ik ben niet een autotechnicus maar wel een beetje technisch.
welke riem bedoel je en hoe kan ik de spanning meten en aanpassen ?.
16 jaar
Voor kosten kijk op: www.hbase.nl en geef daar je kentekennummer in. Dan kijken bij " starten en laden".
Gr.
Als je de motorkap open doet zitten aan de bij rijders zeide 2 riemen en de achterste is voor de dynamo deze kan je testen door hem in te drukken als je hem ongeveer een halve centimeter kan in drukken is hij goed meer is te ruim en dan moet je hem opstellen dat doe je door de spanner los te halen met een boutje 14 en een boutje 14 aan de onderkant van de dynamo dan is de spanschroef in te draaien met een buitje 12
ik heb net naar de dynamo gekeken en inderdaad kan ik de riem wel 2 cm indrukken.
ik zal morgen gelijk hem proberen op te stellen.
als dan nog het lampje gaat branden af en toe zal het dan toch een nieuwe dynamo worden of 2e hands.
of zou ik best nog wel een tijdje hiermee door kunnen rijden.
alvast bedankt voor de info
16 jaar
in mijn vorige probleem gaf ik aan dat ik problemen had met mijn auto.
ik had het probleem dat soms onder het rijden het lampje van de accu ging branden.
ik had wat tips gekregen om de riem te controleren of deze ook te slap of strak stond deze heb ik afgesteld maar
er was nog steeds geen verbetering.
het lampje gaat nu steeds vaker branden al met een beetje gas geven al.
dus zal er inderdaad een nieuwe dynamo in moeten.
mijn vraag is is dit makkelijk zelf te doen en waar zou ik dan op moeten letten.
als ik de nieuwe dynamo heb geplaatst moet ik dan ook nog afstellingen doen of is het starten en rijden.
ik weet ook niet of het merk wat uimaakt wat er in moet er zit nu een bosch dynamo in van 70A.
alvast bedankt voor tips voor deze vragen.
afz : fred
16 jaar
Even op letten dat je een dynamo hebt met dezelfde aansluitingen. Een ander merk wil nog wel eens andere aansluitingen hebben terwijl de dynamo zelf wel past.
Bij vervanging de massakabel van de accu eerst losnemen. Nadien is het gewoon starten en rijden weer.
Gr.
nog even een vraag ik had een tip om de dynamo te laten reviseren is dit aan te raden of vernieuwen.
en hoe zit het met de spannings regelaar moet deze ook worden vervangen.
bedankt voor de moeite.
16 jaar
Deze zit in de dynamo en word dus altijd mee vervangen. Neem een ruil dynamo.
Hans
ok bedankt weer wat geleerd.
afz fred
16 jaar
eerst je riem op spanning dan de rest.
16 jaar
de dynamo is geresiveerd en geeft netjes 14,6 volt als ik meet op de accu met draaiende motor.
als de auto uit staat is het voltage 12,4 volt op de accu.
ik heb nog steeds problemen dat het lampje gaat branden tijdens het rijden.
als ik de auto even stationair laten lopen en dan ga rijden gaat het redelijk maar dan gaat het lampje van de accu al weer gauw branden.
ook begint de auto nu te haperen onder het rijden als ik wat meer toeren maak.
zal het toch de accu zijn die aan vervanging toe is.
graag hulp bij dit probleem.
16 jaar
ik heb ondertussen de accu laten meten deze schijnt ook goed te zijn.
zou het toch ergens een lek spanning zijn en waar zou ik moeten zoeken.
kan het ook een storings melding zijn die nog in het systeem zit hoe zou ik deze er uit kunnen halen.
graag hulp bij het probleem de auto rijdt op zich nog prima.
16 jaar
ik heb EINDELIJK de fout gevond dit kan niet missen.
ik heb de mitsubitshi workshop manual nog eens doorgespit en ben er achter gekomen dat er ook een een alternator relais in het
cirquit in opgenomen.
in de manual stond hoe je deze kunt doormenten en heb dit ook gedaan.
het relais rammelt als je het schud en met het doormeten blijkt dat hij niet goed is.
als dit het probleem niet is dan weet ik het ook niet meer.
morgen zal ik kijken of de garage nog 1 heeft liggen.
voor de mensen die het willen weten is het nummer van het relais md113566
afz fred
16 jaar
ik dacht dat ik het probleem had gevonden maar het relais was ook niet het probleem.
na veel zoeken is me gelukt wat de garage en dealer en de anwb niet heeft kunnen vinden.
op de dynamo zit een connector met de letters L EN S.
er gaat een blauwe draad van L naar het dynamo relay.
en de rode S draad gaat naar het contact spannings knoop punt.
bij het knoop punt zat een connector blokje wat helemaal gaar was.
ik heb de draden opnieuw gestript en er een krooon steen opgezet.
en het probleem is nu verholpen.
iedereen bendankt nog voor de goede tips.
16 jaar
Fijn dat de auto het weer doet. Jammer dat je voor niets een geresiveerd dynamo geplaatst hebt.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar