Motorstoringslampje ging branden, code: misfire cyl 4.. loopt moeilijk stationair en heeft weinig vermogen. Alle bougies gewisseld. De bougies van cyl 1 en 3 stonden in de zwarte dikke olie. De olie zit NIET op de electrodes. Dit zijn ook de cyl's zonder spoelmontage? Met nieuwe en schone bougies loopt het allemaal weer soepel. Storing gereset.
Mijn vraag: wat kan de oorzaak van de olie in de bougietunnels zijn? Is het niet raar dat OBD cyl4 vermeld, maar dat de olie in 1 en 3 zit? Mijn uitgangspunt als ik voor de auto sta: 4 is meest rechtse?
Heb twee weken geleden wel olie bijgevuld, maar volgens mij niet teveel. Stond nu halverwege. Graag jullie expertise.
Nee, dat komt niet door de pakking van het kleppendeksel, maar door die tunnels zelf die na jaren niet soepel genoeg meer zijn en niet meer goed afdichten, misschien zijn ze nog nieuw te vinden, anders onderdelenlijn...
Ik rij zelf al jaren met dat motortje en bij ieder bougiewissel maak ik ze grondig schoon en toch zijn ze dan nat van de olie, problemen heb ik daardoor echter nooit gehad, inmiddels 330000 op de klok...
Dank Kaleido en Beunhaas, en die tunnels zijn van rubber en zijn ingeklemd tussen blok en kleppendeksel? Nog nooit open gehad, maar ga dat doen. Heb het natuurlijk ook schoongemaakt maar was niet happy om dat van boven met een open cilinder te doen.
2 weken
Nee, je begrijpt het niet helemaal, de tunnels zijn van staal , maar dichten aan de onderkant tegen de kop niet goed af, daar zal ook iets van rubber zitten (ik heb het deksel er ook nooit af gehad >hydraulische stoters)
Daardoor moeten de rubber schachten/kappen van de bougies de olie buitenhouden en dat doen ze na jaren wat minder
Krijg je daardoor problemen, dan niet bougies wisselen, maar de rubber schachten schoonmaken en de stalen tunnels (gewoon een stukje ouwe handdoek erin proppen en uit trekken)
Deze geloof ik.
https://www.drive2.ru/l/5897230626314182...
en: https://www.drive2.ru/l/5344651816321684...
Succes
2 weken
Top! Zie dat autodoc ze ook heeft!
2 weken
Achteraf denk ik dat de olie in de tunnels niet het oorspronkelijke probleem zijn. De cyl4 misfire codes blijven terugkomen, soms ook multiple chaotic misfire en fuel trim bank1.
Inmiddels wat meer gestructureerd getest...
spoelen gewisseld: blijft cyl 4 misfire dus spoelen en bedrading zijn goed.
Injectoren: 12 V aanwezig, weerstand 16 ohm dus electrisch gezien gezien
Waarschijnlijk dus verstopping
Gister 30 km gereden om cleaner te halen. In het begin loopt het allemaal redelijk maar na 10 minuten begint begint hij in te houden. Vooral bij gas geven. Bij continue rijden loopt hij niet lekker maar houdt niet in. Tank was 1/4 vol. Bijgetankt tot 3/4 en cleaner erbij. 30 km terug gereden zonder motorstoring. Maar vraag me of het (naast aanslag in cyl4 injector) niet ook een brandstof probleem is? Misschien zelfs water in de tank?
Mijn vraag: kan zoiets aanleiding geven tot de hierboven genoemde storingscodes? Zouden er dan geen andere storingscodes aanwezig zijn?
Hoeveel filters heeft de lancer eigenlijk? In autodoc zie ik er 1 onder de achterbank (neem ik aan), maar ook endere? waar zitten die?
2 weken
Ik zou het niet in filters zoeken, maar eerder een sensor o.i.d.
De nokkenassensor b.v. geeft bij dit motortje wel eens (sporadisch) problemen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.
Kleppendekselpakking lek
De rest toeval.
2 weken