close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Galant: ratel uit distributiekant

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 V6 24V

Hallo,

Ik heb een "probleem" met mijn Mitsubishi Galant uit 1994.
Elke ochtend als ik de auto start ( en het flink koud is!) hoor ik een zeer zware ratel uit het blok komen.
Deze houd tien seconden aan en wordt geleidelijk minder, na 2 minuten is er zelfs niets meer te horen.

Nu dacht ik eerst aan de hydraulische stoters, maar naar wat onderzoek ( ben zelf enthousiaste hobby monteur) ben ik tot de conclusie gekomen dat deze deze zware ratel niet veroorzaken.
Het komt echt uit de distributiekant ( bestuurderszijde auto) en ik denk dus ook dat ik het in de distributieriem moet gaan zoeken.
Als ik hem namelijk start en ik leg mijn oren goed te luister, dan hoor ik de zware ratel wegkomen ter hoogte van waar ( volgens de Autodata CD) de spanrol moet zitten.

Nu is het probleem echter dat de riem er pas 15.000 km op ligt ( vorige eigenaar had hem nog vervangen voor hij hem verkocht) en hij vertelde me erbij dat daarbij de spanner mee vervangen was.
Nu betwijfel ik dit ten zeerste ( getuige de zware ratel) dat de spanner mee vervangen is.
Maar voordat ik overga tot het opnieuw vernieuwen van de distributieriem ( de krengen kosten voor dit blok een godsvermogen) met alle spanners en looprollen wil ik wel zeker weten of het aan de spanner zelf ligt of dat er tijdens de montage van de distributieriem ( is namelijk niet door garagebedrijf gedaan maar door goede vriend van hem) er misschien iets mis is gegaan en dat ik dus niet alle onderdelen opnieuw hoef aan te schaffen.

Verder doet hij dat ratelen alleen als het blok koud is, als ik bijv. de auto heb geparkeerd in een parkeergarage waar het warm is dan sterft het geluid nagenoeg meteen weg. Of als ik heb gereden en vlak daarna de motor weer start ( zeg een half uurtje ertussen) dan hoor je het ook niet meer.
Het is dus puur alleen dat hij ratelt als het blok volledig koud is.

Ik hoop dat iemand het antwoord erop weet!

Mvg,

Maurice

Geplaatst door

Maurice EVO (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarschijlijk is het of de hydr.spanner en/of het lager v/h gel.arm waar de spanrol opgeschroefd zit

Bedankt voor je antwoord.

Zitten deze in een distributieset of moet ik deze hydraulische spanner ( of dat lager van de geleide arm) los aanschaffen?
En zo ja waar, aftermarket of zijn dit dealer only spullen?

Maurice

Maurice EVO 0

16 jaar

genuine parts mitsubishi motors

Ratel uit distributie is opgelost.
Was inderdaad een lekke hydraulische spanner, nieuwe spanner erop gezet en hij gaat weer als een trein.

Het enige waar ik me nog steeds mateloos aan erger is een ratel uit de achterzijde van de auto.
Als ik over een klinkerweg rijd dan is het net of ik een zak knikkers in mijn kofferbak heb liggen. Het ratelt en tikt als een gek.
Vooral als ik een beetje moet afremmen ( gewicht van de auto schuift dan naar voor) dan ratelt hij echt als een baby met een rammelaar.

Nu heb ik de wagen als eens opgekrikt maar heb niks geks kunnen ontdekken, hooguit dat er een beetje vet is gelopen uit de kleine stabilisatorstangetjes ( die krengen van 10 cm die de stabilisatorstang vasthouden zeg maar). Zouden deze dat geratel kunnen veroorzaken?
Is ook te horen bij elke drempel die je neemt.

Verder merk ik op dat aan de rechter achterzijde de bovenste draagarm er niet "geweldig" uitziet. Door de bovenste draagarm loopt een bout met een rubber die vastzit aan die lange stang waar ook de onderste draagarm op gemonteerd zit. Dat rubber is compleet "weggevreten". Weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar je ziet duidelijk dat het rubber compleet weg is en dat die lange stang dus ook niet meer "recht" in de bovenste draagarm steekt.

Is die bout met dat rubber los te bestellen of zit dat compleet als set bij de bovenste draagarm ( waar ik niet van uit ga)

Mocht er een foto nodig zijn om het een en ander duidelijk te maken dan wil ik dit uiteraard sturen.

Bedankt alvast weer.


Maurice

Maurice EVO 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.