auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Outlander 2007: P0340

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 125

Auto start niet.
Na revisie van de cilinderkop en vervangen van de distributie ketting start de auto niet meer.
Compressie gemeten en op alle 4 rond de 11 a 12 bar.
Na uitlezen fout code P0340.
Nokkenassensor bank A geen juiste werking.
Heb de sensor 2 maal vervangen aan de inlaat zijde.
Geen resultaat.
Krijg zelfde foutcode iedere keer weer terug.
Ketting kan maar op 1 manier erop door 3 gekleurde schakels en de merktekens.
Als dat niet goed zou zitten krijg ik ook geen 11 a 12 bar op de cilinders ,neem ik aan.
Is Bank A de inlaat of de Uitlaat zijde?
Auto heeft ervoor goed gelopen, maar ketting is 2 tanden versprongen,en bij compressie test bleken ze alle 4 rond de 4 bar druk te hebben.
Na verwijdering van deze cillinderkop bleek deze niet beschadigd te zijn.
Is getest bij revisie bedrijf.
Echter toch besloten om een andere gereviseerde cillinderkop te plaatsen,en de oude op de plank voor reserve.

Geplaatst door

outlander II (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je gemeten of er wel een signaal komt vanaf de sensor? Kan zijn dat er iets met de bedrading is. En wat de ketting betreft, is het met startpiloot of remreiniger geprobeerd of hij wil lopen?

En zou het nog kunnen dat je de timing net 180 graden verkeerd hebt staan?

Bedankt voor je reactie .
Ga zaterdag met de bedrading aan de gang.
Start pilot heeft geen zin, daar hij niet vonkt.

Ohja, is natuurlijk geen diesel

slaat ie met de stekker eraf ook niet aan?

Bericht voor Siem Bijman.
Als de timing niet goed zou staan ,dan zou hij toch via de nokkenassen de sensoren bedienen waardoor er vonk komt op de bougies.
Zitten er 2 op
1 op de uitlaat zijde en 1 op de inlaat zijde.
Weet je toevallig ook welke dan Bank 1 is,zit die op de inlaat of uitlaat zijde.

Als je 1 voor 1 de stekkers loshaalt en de foutcode bekijkt zie je denk ik welke sensor correspondeert met welke bank

Bericht voor Harry 4203.
Heb dat nog niet geprobeerd.
Maar als ik de stekker eraf haal,dan geeft hij toch geen signaal aan de computer dat hij op dat moment een vonk moet geven?

als de sensor een verkeerd signaal afgeeft slaat ie meestal niet aan, veel autos maken een berekening als de sensor niks doet, en laten de motor in noodloop alsnog aanslaan.

Voor harry
Oke ,heb dat niet geprobeerd.
Maar heb van zelfde auto preventief alle sensoren vervangen en heb deze oude sensoren die dus goed waren beide geprobeerd zowel aan de inlaat als de uitlaat .
En hij geeft telkens de zelfde foutmelding P 0340.
Dus denk dan niet dat het aan de sensoren zo liggen.
Stel dat de timing niet goed zou staan,dan zou hij toch op het rond draaien van de nokkenassen op de nokkenas sensoren een signaal moeten geven en dan brandstof en vonk moeten geven.
Hij heeft bij de eerste start wel brandstof gegeven.
Rook de benzine toen ik de bougies eruit haalde om vervolgen de compressie te meten.
Compressie is op alle 4 tussen de 11 en 12 Bar.
Heb nu het idee dat hij ook geen brandstof geeft .
En hij geeft zeker geen vonk .

Het gaat mij erop dat wanneer ie aanslaat met de stekkers eraf, dat je iig zeker weet dat de motor niet op tijd staat. ik weet niet of deze motor bv is voorzien van nokkenasversteller(s) die miss niet in de basisstand staan om maar iets te noemen.

Je kunt beginnen met heel simpel de voeding te meten op de sensoren. Op pen 2 moet 12V staan bij contact. (Gaat via het injectierelais)

Voor Siem,
Pen 2 is neem ik aan de stekker die op de sensorsystemen zelf zitten?
Hij heeft 3 draden, dus zal het dan de middelste moeten zijn.

Voor Harry,
Hij heeft inderdaad 2 nokkenas vertellers,maar deze gaan in rust staand als de auto uut is en gaan pas werken als de auto start en loopt en als je gas geeft gaan ze in werking.
Dat is mij door mitsibushi dealer vertelt aldus.
Verder konden of wilden ze niet verder helpen.
Auto heeft altijd goed gelopen en door uitgerekte ketting was deze 2 tanden versprongen.
Na start en in automaatloop drive 1 meter naar voren gereden en sloeg af,en wilde niet meer starten.
Compressie gemeten en gaf toen 3 a 4 Bar.
Hebben 2 van deze auto,'s zelfde bouwjaar en model alleen 1 handbak en 1 automaat.
Gaat nu om de automaat.
Heb hetzelfde gehad bij de handbak en daar waren toen alle inlaat kleppen van krom.
De kop is toen professioneel gereviseerd en terug gemonteerd.
Dit was ook door uitgerekte ketting.
Stond in de planning om de andere auto ook de ketting te vervangen,maar waren net te laat,helaas.
Andere cilinderkop gekocht en deze ook laten reviseren en gelijk alles vervangen van kettingen plus bij behoren en alle pakkingen ,en nu dus geen start,en wel Compressie van 11 a 12 Bar op alle 4 de cilinders.
Gaan zaterdag weer ermee aan de gang.
Hou jullie op de hoogte van het verloop.
Mochten jullie nog aanvullende info hebben verneem ik dat graag .

Ik zie dat ik je verkeerd heb geadviseerd want ik gaf de informatie over een nokkenas magneetklep en niet de nokkenas sensor. Die heeft inderdaad 3 draden en ik doe het schema er even bij. Is 5,0 V op pen 1!!

Hier het juiste schema.

En uitlaat nokkenspositie sensor staat ernaast

Voor siem,
Is een 4B12 2.4 16v 170 pk moter.
Dacht al dat het niet om dezelfde sensor ging.
Had gisteren inderdaad de stekker aansluiting gecontroleerd en krijg inderdaad 5.0 volt.
Hebben het idee dat toch de ketting niet goed erop licht,ondanks de goede compressie die we hebben gemeten.
Ze denken de ketting op de verkeerde punten te hebben gemonteerd.
Ze gaan morgen of zaterdag de de boel weer los halen en controleren of het goed zit en zoniet hem goed te plaatsen.
Hou je op de hoogte van de voort gang.

Hij geeft foutcode P0340 en bij de omschrijving staat dat de nokkenassensor onjuiste werking heeft.
En als de nokkenassen niet goed op elkaar afgestemd zijn krijgt hij denk ik onjuiste waarde van de 2 de nokkenassensor door aan de ecu waardoor deze dan dus niet goed werkt.
Zoals ik al eerder schreef reed de auto voor het euvel gewoon.
Vindt het raar dat na reparatie er in eens een storing in de sensoren zou zitten.
Maar wil niet zeggen dat het niet kan.

Heb je toevallig een kenteken van de outlander, kan ik ff kijken hoe die distributie er precies uit ziet?

Voor Harry4203,
Heb siem al een foto in eerdere mail gekregen en heb in mijn wow uitlees kast ook al info gevonden.
Maar het schaadt niet voor extra info.
48-ZD-RT

Even update.
Ketting stond op de verkeerde merktekens afgesteld.
Stond met de kleur schakels op de streepjes en niet op de rondjes.
Nu goed gezet ,en motor start weer .
Bedankt voor het meedenken.

Nog even vraagje ,kunnen jullie mij misschien aan een draadschema van de ecu naar de motor van een Nissan Murano 3.5 v6 bouwjaar 2005 helpen.
Heb deze auto vorig jaar aangeschaft met verbrande dynamo.
Deze is er originele nieuwe in gekomen,en liep daarna goed na reparatie van een 4 tal draadjes.
1 week later is deze op 3 van de 6 cilinders gaan lopen.
Voorste rij linker en rechter cilinder.
Achterste rij middelste cilinder.
Krijgt geen brandstof en of vonk.
Auto rijdt op benzine en lpg.
Bij beide is het zelfde probleem.
Compressie gemeten en dat is goed.
Denk zelf aan kortsluiting samen gesmolten bedrading waardoor ecu (mischien ) kapot is gegaan.
Ecu zit in de auto onder dashboard.
Hoop dat jullie iets kunnen betekenen of iemand anders mag natuurlijk ook.

Top!
Dank voor je feedback.
Die Nissan heb ik geen gegevens van zo te zien

Siem,

Oke,bedankt voor je reactie erop.
Mocht u toch iets hebben of vinden ervan,hou ik daar een aanbeveling op.

Vraagje voor Siem,

Andere mogen ,als ze antwoord weten ook reageren.

Als de auto start loopt hij stationair goed tot hij echt warm is en gaat dan in toeren schommelen van +/_ 600 tot 750 toeren.
Als ik het gas pedaal ligt in druk tot +/_ 700 toeren blijft hij goed lopen.
Zodra ik de tem in druk gaat het fout ,en schommelt hij.
Heb gasklephuis al schoon gemaakt en gasklep ingeleerd,en ik kan zo gauw geen lek in de vacuumslangen van de rembekrachtiger vinden.
Denk zelf dat het met de vacuum druk van de rem te maken heeft,maar weet dat niet zeker.

TEM moet REM zijn.

Lees het net...maar heb geen kant en klare opkossing.
Was dit direct al het geval na de vorige reparatie of heeft hij toen nog wel goed gelopen?
Heb je nog uitgelezen? Met name de fueltrims zijn belangrijk.
Denk zelf niet dat het iets met de rem te maken heeft als hij ook al beroerd gaat lopen na het warmdraaien zonder dt je de rem intrapt.

Bedankt voor je reactie.
Wij hebben 2 van deze auto,'s.
En het probleem zit hem in de andere auto.
Deze is handgeschakeld.
Als de motor loopt en hij goed stationair loopt en je dan de rem in trapt begint hij te dansen in toeren.
Bij goed lopen draait hij rond 700 toeren.
Bij gebruik van de rem danst hij tussen 600 en 800 toeren.
Raak ik dan het gaspedaal iets aan tot 750 blijft hij netjes lopen,ook als de rem in druk.
Heb er nu een stel schroef boven het gaspedaal gemaakt zodat hij rond de 750 toeren blijft lopen,en dat gaat nu redelijk.
Echter is het wel dat als ik dan de motor start deze op 2000 toeren draait en langzaam (1 a 2 minuten) en dan naar 1000 toeren gaat en dan na een paar minuten richting de 750 a 800 toeren gaat.
Weet niet of deze type auto motor een stappenmotor heeft of een vacuumpomp ?
Lees op deze site bij andere auto,'s dat ze daar het erover hebben.
Kan ook niet echt een lek vinden.
Nokkenas sensoren beide nieuw.
Nokkenas vertellers ook nieuw.
Beide lambda sondes ook nieuw.
Hij geeft na rond de 100 kilometer wel mill lampje en dan bij uitlezen storing katalysator onjuiste werking.
Deze is 2 maanden geleden voor een nieuwe universele 400 cel katalysator vervangen.
Probleem heeft zich 2 jaar geleden ook voorgedaan en was toe ineens weer weg.
Nu is het alweer een paar maanden terug en blijft het ook.
In december grote beurt gehad en en is er 2 uitlaatkleppen vervangen zijn en daarna ook de kleppen gesteld zijn en distributieketting vervangen is voor een nieuwe.
Door te strakke klepspelling waren 1 uitlaatklep ingebrand en is op aanraden alle 2 de uitlaatkleppen van deze cilinder vervangen voor nieuwe.
Door de kapotte uitlaat klep is de katalysator in de voorste kant daar door helemaal versmolten.
Zodoende dus een nieuwe (universele ) katalysator gezet.
Auto heeft daarna 1 a 2 maanden goed gereden ,en toen is dat dansen van toeren begonnen.

Auto rijd op benzine en lpg (VIALLE)
En op beide brandstoffen doet hij hetzelfde.

Stelschroef die je hebt gemaakt is in de praktijk eventjes een oplossing, maar de computer is zelflerend dus gaat na verloop van tijd dingen aanpassen.

Katalysator foutcode heeft in principe geen ivloed op het stationair lopen maar geeft wel aan dat er iets niet deugd.

Misschien een luchtmassa meter probleem, alleen verklaart dat niet dat je dat 2 jaar geleden ook had en het zonder dat er iets is gedaan plotseling weer goed was.

Misschien zijn ze gelijk en kun je die eens uitwisselen met die andere auto?

Ben bang als ik onderdelen ga uitwisselen de andere auto dan ook mischien problemen gaat geven.
Er zit bij onder de gasklephuis een sensor/module met een stekker aansluiting, heb jij enig idee waar die voor is.
En zit er geen vacuumpomp of iets dergelijks op deze auto.
Want ik vindt het raar dat als ik de auto start en niks doe het redelijk goed gaat,tot ik de rempedaal indruk.
Dan begint het gedonder.
Weet van oudere auto,'s dat de vacuumslang van de rembekrachtiger wel is lek wilde gaan,en dat de auto dan ook slecht ging lopen.
Bij een set ibiza 1.4 van 2004 ook een gehad dat de harde slang/pijp vanaf de rembekrachtiger naar de motor gescheurd was en de auto toen met veel moeite 80 a 90 kilometer per uur wilde gaan max.
Slang vervangen en toen was het probleem weg.
Echter kan ik geen lek zien/vinden.

Onderdeel wisselen is inderdaad niet wenselijk, maar een nieuwe luchtmassameter kopend te gokken raad ik ook niet aan.
De luchtmassameter meet de luchthoeveelheid. Als die verandert gaat de computer de inspuithoeveelheid aanpassen.
Vraag me af wat je bedoelde met de opmerking in je 1e post over dit probleem met koud niets aan de hand maar zodra hij warm wordt het toerental gaat schommelen? Dan heb je de rem nog niet ingetrapt en is er toch het schommelende toerental dus zie ik de relatie met de rembekrachtiging niet. Maar je kunt om te testen de slang naar de rembekrachtiger eens dicht zetten en kijken of het toerental dan bij warme motor niet schommelt. Doet hij dat niet moet je het wel in die richting zoeken. Blijft hij toch ook met dichtgeknepen of afgedichte slang schommel dan zit het daar dus niet in.

Voor siem Bijman

Sorry voor de late reactie.
Ben voor werk in het buitenland.
Kom eind Juli weer terug.
Heb een nieuwe luchtmassa meter besteld,en ga deze bij thuiskomst monteren.
Laat je dan weten of het opgelost is of niet.
Bedankt voor het meedenken.
👍

Bericht voor siem Bijman,

Heb inmiddels de luchtmassameter (nieuwe) geplaatst ,maar hij blijft alsnog in toeren dansen bij stationair draaien.
Toeren schommelt tussen 500 en 750 toeren.
Nog andere ideeën waar ik het kan zoeken?

Mocht iemand anders ook een tip hebben is deze ook welkom,misschien iemand die de zelfde ervaring of probleem heeft gehad en opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Outlander of stel zelf een nieuwe vraag.