Mijn schoonvader heeft al geruime tijd last van het voortdurend branden van het motormanagment lampje.
Hij heeft em al 2 keer laten uitlezen 1e keer storing dus nieuwe nokkenassensor en nieuwe lamdasonde en de 2e keer gaf hij geen storing aan terwijl het lampje wel steeds bleef branden.
De auto loopt prima geen afwijkingen wat betreft stotteren of inhouden ook verbruikt hij niet meer brandstof dan normaal.
Nu heb ik ergens gelezen dat er verschillende soorten lamdasondes zijn ook speciaal voor auto`s die op lpg g3 rijden.
Mijn vraag is of dit klopt en zo niet wat kan dan het probleem zijn??
Wie kan mij helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zijn wel verschillende soorten lambdasondes, maar dat is niet voor LPG.
Ook kun je niet de ene soort vervangen door een andere. Dat gaat de motor-computer niet begrijpen.
De lambdasonde die vervangen is: is daar een originele sensor voor gebruikt of een universele?
Als het storingslampje brandt, dan moet er ook een foutcode uit te lezen zijn. Dat is zelfs een wettelijke verplichting.
Moet je wel uitlezen op de manier die hoort bij deze verplichting - dat is met een EOBD/OBD2 scanner.
Hij heeft gewoon een originele erin laten zetten .
Is het verstandig om een afspraak te maken met een lpg specialist degene die de installatie ook heeft ingebouwd?
Is het ook zo dat ook de lpg installatie een computer heeft die uitgelezen kan worden?
13 jaar
LPG installatie zal zeker wel een computer hebben. Hoeveel en wat er daar uit te lezen is verschilt per merk/type LPG systeem.
Aan de LPG-computer zit tegenwoordig echter niet veel meer aangesloten, dus veel kwa motor-sensoren is er niet uit te lezen.
De bedoeling van het hele G3 verhaal is dat je storingen aan de motor via de motor-computer kunt uitlezen.
Deze blijft namelijk gewoon werken tijdens rijden op gas en weet niet eens dat er op gas gereden wordt.
In 1e instantie moet je dus de benzine-computer uitlezen, want die zet dat lampje aan.
Tenzij je toevallig een automaat hebt, dan kan ook de automaat datzelfde lampje aan zetten.
Helemaal officieel is het ook geen motormanagement lampje meer, maar een MIL (Malfunction Indicator Light).
Bedoel je met automaat de transmissie van de auto?
Het is inderdaad een automaat.
Zou je me kunnen uitleggen wat je bedoelt met de automaat kan het lampje aanzetten ?
13 jaar
Jawel, ik bedoel de automatische versnellingsbak.
En jawel, ook deze kan dat zelfde lampje (MIL) aanzetten als er een fout wordt geconstateerd (ergens in/bij de versnellingsbak).
Dat zou dan gelijk verklaren waarom je met een brandend lampje bij de motor geen fout vindt.
En wat kunnen we er dan aan doen of beter gezegd wat kunnen we proberen om het probleem te verhelpen?
13 jaar
Foutcode (laten) uitlezen. Er zijn zoveel mogelijkheden tegenwoordig waarom dat lampje aan gaat, dat je zonder foutcode(s) niks begint.
Dit keer dan zowel de motor als de automatische versnellingsbak uitlezen.
Misschien ook beter om een EOBD/OBD2 scanner te gebruiken. De meeste van dit soort scanners zullen alle mogelijke ecu's tegelijk uit lezen.
Auto op benzine zetten,resetten, en gaan rijden,een week.
Verschijnt het lampje weer zit het in het benzine systeem.
Verschijnt het lampje niet,dan ga je op lpg rijden,verschijnt tie dan wel,dan zit het in het lpg systeem.
En ik denk eerder dat de storing door de lpg installatie veroorzaakt word.
Als de automaat in storing valt blijft tie vaak in de derde versnelling staan,een vorm van noodloop.
Ik vermoed dat de lambdaregeling eruit loopt door het te arm staan van de lpg installatie.
ik vermoed dat hier een AG of vialle installatie inzit,eerder een AG installatie.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Star of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar