Mitsubishi Pajero: rookt gigantisch zwart

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.2di-d (4m41)

een klant van ons heeft een pajero die ontzettend veel rookt tijdens het stationair draaien. daarnaast gaat het motormanagement lamje branden. auto is uitgelezen en geeft code 048 aan . deze code is niet bekend.

Bram1408

Geplaatst door Bram1408 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Pajero? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

wim12199 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dit lijkt mij toch maar een rare code, de codes beginnen met p, en dan nog 4 cijfers.
Egr- klep en smoorklep al nagezien, zijn toch wel problemen mee en daar roken ze ook van.

Bram1408 (0) PRO, 17 jaar geleden

foutcode p0048 . de Egr - en smoorklep zijn in orde.

geert3496 (0) PRO, 17 jaar geleden

poo48 houd verband met laaddrukregeling, kotsluiting in bedrading solenoide laaddrukregeling
grtn geert

Bram1408 (0) PRO, 17 jaar geleden

Even voor alle duidelijkheid , dit betreft geen p0048 code maar gewoon 048 of 48 , deze code is voertuig specifiek en heeft niets met p codes te maken. Ik kan zelf niets anders bedenken dan de brandstofpomp of verstuivers. De hoeveelheid rook die de auto produceert, heb ik zelf niet eerder gezien. Een werkplaats van 500 vierkante meter is binnen 2 minuten volledig gevuld en onzichtbaar. Bij een mitsubishi specialist hadden ze dit ook niet eerder meegemaakt.

Kurt C (0), 17 jaar geleden

Turbodruk al eens gemeten?

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Lijkt mij dat de motor op de een of andere manier te weinig lucht heeft om alles te verbranden. Laat 'm eens draaien met een open inlaatspruitstuk en dichtgemaakte EGR. Dan kun je of het inlaatgedeelte of de verstuivers & pomp uitsluiten. Staat de pomp wel op tijd (riem een tandje versprongen?).

wim12199 (0) PRO, 17 jaar geleden

Nico, deze motor heeft geen riem maar een ketting, zou mij verwonderen dat deze een tand zal versprongen zijn. Pompen zijn op voorhand in fabriek afgesteld, deze mag je zelfs NIET verzetten, er bestaat zelfs geen procedure voor ze goed te zetten.
Kijk anders even naar de mazoutfilter, of er geen ijzervijlsel in zit. Wij hebben toch al verschillende mazoutpompen gehad die sneuvelden, met een datalijst bij de hand kun je ze er wel uithalen (dan moet je natuurlijk wel een goede scanner hebben.)
Bij ieder Pajero van dat bouwjaar beginnen de foutcodes met een p. Weet niet goed wat je bedoeld met een specifieke code ??? Laat hem anders even uitlezen bij een Mitsubishi dealer, die zal er misschien een andere code uithalen.
Rookt die wagen enkel bij stationair toerental?, of bij gelijk welk toerental?
Draait hij regelmatig (op 4 cilinders) of niet?

Bram1408 (0) PRO, 17 jaar geleden

wim , de auto is uitgelezen bij een mitsubishi dealer en de computer gaf daarbij code 48 ( GE actuator system)aan. de auto draait regelmatig stationair en reageert niet op het gaspedaal.

Bram1408 (0) PRO, 17 jaar geleden

inmiddels is de brandstofpomp vervangen. De auto rookt niet meer.
Maar als de motor koud is slaat ie af tijdens het rijden bij 3200-3300 rpm.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Pajero of stel zelf een nieuwe vraag.