auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Lancer 2009: olie in bougietunnels

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 72

Motorstoringslampje ging branden, code: misfire cyl 4.. loopt moeilijk stationair en heeft weinig vermogen. Alle bougies gewisseld. De bougies van cyl 1 en 3 stonden in de zwarte dikke olie. De olie zit NIET op de electrodes. Dit zijn ook de cyl's zonder spoelmontage? Met nieuwe en schone bougies loopt het allemaal weer soepel. Storing gereset.
Mijn vraag: wat kan de oorzaak van de olie in de bougietunnels zijn? Is het niet raar dat OBD cyl4 vermeld, maar dat de olie in 1 en 3 zit? Mijn uitgangspunt als ik voor de auto sta: 4 is meest rechtse?
Heb twee weken geleden wel olie bijgevuld, maar volgens mij niet teveel. Stond nu halverwege. Graag jullie expertise.

Geplaatst door

Pammie62 +100

al 4 jaar lid

Reacties

Kleppendekselpakking lek
De rest toeval.

kaleido 1 +16300
badge vip badge

5 maanden

Nee, dat komt niet door de pakking van het kleppendeksel, maar door die tunnels zelf die na jaren niet soepel genoeg meer zijn en niet meer goed afdichten, misschien zijn ze nog nieuw te vinden, anders onderdelenlijn...
Ik rij zelf al jaren met dat motortje en bij ieder bougiewissel maak ik ze grondig schoon en toch zijn ze dan nat van de olie, problemen heb ik daardoor echter nooit gehad, inmiddels 330000 op de klok...

Beunhaas +1940
badge vip badge

5 maanden

Dank Kaleido en Beunhaas, en die tunnels zijn van rubber en zijn ingeklemd tussen blok en kleppendeksel? Nog nooit open gehad, maar ga dat doen. Heb het natuurlijk ook schoongemaakt maar was niet happy om dat van boven met een open cilinder te doen.

Pammie62 +100

5 maanden

Nee, je begrijpt het niet helemaal, de tunnels zijn van staal , maar dichten aan de onderkant tegen de kop niet goed af, daar zal ook iets van rubber zitten (ik heb het deksel er ook nooit af gehad >hydraulische stoters)
Daardoor moeten de rubber schachten/kappen van de bougies de olie buitenhouden en dat doen ze na jaren wat minder
Krijg je daardoor problemen, dan niet bougies wisselen, maar de rubber schachten schoonmaken en de stalen tunnels (gewoon een stukje ouwe handdoek erin proppen en uit trekken)

Beunhaas +1940
badge vip badge

5 maanden

Top! Zie dat autodoc ze ook heeft!

Pammie62 +100

4 maanden

Achteraf denk ik dat de olie in de tunnels niet het oorspronkelijke probleem zijn. De cyl4 misfire codes blijven terugkomen, soms ook multiple chaotic misfire en fuel trim bank1.

Inmiddels wat meer gestructureerd getest...
spoelen gewisseld: blijft cyl 4 misfire dus spoelen en bedrading zijn goed.
Injectoren: 12 V aanwezig, weerstand 16 ohm dus electrisch gezien gezien
Waarschijnlijk dus verstopping
Gister 30 km gereden om cleaner te halen. In het begin loopt het allemaal redelijk maar na 10 minuten begint begint hij in te houden. Vooral bij gas geven. Bij continue rijden loopt hij niet lekker maar houdt niet in. Tank was 1/4 vol. Bijgetankt tot 3/4 en cleaner erbij. 30 km terug gereden zonder motorstoring. Maar vraag me of het (naast aanslag in cyl4 injector) niet ook een brandstof probleem is? Misschien zelfs water in de tank?
Mijn vraag: kan zoiets aanleiding geven tot de hierboven genoemde storingscodes? Zouden er dan geen andere storingscodes aanwezig zijn?
Hoeveel filters heeft de lancer eigenlijk? In autodoc zie ik er 1 onder de achterbank (neem ik aan), maar ook endere? waar zitten die?

Pammie62 +100

4 maanden

Ik zou het niet in filters zoeken, maar eerder een sensor o.i.d.
De nokkenassensor b.v. geeft bij dit motortje wel eens (sporadisch) problemen.

Beunhaas +1940
badge vip badge

4 maanden

Update en hulp gevraagd: Na een paar maanden zonder problemen rijden kreeg ik een paar dagen geleden weer een cylinder 4 misfire. Was midden in de nacht en moest naar huis dus heb er 60 km mee doorgereden. Toen ik uitstapte rook het naar verbrand rubber. De volgende dag injector cleaner bij de brandstof gedaan, even laten lopen. Tot nu toe is dat altijd de oplossing geweest die werkte. Vervolgens ook het brandstoffilter gewisseld dat ik in de tussentijd besteld had. Het voorfilter zat helemaal onder de rotzooi. In eerste instantie liep alles weer netjes maar na een proefritje weer problemen. Nu mutiple misfires. Loopt ook op een andere manier onregelmatig. Ook weer duidelijk verbrand rubber geur. Zonder dat duidelijk is waar die vandaan komt.
Iemand een idee waar die geur vandaan kan komen??
Kan doorrijden met een dergelijke storing andere problemen veroorzaken?

Pammie62 +100

2 weken

Welke codes heb je nu?
Wat doen de fueltrims?

Fles +320

2 weken

De code is "Random Multiple Cylinder Misfires Detected". Fueltrims? Dat klinkt als de computer die de hoeveelheid brandstof regelt? Heb zoiets wel eens in het live display gezien meen ik. Zal morgen eens kijken.

Pammie62 +100

2 weken

Vandaag de fueltrim bekeken. De motor loopt nauwelijks stationair en met hoger toerental ook niet constant dus het was lastig heem op temperatuur te krijgen. Op 2500 toeren was de Short fueltrim 25%, de ShortFTB1S1 en 2 ook in die orde van grootte. Heb eea gelezen en als ik het goed begrijp betekent dat de motor onvoldoende brandstof krijgt? Dus sproeiers nog verstopt of brandstofpomp probleem (of niet goed aangesloten?)
Maar wat raar is... na vervangen brandstofpomp loopt hij een kwarttier als een zonnetje (stationair) . Pas de volgende dag na toevoegen van een rubberschijfje (onder de witte kap) begint het gedoe weer opnieuw. Pomp weer demonteren en inspecteren?

Pammie62 +100

2 weken

Die lucht kan komen wegens bedrading die tegen wat heets aankomt, zoals de voorste kat of olie van het kleppendeksel, is het daar goed schoon?
Zoek naar lokaties waar bedrading niet jofel zit.

Beunhaas +1940
badge vip badge

2 weken

Ik heb naar riemen en bedrading onder de motorkap gekeken en niets bijzonders gezien.

Pammie62 +100

2 weken

Met misfires doorrijden kan grote motor en kat. schade veroorzaken.

Maar geeft dat dan geen andere foutmeldingen? Wat kan er gebeuren? Hoe kan ik dat testen?

Pammie62 +100

2 weken

Hoef je niet te testen gewoon doorrijden dan kom je er vanzelf achter , gat in de zuiger/ vreter , kat element kan verbranden of dicht gaan zitten.
Misschien toch maar eens naar de garage , is waarschijnlijk goedkoper op de lange termijn.

:) Tot nu toe heb ik nog nooit een garage nodig gehad dus laat ik eerst eens zelf nadenken en kijken. Kan een verbrande katalysator een verbrande rubberlucht geven? Als de waardes van de lambdasonde in de de OBD staan geven die dan een indicatie van een katalysator probleem?

Pammie62 +100

2 weken

Er kan onverbrande brandstof in de kat verbranden , deze wordt dan erg heet alles in de buurt dus ook , kan dus wel stinken.
Is trouwens ook aan de kat en hitteschild te zien.

Geen spoor van grote hitte te zien. Ziet er oud uit maar geen beschadiging of verkleuringen. Lijkt me dat het vooralsnog geen zin heeft om naar het inwendige van de cilinders te kijken of denk je van wel? (Zie ook mijn antwoord aan Fies).

Pammie62 +100

2 weken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.