close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Carisma: Plaats Lambda sonde

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 4G92

Wie kan me vertellen welke van de 2 de lambda sonde is:

in het uitlaatspruitstuk, of onder de auto voor de middelste demper (of is dit de kat?)?

Geplaatst door

peter8884 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zijn alle twee lambda-sondes. Katalysator zit tussen de sondes.

oldford 0
badge

14 jaar

ok, ik heb een foutmelding 'oxygen sensor front heater'

Ik vermoed dan dat degene op het uitlaatspruitstuk defect is, maar ik zie tussen de beide lambda's geen kat zitten..vandaar dat ik niet zeker ben. Ik zie wel een soort van verdikking naar beneden lopen, maar dat zou inhouden dat als de kat kapot zou gaan, ik het hele uitlaatspruitstuk zou moeten vervangen, aangezien deze verdikking en het uitlaatspruitstuk uit hetzelfde materiaal zijn.

Welke van de zou defect zijn?

peter8884 0

14 jaar

Edit: deze pagina heb ik uit het werkplaatshandboek, en vandaar dus ook mijn twijfel.
Item 14 is de katalysator, en item 16 de lambda, en die zit dus nog voor de katalysator. Maar in het spruitstuk heb ik dus ook nog een lambda zitten.

[url=http://img535.imageshack.us/i/paginap.jp...][img]http://img535.imageshack.us/img535/2088/...[/img][/url]

Voor de duidelijkheid, het gaat om een 1.6 4G92 motor uit 2003, en ik ben niet 100% zeker dat dit boek over mijn specifieke type gaat.

peter8884 0

14 jaar

Volgens wiki is een 4G92 motor een DOHC (2 nokkenassen), je plaatje is van een SOHC (enkele nokkenas), dus niet de zelfde.

oldford 0
badge

14 jaar

zoals ik het lees staat DOHC eronder, en is alleen het eerste deel anders?
Maar nogmaals, ik geef alleen aan wat ik weet en voorhanden heb, ben absoluut geen expert..

peter8884 0

14 jaar

"front" wordt normaliter voor de voorste sensor gebruikt. Ik denk die in het spruitstuk.
Ik zou wel origineel nemen, imitatie mag dan goedkoper zijn, maar die wijken ook nogal eens iets af en dan krijg je dezelfde code weer terug.

Is het zeker dat de sensor defect is? En niet de bedrading of een zekering?

oldford 0
badge

14 jaar

Wat is zeker..
Hij loopt nog goed verder, bij de garage laten uitlezen kwam deze foutmelding eruit. Ik heb ze beide even gedemonteerd en gereinigd, maar lampje gaat toch elke keer weer branden als ik de accu er even af gehad heb (daarmee foutcodes gewist).
Eerste keer starten en lopen/rijden na accu eraf gaat goed (10 min. stationair om in te leren), 2de keer starten gaat het na ca. 10 sec. het lampje toch weer branden. Motor loopt op zich nog wel goed, en we rijden er al een paar dagen mee.

Dus ja..wat is zeker..heb je nog tips?

peter8884 0

14 jaar

Code P0135 zul je gehad hebben, is verwarmingselement van voorste lambdasonde (in het spruitstuk) , komt vaker voor. Vervang de sensor voor een origineel exemplaar, immitatie geven echt problemen. Je merkt verder niets aan de auto omdat het verwarmingselement er alleen voor zorgt dat de lambdasonde eerder op temperatuur is en daardoor eerder de motor goed kan regelen. Het sensorgedeelte is dus nog goed, dat had ook een andere foutcode gegeven.

Bullet 0
badge

14 jaar

Vandaag de eerste lambda sonde gewisseld met een andere, geen resultaat.

Wie kan me vertellen hoe ik de lambda sonde vlak voor de kat kan controleren (pos. 16 op bovenstaande tekening) of ie goed werkt d.m.v. een multimeter? Dezelfde vraag ook voor de luchtmassameter.

Nog iets wat me opvalt: telkens als de accu eraf is geweest, blijft het lampje uit als de motor weer start. Pas nadat de motor voor de 2de keer gestart wordt, gaat het lampje weer aan na ca. 10 sec. waarna ie niet meer uit gaat tenzij ik de acu eraf gooi.

LMM lijkt trouwens wel te werken, want als ik de stekker eruit trek, kun je duidelijk merken dat de motor anders loopt/reageert

peter8884 0

14 jaar

Heb je deze gewisseld voor een andere originele en daaarna de foutcode's gewist ?

Bullet 0
badge

14 jaar

ja, maar zoals al beschreven, 2de keer starten ging ie na ca. 10 sec. weer aan. Let wel: ik heb het hier over de 1ste lambda, dus in het spruitstuk. Ik wil nu eerst kijken of ik de lambda voor de kat kan testen, voordat ik daar grote kosten voor maak. Hij zou niet snel genoeg opwarmen. En dat wil ik dus testen/doormeten/controleren (wat van toepassing is).

peter8884 0

14 jaar

Is het echt zo dat als je de accupool los haal dat je de foutcodes wis? of blijft hij nog in zijn geheugen staan? Daar denk ik meer aan. Je dan de voorverwarming doormeten met een ohm meter. rode en zwarte draden van de meter op de 2 zwarte draden zetten van de lanbda sensor. volgensmij mag hij niet hoger zijn dan 7,8 ohm. (Pin me er niet op vast. kan iets hoger zijn. heb hier geen gegevens bij me;))
Alles wat hoger is is niet goed. Denk dat je met de 1e sensor best hoog zit. Je kan het vergelijken met de 2e sensor.
Weet de meetwaardes van Lmm niet. maar als de motor anders gaat lopen zal het wel goed zijn. ook dit kan een foutcode opleveren omdat de ecu de gegevens even niet heeft gehad.
Mijn advies is andere lambda sensor (nieuwe) en codes laten wissen. Dan verder kijken of er nog meer codes zijn.

Sterkte
Gr Mr J

Mister J 0

14 jaar

Ter info: uiteindelijk in Engeland een nwe Bosch sonde besteld, die is vandaag aangekomen, en geplaatst. Probleem opgelost. Het ging om de voorste lambda in het spruitstuk. Lampje blijft nu weer keurig uit.

Dank aan degenen die meegedacht hebben.
Groeten,
Peter.

peter8884 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.