Hallo, ik heb een carisma uit 98. Nu is het zo dat als ik op de snelweg iets hader dan 120 rijd, het stuur heel lichtjes begint te trillen en dan heeel licht gaat sturen, net alsof er geen contact is met het wegdek, alsof de voorbanden op ijs rijden. Het lijkt dat ook alsof er veel speling in de middenstand staat. Hij rijdt dan heel onstabiel en heel zwabberend.
Ik kan ook, als ik harder dan 120 rijd, het stuurwiel gewoon flink heen en weer bewegen zonder dat er iets gebeurt.
Ook een raar iets is het feit dat als ik een bocht naar rechts draai, het stuur niet vanzelf naar de rechtuistand wilt, ik moet het stuur altijd zelf terugdraaien, Het stuur blijft ook uitzichzelf een beetje naar rechts staan, als hem dus niet zelf handmatig in de rechtuitstand zet, blijft de auto naar rechts rijden zonder dat ik mijn handen aan het stuur heb.
Ook schokt het stuur veel, vooral op klinkerwegen. Als je je handen loslaat , dan zie je echt het stuur flink bewegen.
Volgende is al gedaan, zonder resultaat:
-uitgelijnd, 2 x (bij van essen, rapport meegegeven)
-2 nieuwe banden voorop
-nieuwe fuseekogels, linker had iets speling, heb ze dus gelijk allebei vervangen.
-bandenspanning heb ik ook al mee geexperimenteerd, ook zonder resultaat.
welke auto-expert kan, naar aanleiding van bovenstaande problemen, een idee hebben van wat het kan zijn?
Ik heb zelf meer verstand van computers.. ;-)
Ik vind het namelijk een beetje eng rijden zo, vooral omdat vaak mijn kinderen erin zitten.
Groet,
Autootje
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit lijkt op een defect in het stuurhuis, overmatige speling of te strak afgesteld
Laat dit controleren door de garage.
mvg,
Hans.
ik gooi het op je schokbrekers ,dan gaan je banden stuiteren en hebben geen contact meer met de weg,laat eens iemand meerijden met een ander auto de snelweg op en laat die andere eens kijken ofdat je wielen niet stuiteren ,links en rechts ,en wel uitkijken natuurlijk.je kunt ze ook laten testen bij bandencentrale,maar omdat particulieren wel wat geld willen uitsparen is dit een goede methode nog effe anders krijg ik weer commentaar WEL UITKIJKEN,laat er een duopassagier meegaan in de tweede auto die kan kijken
16 jaar
[quote=robby10030]de snelweg op en laat die andere eens kijken ofdat je wielen niet stuiteren ,links en rechts natuurlijk.je kunt ze ook laten testen bij bandencentrale,maar omdat particulieren wel wat geld willen uitsparen is dit een goede methode[/quote]
Deze test geeft overigens geen 100% zekerheid. Als je twijfelt dan is het aan te raden om met gespecialiseerde apparatuur er naar te laten kijken, in de meeste gevallen is dit zelfs gratis.
Gr. paul
staat er toch bij jonge
16 jaar
[quote=robby10030]staat er toch bij jonge[/quote]
Er staat iets anders... zo wordt het ook gelezen. [i]je kunt ze ook laten testen bij bandencentrale, maar omdat particulieren wel wat geld willen uitsparen is dit een goede methode, laat er een duopassagier meegaan in de tweede auto die kan kijken[/i]
Gr. paul
bedankt voor de reacties! Ik denk zelf ook niet dat het het stuurhuis is, want dan moet je de speling toch ook hebben bij kleinere snelheden? Ook heb ik zelf die test gedaan waarbij je naast de auto staat en aan het stuurwiel draait, dit gaat ook goed. Wiel beweegt meteen bij sturen.
Ga denk ik wel even naar profile tyrecenter toe, die moeten dit toch kunnen testen?
16 jaar
[quote=mitsutje]Ga denk ik wel even naar profile tyrecenter toe, die moeten dit toch kunnen testen?[/quote]
Wat betreft het testen van schokbrekers wel...
Gr. paul
D'r zijn Carisma's met een kunststof bevestigingspunt van de veerpoten, wat wel eens stuk gaat is mij hier verteld. Ook mijn autos is instabiel maar dan vnl. bij zijwind. Garage heeft ernaar gekeken, maar de mijne schijnt metalen bevestigingspunten te hebben. Op hun advies hulpveren laten monteren maar dat maakte slechts zeer weinig uit. De banden GOED op spanning zetten maakt wel een merkbaar verschil. Kreeg laatst van de dealer te horen dat de Carisma toch wel enigszins slap afgeveerd is en dat dat oorzaak kan zijn.
mvrgr
Peter
16 jaar
Ok, ben dus naar profile geweest en de schokbrekers zijn getest. Uitslag was dat er iets verschil zat in de schokbrekers voor, dacht zo'n 20%. Maar volgens hun kan dit niet de klachten veroorzaken, lijkt mij ook?
Pfff.. wordt er wel moe van, vooral van het feit dat het zoveel dingen kunnen zijn... Straks heb ik de hele auto vervangen..
Wil er misschien iemand van jullie in de omgeving Gelderland ernaar kijken??
16 jaar
[quote=Peter Schouten]D'r zijn Carisma's met een kunststof bevestigingspunt van de veerpoten, wat wel eens stuk gaat is mij hier verteld. Ook mijn autos is instabiel maar dan vnl. bij zijwind. Garage heeft ernaar gekeken, maar de mijne schijnt metalen bevestigingspunten te hebben. Op hun advies hulpveren laten monteren maar dat maakte slechts zeer weinig uit. De banden GOED op spanning zetten maakt wel een merkbaar verschil. Kreeg laatst van de dealer te horen dat de Carisma toch wel enigszins slap afgeveerd is en dat dat oorzaak kan zijn.
mvrgr
Peter[/quote]
Bedankt voor de tip, bedoel je dus de bovenkant van de veerpoten? En op hoeveel bar heb je jouw banden gezet?
16 jaar
schokbrekers
16 jaar
2 bar is altijd goed die meters links en rechts wijken toch van elkaar af
16 jaar
instabiel bij zijwind kan ik me wat bij voorstellen maar op een gewone rechte weg zonder zijwind moet hij toch niet gaan zweven[quote=Peter Schouten]D'r zijn Carisma's met een kunststof bevestigingspunt van de veerpoten, wat wel eens stuk gaat is mij hier verteld. Ook mijn autos is instabiel maar dan vnl. bij zijwind. Garage heeft ernaar gekeken, maar de mijne schijnt metalen bevestigingspunten te hebben. Op hun advies hulpveren laten monteren maar dat maakte slechts zeer weinig uit. De banden GOED op spanning zetten maakt wel een merkbaar verschil. Kreeg laatst van de dealer te horen dat de Carisma toch wel enigszins slap afgeveerd is en dat dat oorzaak kan zijn.
mvrgr
Peter[/quote]
16 jaar
[quote=robby10030]2 bar is altijd goed die meters links en rechts wijken toch van elkaar af[/quote]
2 bar is te weinig.. minimaal 2.2 / 2.3 max 2.6. Banden op spanning brengen in koude toestand, indien warm met 0.3 verhogen.
Gr. paul
zoals ik al zeg die meters wijken allemaal van elkaar af 2bar of 2.2 ga bij een pomp op 2 bar zetten ga naar een andere pomp controleren kom je er wel achter[quote=paulkelder][quote=robby10030]2 bar is altijd goed die meters links en rechts wijken toch van elkaar af[/quote]
2 bar is te weinig.. minimaal 2.2 / 2.3 max 2.6. Banden op spanning brengen in koude toestand, indien warm met 0.3 verhogen.
Gr. paul[/quote]
16 jaar
[quote=robby10030]zoals ik al zeg die meters wijken allemaal van elkaar af 2bar of 2.2 ga bij een pomp op 2 bar zetten ga naar een andere pomp controleren kom je er wel achter[/quote]
Met andere woorden.... Knal er maar wat in, maakt niet uit want het klopt toch nooit. De meeste meters bij pompen zijn digitaal en zeer nauwkeurig.
Gr. paul
Ik denk dat Paul uitgaat van een goede bandenspanningsmeter?
mvg,
Hans.
[quote=Hans4040]Ik denk dat Paul uitgaat van een goede bandenspanningsmeter?[/quote]
Uiteraard...
Gr. paul
test het effe uit je hebt toch pause nu.[quote=paulkelder][quote=robby10030]zoals ik al zeg die meters wijken allemaal van elkaar af 2bar of 2.2 ga bij een pomp op 2 bar zetten ga naar een andere pomp controleren kom je er wel achter[/quote]
Met andere woorden.... Knal er maar wat in, maakt niet uit want het klopt toch nooit.. De meeste meters bij pompen zijn digitaal en zeer nauwkeurig.
Gr. paul[/quote]
16 jaar
Ik heb 'm op 2.1 voor en 2.0 achter staan, is net iets minder dan de spanning voor vollast (2.2 v / 2.0 a). Is dus redelijk in overeenstemming met de sticker en het instructieboekje. En ook bij rechtuit rijden zonder wind is mijn Carisma niet mooi stabiel. Lijkt net of hij aan het spoorzoeken is...
groeten,
Peter
16 jaar
[quote=Peter Schouten]Ik heb 'm op 2.1 voor en 2.0 achter staan, is net iets minder dan de spanning voor vollast (2.2 v / 2.0 a). Is dus redelijk in overeenstemming met de sticker en het instructieboekje. En ook bij rechtuit rijden zonder wind is mijn Carisma niet mooi stabiel. Lijkt net of hij aan het spoorzoeken is..[/quote]
minimaal 2.2 / 2.3 max 2.6. Probeer dat maar eens.
Gr. paul
ik lees niks over de wielen...
wat voor wielen en wat voor banden zitten er onder?
brede banden en grote velgen die iets meer naar buiten komen kunnen ook voor spoorzoekertje spelen....
Hallo Arie,
Er zitten gewone standaard stalen velgen onder, dus geen brede banden o.i.d.
mvrgr
Peter
16 jaar
Goedemiddag,
Heb inmiddels Paul's advies gevolgd en het heeft resultaat. Auto is een stuk minder zwabberig geworden.
mvrgr
Peter
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar