Hallo,
Ik heb een storing in mijn Mitsubitshi Carisma uit 1998, de motor slaat soms (meestal om de 400 km) niet aan.
De accu is goed, de startmotor draait netjes, maar start niet. na een uur of een dag start hij wel meteen goed.
Ik heb de bobine kabels vervangen, er zat een kabelbreuk in, daarna leek het opgelost. Ik heb de benzinepomp vervangen door een tweede hands, daarna leek het goed. Vandaag weer dezelfde soring, ik constateerde dat de brandstofpomp niet aanging, daarna wilde ik kijken of er wel onsteking was, maar bij het nogmaals proberen sloeg de motor meteen aan, ik weet dus niet of er bij de storing ook de onsteking niet werkt.
Hoe kan ik een storing verhelpen nu alles weer werkt voor een tijdje?
Ik hoor graag u reacties!
Groeten Govert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Govert, eerst dit. Er is verschil tussen starten en aanslaan...Jouw auto start wel maar slaat soms niet aan...Ik vermoed dat de brandstofvoorziening soms niet op gang komt. Als dat zo is? zoek dan in de aansturing van het relais wat de bezinepomp commandeert.. Als de ontsteking niet wordt aangestuurd? dan wordt er ook geen brandstof gepompt. (wettelijke maatregel dacht ik sinds 20 jaar of meer). Luister ofje de electrische benzinepomp hoort? daar begin je mee.
Beste Cor, dank voor u reactie. Ik START met leren vandaag:) Ja, wellicht dat de brandstoftoevoer ergens een elektrische storing heeft. De aansturing van het relais, dat is de sleutel? Dat de transponder niet werkt? In een eerdere storing is de motor ook een keer uitgevallen op de snelweg, kan dat als de transponder niet goed werkt? Ik ben een hobby sleutelaar die graag meer wil weten, en in dit geval moet oplossen. Vanochtend toen mijn Carisma niet wilde starten, was er geen brandstofpomp aktiviteit te horen, ik het deksel eraf geschroefd om het te kunnen horen.
Ik vraag mij af of het de transponder/leesring is, een relais, of een sensor??
Graag u reactie!
Vriendelijke groet, Govert
6 jaar
Daarvoor moet je het betreffende type kennen. In grote lijnen is het als volgt. Soms werkt de pomp een paar tellen als het contact wordt ingeschakeld. De pomprelais wordt daarvoor rechtstreeks uit de CVE bestuurd. Maar altijd zal de pomp ingeschakeld worden als de ontsteking gaat functioneren. Al de door jou genoemde onderdelen kunnen de oorzaak zijn van het niet lopen van motor. De transponder beveiligd het contactslot tegen gebruik met een niet gecodeerde sleutel. Een sensor is een component dat een voor hem bedoeld signaal doorgeeft aan de cve.
Een relais is een electrisch bediende schakelaar. Een kleine stroom is voldoende om de relais in te schakelen waar een grote stroom nodig is.
Natuurlijk zijn er veel meer toepassingen.....
Ik heb nooit meegemaakt dat een transponder de oorzaak was van het stilvallen van een motor....
Oke, dank voor je reactie! Dus kunnen we de transponder scippen;) is het dan logisch dat de storing in een nokkenas sensor of krukkenas sensor zit? Of een slechte elektrische aansluiting?
En hoe dat uit te sluiten nu alles weer werkt voor even? Veel vragen, op zoek naar de oplossing.
Ik hoor graag u reactie.
Groeten Govert
6 jaar
Als ik het nog goed weet geeft een krukas of nokkenassensor een foutmelding.. blijft over brandstof gebrek,denk ik...
De bedrading van de benzinepomp voorbij het relais maaktgeen deel uit van de zelfdiagnose.
Ondertussen heb ik de ECU opnieuw gereset, en vandaag een nieuwe nokkenas sensor geplaatst. Vandaag een ritje gemaakt en een keer sloeg de motor heel kort af tijdens het rijden. De krukas sensor kan ik uitsluiten denk ik, want die werkt magnetsich. Dus waarschijnlijk iets in de bedrading van de bezinepomp, zoals u al aangaf. Kan ik het brandstofpomp relais uitsluiten bij dit type storing? Waar begin ik morgen met zoeken naar een kabel defect?
6 jaar
Hoi,
ik heb de bedrading vanaf de brandstoftoevoereenheid tot aan de zekeringen heel nauwkeurig visueel gecontroleerd, ik kon geen kabelbreuk of ande defect vinden. Daarna met lopende motor de bedrading van de sensors en brandstofpomp bewogen om te kijken of de motor zou uitvallen, geen resultaat. De motor loopt perfect zonder storing. De zekeringen en relais kast los gemaakt om alle aansluitingen te controleren aan de onderkant, dat zag er allemaal goed uit. De bedrading en aansluitingen van het brandstofpomp relais zijn prima. Mijn conclusie is dat wellicht het relais soms storing geeft. Probleem is dat ik nergens een brandstofpomp relais van mijn Mitsubitshi carisma kan bestellen met dezelde getallen. MB 953382 11 167 12 v Siemens-A101-X7 Wie weet waar ik dit relais kan bestellen??
6 jaar
Hoi Cor,
Het ziet erna uit dat ik mijn auto naar de sloop kan brengen, de motor viel weer uit , Starten ging wel, maar de motor sloeg niet aan daarna. pas na 5 minuten herhaalderlijk starten sloeg de motor weer aan, daarna geen uitval meer gehad voor 30 km.
Ik kan NERGENS de brandstofpomp relais kopen met de juiste waarden. MB 953382 11 167 12V Siemens-A1001-X7
Wat kan de oplossing zijn voor dit probleem?
Groeten Govert
6 jaar
Is het relais van,bijvoorbeeld,de claxon,hetzelfde als die je nodig hebt,dan kan je deze even gebruiken.
Of anders: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onder...
Succes
6 jaar
Ik "denk" dat je brandstofpomp verlangd naar de eeuwige jachtvelden.
Als hij niet aanslaat probeer het volgende dan eens.
klop 'met beleid' onderaan op de benzinetank met een borstel(steel) of hamer of....en probeer nogmaals.
Succes
6 jaar
De brandstofpomp heb ik reeds vervangen door een tweede hands.
Via de onderdelenlijn een aanvraag gedaan voor het brandstofrelais, en een reactie gekregen.
Ik laat weten of dat de uiteindelijke oplossing is.
Groeten Govert
6 jaar
Heb ook een Carisma van ,98 een 1.6 benzine.
Zelfde probleem gehad,wel starten maar niet aanpakken.
Probleem lag toen in het contactslot bij mij.
Slot met WD40 in gespoten,slot moet soepel draaien,en sinds dien geen problemen meer gehad.
Gr Jan
6 jaar
Uiteindelijk heb ik de auto naar de sloop gebracht.
Ik heb het relais van de brandstofpomp ook nog vervangen, maar nog steeds dezelfde storing.
Het contactslot was het niet, de motor sloeg ook af tijdens het rijden.
Ondertussen heb ik een Mitshibishi space star gekocht, na het vervangen van ashoezen (Brezan!!) alles goed en wel. Dank voor jullie reacties , en veel rij plezier!
Groeten Govert
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar